Offpisten i Vemdalen

rasmusbrannhult

Ny medlem
Offpisten i Vemdalen
Ska upp till Vemdalen på sportlovet, vecka 7, och tänkte kolla lite vad som gäller angående offpisten.
Har hört ett flertal folk som säger att offpisten där är riktigt grym medans vissa får det att låta som "aa det finns en skön offpistrepa: du åker 20 m sen ett litet dropp på 1 meter och sen 2 svängar och tillbaks in i backen"

¤ Så hur är det egentligen och i vilket/vilka system är det bäst offpist där?
Läste följande i en tråd: Om man åker mellan 6:an och D-liften så brukar det vara rätt najs. Det är lite stenar/drops och i slutet lite träd med stora mellanrum. Dock är åket på kanske 30 sekunder :lol:
(Man vill ju helst kunna åka en bit för att sedan satsa på att inte åka längre ner än vad liften är)

Sen så tänkte jag även på ifall man ska ta med sig årets skidor dit eller ifall man ska ta dom gamla som är slitna?, beroende på hur mycket snö det är självklart.

Hoppas ni har lite fina svar så tackar jag på förhand!

- Rasmus

Offpisten i Vemdalen
Björnriket. Åk upp på toppen med bygelliften, sväng sedan av till höger när du är i liften. Där har du skön öppen åkning och väldigt bra skogsåkning!

Offpisten i Vemdalen
Okej, så de finns lite sköna slingor iaf!
Men hur är det med "underlaget"? Det står nu på deras hemsida att terrängsnödjupet ligger på 110cm, räcker detta för att belagen ska känna sig säkra på dom nya skidorna?:)
Tack för svaren!

Offpisten i Vemdalen
Det finns gott om sten i Vemdalen. Jag pajade mina nya Gotama för ett par veckor sen efter att ha lyckats köra över flera stenar som var dolda under nysnön. Jag rekommenderar verkligen att du tar dina gamla skidor.
Bäst off-piste hittade vi annars vid Skalspasset, t ex till (skiers) vänster om svarta backen.

Offpisten i Vemdalen
Vecka 7 börjar väl på måndag så jag skulle gissa att du är där nu. Är nyss hemkommen efter en episk helg i vemdalen. På skalssidan låg det 40-60 cm fluff i fredags morse. På hovdesindan är det mer bortblåst. Fredagen var magisk. Klarblå himmel, inget pistat, så första timmen kunde man åka puder i backarna. På förmiddagen körde vi i skogen under, till vänster och höger om sittliften och på eftermiddagen utforskade vi terrängen till vänster om svarta skalsbacken, här finns ganska stora ytor att åka ner i skogen mot landsvägen. Skråa vänster från toppen. I princip allt mellan svarta skalsbacken och blåa transporten över till hovdesidan är åkbart. Du kan spana in linjer från toppen av hovdesidan.
Mycket åktes som sagt upp redan i fredags, men du har ändå tur. Så mycket lössnö som det finns nu är det väldigt sällan i vemdalen.

Tillbaka
Topp