Offpist Rygga

tommy45

Ny medlem
Offpist Rygga
Hej,

Jag har ett bekymmer, har letat och letat men jag hittar ingen skidrygga.

Användningsområde:
Dagstur, offpist.

Är det någon här som kan rekommendera en bra rygga som har följande egenskaper?

1: Specifikt fack som skyddar systemkamera *(Skall krav)
2: Fästen för skidor på sidorna *(Skall krav)
3: Har plats för lavinutrustning *(Skall krav)
4: Ryggplatta *(Önskvärt)
5: Gärna ett fack för ett extra objektiv *(Önskvärt)

Med vänlig hälsning
Tommy

Offpist Rygga
Dakine Sequence, F-stop Tilopa, F-stop Satori, F-stop Loka, för att nämna några jag kommer på sådär på rak arm. Finns en uppskö, tror även F-stop har några modeller med integrerat ryggskydd.

Offpist Rygga
Har själv haft Dakine sequenze,,,bra om du bara skall fota,,,annars för på tok för liten om du skall ha med lavinutrustning, extra hanskar etc,,,
Dock så är Dakine guide (40L) med dakines kamerablock en bra kombo.
Hur som så när jag fottat och åk åkt med kompisar så skulle jag föredra en mindre kameraväska som jag då fäster på i remmarna på ryggan så kameraväskan hänger på bröstet. Det gör att du snabbt får upp kameran och slipper ta av ryggan. Samt att om du skulle falla (om man vill bränna på mellan fottande med kompisanra) så är kameran mer skyddad på bröstet än på ryggen.
Den kameraväskan jag då har på bröstet är en sådan som gör att jag har min Nikon med ett 50-150objektiv,,, t.ex. lowpro har en rad olika varianter http://www.lowepro.com/toploaderpro. Det extra objektivet har du i ryggan löst i det original skyll som dom brukar ligga i (skumgummi eller typ av frigolit).
ps. sen är risken betydligt mindre att få snö på kameran om du hämtar den från bröstet, än att du skall lägga ner ryggan på marken och trixa upp kameran,,,,utan att tappa ngt eller få snö på det...

Lycka till...

Offpist Rygga
Själv är jag en simpel man och petar bara ner kameran liggandes bekvämt ovanpå/mellan lite mjuka saker. Med en ryggsäck med ryggpanelsöppning går det att komma undan med alla möjliga placeringar utan att behöva gröta det minsta när kameran ska upp.

Tillbaka
Topp