Vart ska jag åka i Vemdals systemet och Funäsfjällen?

gussesson

Medlem
Jag har bokat 2 nätter i Vemdalen och sen drar jag vidare till Funäsdalen för ytterligare 4 nätter. Nu är frågan hur jag ska fördela mina dagar och i vilka backar? Min orginal tanke är 2 skiddagar i någon av Vemdalens skid system, sen 3 dagar i Funäsfjällen. Nu till problem, det finns fler skidanläggningar än mina skiddagar. Vilka backar väljer jag? Jag gillar att åka snabbt i röda och svarta backar, leka lite i liftnära offpist terräng. Åker både skidor och snowboard bra nog för de brantaste backarna. Hur är snön i de bägge områdena nu?

Jag hänger på tråden lite...är också intresserad av hur snön är på respektive ställe. Funderar på en spontanare till vemdalen, sälen eller funäs till helgen, men är orolig att allt är is/stenhårt överallt efter senaste tidens plusgrader och blött. Live-rapporter skulle uppskattas! =)

Mycket snö, men inte någon direkt lös nysnö på båda destinationerna. Snabb brantåkning = Klövsjö/Svartåshanget. Bäst fallhöjd och bra flowåkning = Björnrike/Riket. Bra är oxså Vemdalsskalet/ Backarna vid pass express.
Funäs är inte många backar, men överlag bra lutning. Skippa Ramis om du har kort om tid.

Mycket snö, men inte någon direkt lös nysnö på båda destinationerna. Snabb brantåkning = Klövsjö/Svartåshanget. Bäst fallhöjd och bra flowåkning = Björnrike/Riket. Bra är oxså Vemdalsskalet/ Backarna vid pass express.
Funäs är inte många backar, men överlag bra lutning. Skippa Ramis om du har kort om tid.
Ja jag funderar på björnriketdå de också kommer köra unrailistic tour by jesper tjäder den dagen och sen klövsjö nästa.
Är inte ramis den backen med mest snö och kanske också fortfarande bäst snö? Det är den backen jag tycker ser roligast ut när jag läser om dem. Tänkte en ny backe per dag :)

Ja jag funderar på björnriketdå de också kommer köra unrailistic tour by jesper tjäder den dagen och sen klövsjö nästa.
Är inte ramis den backen med mest snö och kanske också fortfarande bäst snö? Det är den backen jag tycker ser roligast ut när jag läser om dem. Tänkte en ny backe per dag :)
Ramis har mest snö, och Osthang lutar rejält. Misstänker att det kan va isigt där. Övriga backar i Ramis är inte så spännande. Ramis är ett jättebra ställe för längdåkning. Funäs är mycket mer alpinåkning.

Är i Vemdalenområdet nu, åkte i björnrike idag.
Offpist är bara att glömma då all snö är förstörd av plusgrader. Backarna är rätt isiga så ingen drömåkning direkt. Blivit mest häng i parken med kidsen istället.

Är det nån som är i Tänndalen/Ramundberget just nu och vet om snö är förstörd där också, eller har det varit kallare där?

Ja sålänge som det är lite små hopp här o där är så
Om det är din kopp te så kommer du ha skoj i ramis, oavsett före. Skogsparken där - och Osthang - är roligt även om det är återfruset.

Skogåkningen på Funäsdalsberget är roligare med bättre snö men pisterna och parken är bättre imho.

Tack för info. Snön är tyvärr som den är just nu. Hade hoppats att mildvädret inte skulle ha slagit till i hela landet.

IMG_5065.jpeg
Tänndalen just nu.

Snödjup

Tillbaka
Topp