offpist

offpist
Jag har ett par salomon x-free 7(?) skidor (ungefär 4 år gamla). Jag tänkte söka mig mera utanför backarna denna vinter än vad jag gjort tidigare, vet nån om mina skidor är tillräckligt bra eller om jag borde satsa på några andra?

offpist
Finns det ett svar på den frågan?

Hur som helst så har jag skidat i 13 år och tar mig ned utan problem för alla preparerade pistar, kort sagt jag så söker jag efter nya utmaningar... Med andra ord så är jag betydligt bättre än de flesta som söker efter offpistens tjusningar.

Frågan är, kommer min utrustning att vara tillräckligt bra eller kommer jag igenast vara tvungen att besöka skiduthyrningen?

offpist
Om du tycker att X-Free 7 är tillräckligt bra i pisten för din nivå blir det knappast några problem utanför heller. Det är gammal hederlig pumpapuder-teknik som gäller för ett par så smala skidor. X-Free är så mjuk att den kommer att vara lätt att ha att göra med i lössnön så länge farten är låg eller måttlig och underlaget är hyffsat oåkt. Räkna inte med några stordåd bara. Ska du spendera längre tid än nån/några veckor per år på snö är det helt klart läge att uppgradera till ett par skidor med bättre prestanda.

offpist
Det går att åka offpist med alla skidor men det är självklart lättare ju bredare skidan är. Du blir stabilare, mindre trött och ramlar förhoppningsvis inte lika ofta. Hyr ett par feta skidor en dag så märker du skillnaden.

offpist
Jag åkte på ett par X-free 9 förra året... jag tyckte at skidan var ganska tråkig utanför backen, det är inte så mycket bärighet i lössnö..

Men jag är ingen superhård åkare, men klart att det går bättre om man är duktig.

offpist
Det var inte många år sedan offpisten besegrades med betydligt smalare och hårdare skidor än dina X-free. Vad du får om du lägger en slant på ett par feta offpistskidor är en större bäryta och bred midja vilket gör att du enklare bemästrar skiftande snöförhållanden. Du kan helt enkelt åka fortare och säkrare vilket gör det hela mycket roligare...

Mitt förslag är att du börjar med dina X-free och därefter testar några bredare friåkningsskidor. Riktmärke för en "offpistskida" är ett midjemått på över 80 mm, men i de flesta situationer klarar du dig lika bra med en "semifet" skida med midjemått 70-75 mm.

Väljer du att prova en riktig feting så kom ihåg att åka "stort", de är inte gjorda för hasande kortsladdar utan rent skär i hög fart...

That´s all kids! / MM

Tillbaka
Topp