Offpiståkning i de tre dalarna.

Glidaren

Medlem
Tänkte åka till Val Thorens i vinter och bara åka offpist. Undrar nu om det finns någon där ute som verkligen vet några fina repor med bra offpiståkning och kan tänkas dela med sig av sin kunskap. Har läst andra forum, men oftas är det någon cooling som bara gillar att glänsa över sin egen förträfflighet och menar att man ska hyra guide. Så är det någon som är villig att lite mer exakt berätta vart jag kan sladda skulle jag bli en glad åkare.

erik_lagg

Aktiv medlem
Tänkte åka till Val Thorens i vinter och bara åka offpist. Undrar nu om det finns någon där ute som verkligen vet några fina repor med bra offpiståkning och kan tänkas dela med sig av sin kunskap. Har läst andra forum, men oftas är det någon cooling som bara gillar att glänsa över sin egen förträfflighet och menar att man ska hyra guide. Så är det någon som är villig att lite mer exakt berätta vart jag kan sladda skulle jag bli en glad åkare.
Har du kollat appen Fatmap? VT är nog med där.

lil_intro_vert

Ny medlem
Har varit sju år på raken i Val thorens, men favoriterna är väl typ la masse 2. Där uppe finns också en liten sittlift man kan åka under och skiers left om. Här är en film som BC lagt upp från området. Görgött, behöver knata lite.

Sen skiers right om area 43 parken i meribel. Inte så långt men man kan ta sig till liften fort igen och åka många gånger, mycket översnöade klippor man kan hoppa på.

Resten finns på offpisturer här på freeride eller dylikt men personliga favoriter.

Pillard

Aktiv medlem
Akta sten bara. Val Thorens är helt nedlusat med vassa stenar. Annars är väl en bra start att googla dig till bra beskrivningar av Lac du Lou. Varefter du åker lär du också hitta nya ingångar till den.

Glidaren

Medlem
Tackar, fick några tydliga linjer och den lilla offpistboken har jag, men det är oftas fina turer. Jag letar bra och effektiv åkning med lite folk och lätt att komma tillbaka upp för nya åk. Går utmärkt att rulla i samma lift en hel dag om åkningen är bra.

Glidaren

Medlem
Har varit sju år på raken i Val thorens, men favoriterna är väl typ la masse 2. Där uppe finns också en liten sittlift man kan åka under och skiers left om. Här är en film som BC lagt upp från området. Görgött, behöver knata lite.

Sen skiers right om area 43 parken i meribel. Inte så långt men man kan ta sig till liften fort igen och åka många gånger, mycket översnöade klippor man kan hoppa på.

Resten finns på offpisturer här på freeride eller dylikt men personliga favoriter.
Kan man åka hela vägen ner till byn skiers left från sitten?

Heddious

Aktiv medlem
Menar du skiers left om sittliftarna Lac Noir och Rocher Noir? Beroende på vilket åk du gör kommer du antingen ner till samma liftar igen, till liften som heter Bettex eller till längdskidspåret som går längs floden och bort till Saint Martin. Sistnämnda kräver 1-3 kilometers stakning, lite promenad uppför, två liftar och en lång transport för att ta sig tillbaka till La Masse igen.

Åker du kring Lac Noir så se upp för vissa av sluttningarna på La Teurre (den stora klumpen med en antenn på i slutet av en kam). Den som vetter rakt mot andra sidan av Les Menuires är väldigt lavinbenägen – där har gått marksläpp efter så gott som varje större snöfall så länga jag kan minnas. Du kommer se vilken del som blir uppspårad sist/aldrig – åk inte där, det är därför.

I övrigt så skulle jag säga att möjligheterna att ligga och köra varv kring en lift beror jättemycket på vilken tid på säsongen det är, hur det har blåst och bara rent flyt. Finns goda varvliftar längre ner i bland annat Meribel, men är det tidigt eller sent så finns där ingen bas. Och det är tyvärr väldigt gott om "Pappa Rudolf" och liknande karaktärer häromkring, som ska ta med barnen/vännerna på lite äventyr jämte pisten och skråar rätt ut i lavinterräng utan en aning om vad de sysslar med, vilket gör att jag personligen inte alltid vill åka de mest uppenbara/tidseffektiva åken.

Anywho, här kommer lite punkter.

1. Som @Pillard redan sagt – här är mycket sten. Lite bättre på den fronten nere i Menuires och Courchevel, men det behövs i regel typ två meter ackumulerat snöfall innan VT blir bra på riktigt/inte labyrintåkning. (Vi har fått en decimeter idag f.ö.)
2. Finns kul, lite knixig åkning kring Mont de la Chambre-liften i Menuires. Solsida, så bäst antingen direkt på morgonen eller när det blivit eftermiddagsslush några dagar efter snöfall. Lång, men snabb stollift så lätt att köra varv.
3. Whiteout i VT och öppna liftar över till resten = åk i skogen i området mellan Meribel och La Tania (Loze), samt ner mot Courch 1300 om det är tillräckligt kallt. De gamla liftgatorna tillexempel. Se upp för Gazexrännorna på kalfjället ner mot La Tania – sprängrören sitter där av en anledning.. svarta pisten pistas ändå inte vid dump, ta den den första biten om det känns osäkert/är noll sikt.
4. Whiteout i VT och stängda liftar över till resten = laps i och jämte den/de av pisterna från Portette och Boismint som inte pistats (de röda pistas omväxlande och aldrig bägge samma dag).
5. Ja, Orelle är fantastiskt på en bra dag, men alla vet om det. Även "Pappa Rudolf", jävla fan.
6. Mont Vallon.
7. Ge dig inte ut på glaciärerna bakom Aiguille de Peclet (Chavière och Gebroulaz) utan guide/kompis som faktiskt hittar. Det är en riktigt dålig idé, och här finns massvis av åkning som inte är i glaciärterräng att ägna sig åt istället isåfall.

Vill avslutningsvis slå ett slag för de gamla hederliga papperskartorna med höjdkurvor från IGN. Kostar typ 10€ styck och finns bland annat på stora Carrefour i Moutiers, Au Vieux Campeur i Albertville osv. Nummer 3534 täcker hela Trois Vallèes utom den roliga delen av La Masse (irriterande nog), och den roligare delen av La Masse finns på nummer 3433. Fatmap finns, men det är ju detdär med elektroniska grunkor och batteritid.. jag föredrar analoga kartor.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp