Tips på reseskida?

Sockerfarsan

Aktiv medlem
Tips på reseskida?
Hej, hej!

Jag är på jakt efter en lättsam men dämpad "reseskida" som är tillräckligt bra på det mesta.

Idag har jag Enforcer 89 i 179 cm och Enforcer 115 Free i 191 cm. Täcker i princip alla mina behov så länge jag kan ta med båda.

Jag spontanköpte nya Enforcer 104 i 185 cm på rea, men den känns väldigt seriös när jag klämmer på den. All business. Lite väl styv bakskida, men framdragen monteringspunkt och lite twin passar mig.

Nu hittade jag gamla Enforcer 104 Free till ok pris i 186 cm. Mjukare och mer twin är nya. Visa kallar den ånglok, andra vek och fladdrig. Jag gillar grundkänslan i 115 Free och inbillar mig att gamla 104:an i 186 är ungefär samma skida i miniatyr.

Hjälp mig resonera... Nya eller gamla 104:an? Eller gärna tips på liknande skida runt 185 cm, dämpad och med framdragen monteringspunkt (typ minus -7 eller ännu lite längre fram).

Tips på reseskida?
Jag köpte just ett par Nordica Unleashed 98 som min reseskida. Litet mer allround än Enforcer tycks det. Litet mindre metall etc. Får dock återkomma med recension.

Tips på reseskida?
Jag kör på gamla Enforcer 104 Free 186 cm som enda skida när jag reser till Alperna. Tycker väldigt mycket om den! En bra mix. Bra bett i pisten för att ändå vara relativt bred och ingen pistskida, samtidigt som den flyter rätt bra utanför. Har Shift på och går på tur någon gång per säsong, även om den såklart är för tung om det skulle vara huvudfokus.

Jag skulle definitivt inte säga att 104 Free är vek eller fladdrig. Det är ju inte en störtloppsskida, men för sin klass är den nog en av de stabilare. Samtidigt har den ändå hyfsat mycket rocker vilket gör den lite mer lekfull ändå.

Tror att man behöver vara en relativt starkt och duktig åkare för att verkligen trivas på 104 free. Jag brukar tänka på det när jag är på gymmet och gör då några extra benböj ;) Den är inte supermycket för långsam åkning utan ordentligt "kommando". Men, allt-som-allt, en riktig toppenskida i mitt tycke!

Jag har inte åkt nya 104 så kan tyvärr inte hjälpa dig jämföra mot den, men det är mycket sällan som jag önskar att 104 free var styvare. Om nya 104 känns för styv bara av att känna och klämma på den skulle jag satsat på 104 free.

Tillbaka
Topp