Val av nya skidor för 70% pist 30% offpist

Jag röstar också för Hardside i 188 cm. Fjolårets modells på SC med Griffon för 389 Euro + frakt ger dig en kanonskida till ett riktigt bra pris:
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/1466

Med de pistegenskaperna Hardside har behöver du inte oroa dig att dom inte kommer att funka i pisten + att du kommer att ha kul utanför pisten också. Ett väldigt bra isbett gör att du kan ligga och köra på skär i en isig pist och ha hur kul som helst.

Alldeles för mycket jibb-kids på freeride.se ;) Ofta får man uppfattningen att det är HELT OMÖJLIGT att åka puder med en skida under 100mm. Kan bara säga att jag många många gånger åkte bottenlöst puder i Jackson Hole med min Fischer Race SC med 67mm under foten och 170cm långa. Visst, kanske hade varit nice med en lite bredare/längre skida men jag åkte mycket out-of-bounds och hade jävligt kul och kände mig aldrig begränsad.

Hade till och med ett par gamla Rossignol B3 men dessa fick oftast stå kvar i skidförrådet. Så fort det är smalt, brant och trixigt är det rätt skönt med en smal och kort skida under fötterna. Betydligt säkrare än en tung, bred, lång skida.

Pistegenskaperna för en skida med 100+ mm och radie över 18-20m är ett skämt. Att tycka att en skida med dessa mått är kul i pisten bevisar bara att man åker som en kratta... rakt ner, ingen sväng och mest på sladd.

Trams, då har du inte hittat rätt skida eller så kan du inte åka brelagg

JockeSki sa:
Alldeles för mycket jibb-kids på freeride.se ;) Ofta får man uppfattningen att det är HELT OMÖJLIGT att åka puder med en skida under 100mm. Kan bara säga att jag många många gånger åkte bottenlöst puder i Jackson Hole med min Fischer Race SC med 67mm under foten och 170cm långa. Visst, kanske hade varit nice med en lite bredare/längre skida men jag åkte mycket out-of-bounds och hade jävligt kul och kände mig aldrig begränsad.

Hade till och med ett par gamla Rossignol B3 men dessa fick oftast stå kvar i skidförrådet. Så fort det är smalt, brant och trixigt är det rätt skönt med en smal och kort skida under fötterna. Betydligt säkrare än en tung, bred, lång skida.

Pistegenskaperna för en skida med 100+ mm och radie över 18-20m är ett skämt. Att tycka att en skida med dessa mått är kul i pisten bevisar bara att man åker som en kratta... rakt ner, ingen sväng och mest på sladd.
Wow :P
Visst jag köper att man kan åka puder på slalomcarvers...men det är i ärlighetens namn nog inget som folk har intresse av, alltså lära sig åka pow med pistsmiskare. Enklare att åka med feta skidor, så varför göra det svårare än vad det redan är? :)

Sen så finns det skidor som sitter löjligt bra i pisten och är 100+mm under foten. Hendryx är ett bra exempel.

Yes..jag blev träffad av den där "krattan"...i suck.

Tror ingen har nämt K2 Kung Fujas? Visserligen är de nyare modellerna lite bredare men sjukt bra skida. Funkar hur bra som helst för både pist och puder. Svårt att hitta en skida som funkar perfekt för båda men jag tycker verkligen att dom har lyckats med den här!

Ett alternativ är ju Armada ARV också som jag kollade mycket på innan jag köpte mina Kung Fujas. Skiljer sig lite i prisklass kanske, men ändå!

JockeSki sa:
Testa de skidor det pratas om först och prata sen är en bra regel som du bevisligen inte har följt den här gången. Det finns många bredlagg som går riktigt bra i pisten, även om man jämför med rena raceskidor eller top-of-the-line butiksskidor. En del går som skit ska ju också sägas, men det var ju inte det vi pratade om här. Hendryx som nämns flitigt i den här tråden är extremt potenta pistskidor för varierat underlag, inkl riktigt isigt före. Bredden ger trygghet och stabilitet i jämförelse med smala spett som bettar som fasen på is och flyter iväg fullständigt så fort det blir lite löst eller dyker upp ett parti med stenkulesnö.

95-105mm och med lite tiprocker hade jag valt om jag vore trådstartaren.

Och angående twintip som bromsar eller ej. Vadå "märks inte"? Det bromsar ju som bara fasen ibland och är sjukt störigt på vissa skidor. Jag vill ha en ren snökänsla och inget drivankare som lassar upp snö i röven på stackars fåglar som råkar flyga förbi. Det beror extremt mycket på utförandet av twintippen dock och går från omärkbart till så markant att skidorna nästan är oåkbara i vissa typer av snö för en åkare som är kritiskt lagd när det gäller prylar (det är jag...). Jag kollar alltid profilen på twintipen och vinkeln på uppböjen. De som har för brant vinkel och för sen insväng går bort. Exempel på riktiga blunders i den aspekten är tidiga årsmodeller av Gotama med square-tail och Nordicas Supercharger Blower av första årsmodellen. Pocket Rocket gillade jag inte heller av den anledningen i vissa typer av snö. Dessa skidor har gemensamt att de har en twintip som är brant och som inte är inskuren någonting från den aktiva delen av kanten. På fast underlag eller i lätt puder märker man inte av det alls. I lite äldre och fastare, men fortfarande kall lössnö märks det, men stör inte. Börjar snön tina och solbakas och bli tyngre börjar det störa och man känner att ytterskidan bromsar när man lägger ner svängar. Fortfarande ok, men det är tilläckligt för att jag inte gillar de skidorna i ett sådant underlag. I riktigt löst slask framåt vårkanten är det extremt tydligt i den mest kantade delen av svängen och det är ibland rejält störande. Dra en välpistad lagom brant carvingpist på glaciär under en eftermiddag på sommaren och testa själv. Skillnaden mellan en tidig Gotama och tex en Hardside, eller annan bred skida helt utan, eller med en bättre designad twintip är otroligt tydlig.

Notera dock att det räcker med att twintipen justeras en aning från skärningens projicerade kurva för att problemet ska bli försumbart. Med lite indragen skärning dessutom så försvinner det nästan helt. Jag skulle säga att det är en parameter som man kan bortse ifrån i resonemanget från den här tråden, eftersom den typen av tail knappt förekommer längre. MEN det finns inte desto mindre detta problem på vissa skidor, så frågan är klart berättigad.

JockeSki sa:
Ha. Ha.. Ha... :)

Alla har ju olika preferenser, åkfärdighet och vill ha ut olika saker av sin skida. Vad man menar med bra pistegenskaper går ju också isär väldigt.
För mig innebär det bland annat puckel, kortsväng i brant terräng, runda skärande svängar utan fartökning där man svänger mer än vad skidans radie säger (lätt förklarat tar skidan på en åktur och inte bara åker med).
För andra innebär det exakt som Jocke beskriver:
snej sa:
JockeSki sa:
rakt ner, ingen sväng och mest på sladd.
jag förstår inte...:rolleyes:
Det är bara att åka till skidtestarhelgen i Tandådalen och ställ dig och kika lite i Stora Backen så förstår du nog vad han menar =).

Fanns väl för övrigt en t-shirt med texten: "Every turn is a sign of fear" för några år sedan men jag personligen åker bara rakt ner när jag inte vågar svänga =).

Senast ändrad:
Jag sitter med ungefär samma förutsättningar som dig, dock så sitter jag redan på ett par Sidestash med dukes och hudar när det förväntas mest offpiståkning. Sidestashen är hyffsade också i pisten men med sina 25m radie så kräver dom lite fart för att det ska vara kul i pisten och blir det riktigt brant så går det lite för fort om man ska ligga och skära svängarna.
Åker man dessutom med flickvän eller kompisar som är mindre vana skidåkare så blir det då mest väntan.
Hade dessförinnan Hardside (23m radie, hårdare och 98mm under foten) som är en bättre pistskida än Sidestash, men även den har ibland lite för lång radie för mig (båda skidorna kan pressas in i kortare sväng, men kräver då lite hårdare åkning än det blir med flickvännen).
Hardsiden skulle kunna passa dig beroende på åkstil.

Jag åkte för några år sen på en kort, smal slalomracer som enda skida och tyckte det sög fullständigt offpist. I normal svensk puder (lycklig efter 3-4dm ;-) ) så skrapade man ju i varenda dj**a sten som fanns under snön och förstörde snabbt både upplevelsen och skidorna.

Jag kommer att skaffa en skida med lite snävare radie (ca 16-20m) för att kunna åka lite långsammare på skär och därmed ha lite roligare i backen i blandat sällskap. Skidorna bör ha early rise och en midja runt 90-110 för att inte göra bort sig när man trots allt hittar lite kul offpiståkning.
Alternativen just nu är dessa:

Line Influence 105
DPS wailer RP112
Hendryx Purple Haze

Förslår att du också kikar lite på dom (Line är det billiga enkla alternativet av dom).

Senast ändrad:
Euroforian sa:
Min åkprofil är
- 70% pist
- 30% offpist
- 0% park.
Kanske jag som läst dåligt men framgår det någonstans vart i världen du kommer åka mest

Jag vill mena att det är stor skillnad om du ska åka 70% pist och 30% offpist i säg Jackson Hole jämfört med t.ex. Åre. För det tidigare alternativet är många helt rätt ute med en midja runt ca 100-110 mm (Influence 105, de där DPS, Hardside m.m.) men ska du istället vara i Åre anser jag (eftersom 70% är väldigt mkt pist och du förmodligen vill att de ska vara rätt bra där) att du istället kan gå på ca 80-100 mm midja (RTM 84, Prophet 98 m.m).

Senast ändrad:
Armada TST verkar vara en bra allrounskida med tipprocker 102 mm midja taper och 17 m radie vid 183 cm. Den blev utsedd till bästa allroundskida i Fri Flyts test. De skriv att den hade bäst flyt i klassen och samtidigt fungerade väldigt bra i pist.

Lundblom sa:
Armada TST verkar vara en bra allrounskida med tipprocker 102 mm midja taper och 17 m radie vid 183 cm. Den blev utsedd till bästa allroundskida i Fri Flyts test. De skriv att den hade bäst flyt i klassen och samtidigt fungerade väldigt bra i pist.
tycker själv den ser fin ut. stor tip rocker för en skida med så mycket spann! skulle vara kul att testa!

Intressant läsning i denna tråd :D

Undrar om det är nån som har erfarenhet av Hardside vs Prophet 98?

Går i ungefär samma tankar som Euroforian som startade tråden.

Uppskattar alla grymma tips, kul att se att så många har nytta av alla bra svar jag får :)

Jag åker 1-2 veckor i alperna per år Italien,Frankrike eller Österrike.
Samt ett par helger i Norge per år.

Har kommit fram till att jag vill ha ett par skidor med midja under 100 mm samt med en svängradie under 20 m kan tänka mig lägga lite mer på dem nu när skidåkningen närmar sig 4000-5000 inkl. bindningar borde gå att hitta ett grymt val på rean eller hos SC.

Fortsätt gärna tipsa!

Var ute och åkte i Kåbdalis igår och måste säga att Howitzerna är en bra kompromiss vad gäller pist/offpist. En relativt svängglad skida, lite mera emot storslalomskida och med ett fantastiskt isbett. Sedan att den är som ett lok igenom 30cm plogvallar gör mig djävligt nöjd med skidan. Vridstyv som få och med ett spann som lämpar sig för pisten. Har själv haft ett par Scott crusade tidigare och tycker väl inte direkt att den lämpar sig för offpist.

Tillbaka
Topp