Offpistskida för Sverige

• Trådstartare Trådstartare Ersbo
  • Start datum Start datum
Offpistskida för Sverige
Mountain_Man sa:
Ett par Howitzer med Baron i nyskick för 5 000 kr låter som en bra affär. Det är sannolikt storlek Large på Baron men den bör fungera för dina skor, Marker anger att den går ned till 305 mm sullängd. Dina 27,5 bör ligga någonstans mellan 310 och 320. Detta innebär i praktiken att den blir frammonterad omkring 1 cm (om bindningen är monterade center efter ett par 29,5), bör inte vara något problem.

Jag har aldrig kört några Howitzer men det verkar vara en riktigt bra skida. Mer avancerad i uppbyggnaden än Sidestash och något kortare svängradie. Sannolikt en vassare skida på hårt underlag och i pist men möjligtvis inte lika allsidig som Sidestashen ...

Howizerna skulle vara mitt val! Men jag har ju iofs. redan ett par Sidestash! När det gäller Sidestashen tror jag det skulle fungerar bra för dig både med 181 och 188. 188 om du prioriterar flyt i lössnö och stabilitet, 181 cm om du vill ha en lite kvickare skida som sannolikt är snäppet vassare i pist!

/MM
Det är storlek Large på Baronen och mina pjäxor är 315 mm om jag har fattat det rätt så det borde fungera. Bindningen är standardmonterad för 29,5 och går inte att anpassa till 27,5 enligt Lee-nus. Han rekomenderade mig att montera 1 cm bak så det får nog bli så.

Om jag väljer Sidestash så blir det nog 188:an men just nu lutar det lite mer åt Howitzern. På vilket sätt tror du Sidestash är mer allsidig?

Offpistskida för Sverige
Ersbo sa:
Mountain_Man sa:
Ett par Howitzer med Baron i nyskick för 5 000 kr låter som en bra affär. Det är sannolikt storlek Large på Baron men den bör fungera för dina skor, Marker anger att den går ned till 305 mm sullängd. Dina 27,5 bör ligga någonstans mellan 310 och 320. Detta innebär i praktiken att den blir frammonterad omkring 1 cm (om bindningen är monterade center efter ett par 29,5), bör inte vara något problem.

Jag har aldrig kört några Howitzer men det verkar vara en riktigt bra skida. Mer avancerad i uppbyggnaden än Sidestash och något kortare svängradie. Sannolikt en vassare skida på hårt underlag och i pist men möjligtvis inte lika allsidig som Sidestashen ...

Howizerna skulle vara mitt val! Men jag har ju iofs. redan ett par Sidestash! När det gäller Sidestashen tror jag det skulle fungerar bra för dig både med 181 och 188. 188 om du prioriterar flyt i lössnö och stabilitet, 181 cm om du vill ha en lite kvickare skida som sannolikt är snäppet vassare i pist!

/MM
Det är storlek Large på Baronen och mina pjäxor är 315 mm om jag har fattat det rätt så det borde fungera. Bindningen är standardmonterad för 29,5 och går inte att anpassa till 27,5 enligt Lee-nus. Han rekomenderade mig att montera 1 cm bak så det får nog bli så.

Om jag väljer Sidestash så blir det nog 188:an men just nu lutar det lite mer åt Howitzern. På vilket sätt tror du Sidestash är mer allsidig?
Då har det nog blivit kommunikationsfel, det ska inte vara några problem! :) Däremot skulle jag montera bak en centimeter ändå om jag var du, tycker de funkar bättre så!
Och storleken på bindningen funkar fint åt dig, jag kör Duke Large och har också 315 mm.

Offpistskida för Sverige
Klart 27,5 går att få i den bindningen men du kommer hamna fram monterat som suger i offpisten. Sidestashen är jäkligt allround som MM skriver för övrigt. Och som svar på ditt mail som jag såg idag är svaret att Det är slut sålt på Bibby i hela världen tydligen.

Offpistskida för Sverige
Ersbo sa:
Vissa skidor kräver fart och aktiv åkning för att komma till sin rätt, jag uppfattar det som Howitzern är denna typ av skida. Detta behöver inte alls vara negativt, tvärtom, sannolikt är Howitzern en märkbart vassare och exaktare skida i pisten och på hårt underlag än Sidestashen, men mindre förlåtande ... (?)

Sidestashen levererar också med aktiv körning i hög fart men är häpnadsväckande följsam och förlåtande även i lägre hastigheter och på sladd. Dvs. en av de stora fördelarna jag ser med Sidestashen är att det är du som åkare som styr den och inte tvärtom. En mycket trevlig egenskap hos en skida när reflexerna i benmusklerna framåt eftermiddagen inte längre är reptilsnabba.

Så här har jag skrivit i min recension:
Sidestashen kan uppfattas som lätt karaktärslös jämfört med vissa specialkonstruktioner men det ger dig fördelen att det är du som styr skidan och inte tvärtom. En skida som inte är bäst på något men ett säkert val för dig som inte vet vad du möter för snö på andra sidan ...

När det gäller Howitzerns egenskaper kan jag vara fel ute ... är jag?

/MM

PS! Om bindningen sitter monterad är det ju bara att testa först ... om du bakmonterar direkt får du ju aldrig veta hur frammonteringen känns! DS.

Senast ändrad:
Offpistskida för Sverige

@Lee-nus: Okej, då missförstod jag dig. Jag provar nog att åka skidorna utan att borra om först, och om det känns som att jag kommer för lång fram monterar jag om dom.

@ShredTed: Säkert en grym skida, men jag vill ha något bredare och med rocker.

@Hasse_Lindborg: Börjar med att bara ställa om bindningen till mina pjäxor och om jag känner att jag kommer för långt fram borrar jag om den då.

Tråkigt att Bibbyn var slutsåld, verkade vara en rolig skida.

@Mountain_Man: Intressant det du har att säga om Sidestashen, att skidan troligtvis är mer lättåkt är helt klart ett plus. Det lutar dock fortfarande åt Howitzern, även om det kan innebära att jag får hårdträna i sommar.

Offpistskida för Sverige
Mountain_Man sa:
Ersbo sa:
Vissa skidor kräver fart och aktiv åkning för att komma till sin rätt, jag uppfattar det som Howitzern är denna typ av skida. Detta behöver inte alls vara negativt, tvärtom, sannolikt är Howitzern en märkbart vassare och exaktare skida i pisten och på hårt underlag än Sidestashen, men mindre förlåtande ... (?)
spot on! :)

Offpistskida för Sverige
Jag tycker en del snack som "aldrig under 120" är ganska omoget, det är väldigt individuellt vad som är en BRA skida, speciellt för ALLA förhållanden, hur ser offpist ut i Sverige? hur många gånger är det verkligen "fluffy Powder"? Svensk offpist är oftast vindpackad snö, de gånger jag åker med svenska yngre skidåkare i frankrike, så hänger de bra med i perfekta puderförhållanden, men de blir helt frånåkta när underlaget börjar likna skit, Jag tycker du ska testa Extrem Patriot, Jag åker telemark, men carvar gärna, skidan är bland den mest allsidiga skida jag åkt på, den klarar ALLT,, från puder, slask, hård pist till blåis,, det hänger bara på dig,, kan tillägga att jag även har ett par Rocker för de där "perfekta" dagarna,,,

Offpistskida för Sverige
Nu var det ju inte fråga om en Allmountainskida. Vill du verkligen njuta av orörd lössnö blir känslan aldrig likadan på smala skidor. Sen är det ju faktiskt så att vi hade lika roligt när vi åkte på smala skidor också men åkupplevelsen är helt annan.

Offpistskida för Sverige
Ekan66 sa:
Nu var det ju inte fråga om en Allmountainskida. Vill du verkligen njuta av orörd lössnö blir känslan aldrig likadan på smala skidor. Sen är det ju faktiskt så att vi hade lika roligt när vi åkte på smala skidor också men åkupplevelsen är helt annan.
Ordet offpist är mycket mer än orörd lösnö, visst åker man bara lösnö så är det befogat att köpa rediga "fetingar", Jag har använt mina rocker 2 dagar denna vinter, det var julhelgen, denna säsong är jag hittils uooe i 71dagar på skidor. min åsikt är om man bara har möjlighet att ha ett par bra skidor, så är en allmountainskida bästa köpet för att åka offpist i Sverige. Men mitt råd till Ersbo är att titta på en riktigt bra allmountainskida, på din beskrivning av dig så verkar det som att du är en riktigt duktig skidåkare för din ålder, men för att bli en friåkare av toppklass måste man åka mera på en allmountainskida i unga år

Offpistskida för Sverige
Jag åker just nu på ett par Salomon Lord (87 mm i midjan). De fungerar bra i pisten men sjunker som stenar i puder. I mer varierade offpistförhållanden fungerar de okej, men de fetare skidor jag har provat har i de flesta fall varit bättre, de uppför sig lugnare och tenderar inte att skära ner sig lika mycket i t.ex. vindpackad snö.

Jag kommer behålla mina Salomon Lord som pistskidor men köpa ett nytt par för offpisten med runt 110 i midjan, alltså inga superfetingar med över 120 mm i midjan.

Jag vill självklart kunna utvecklas med skidorna men jag har inga som helst ambitioner att bli friåkare av toppklass. Jag åker skidor för att det är kul, inte för att bli bäst.

Offpistskida för Sverige
Me likie Czar!

Går som ett jävla as även i pisten när man väl lärt sig hantera dem på skär.
Utöver det, väldigt trevliga egenskaper! Tråkig på pappret, rolig i verkligheten!

Offpistskida för Sverige
Eric_W sa:
Me likie Czar!

Går som ett jävla as även i pisten när man väl lärt sig hantera dem på skär.
Utöver det, väldigt trevliga egenskaper! Tråkig på pappret, rolig i verkligheten!
Czar är säkert en rolig skida, men kan tyvärr inte hitta den billigt i rätt längd.

Just nu står det mellan Howitzer och Sidestash. Troligtvis blir det Howitzern.

Offpistskida för Sverige
Onlytelemark sa:
Jag tycker en del snack som "aldrig under 120" är ganska omoget, det är väldigt individuellt vad som är en BRA skida, speciellt för ALLA förhållanden, hur ser offpist ut i Sverige? hur många gånger är det verkligen "fluffy Powder"? Svensk offpist är oftast vindpackad snö, de gånger jag åker med svenska yngre skidåkare i frankrike, så hänger de bra med i perfekta puderförhållanden, men de blir helt frånåkta när underlaget börjar likna skit, Jag tycker du ska testa Extrem Patriot, Jag åker telemark, men carvar gärna, skidan är bland den mest allsidiga skida jag åkt på, den klarar ALLT,, från puder, slask, hård pist till blåis,, det hänger bara på dig,, kan tillägga att jag även har ett par Rocker för de där "perfekta" dagarna,,,
Håller med lite här, har dock inte direkt mycket erfarenhet av feta skidor (än)... Har på något sätt blivit "tuffare" att ha feta lagg som gör jobbet (vilket ju glatt påpekas att de gör) än att göra det själv. Saknar lite gamla rävar som hävdar något i linje med "ingen som kan åka behöver skidor med mer än 80 mm i midjan", som jag hörde en svensk reseledare glatt påpeka när jag var i Andermatt...
Bor själv nära alperna och kan i princip välja vart jag åker varje helg beroende på var det snöat och väderprognos, men i år har det varit jävligt glest med dagar med djupt fluffigt puder, iaf nära några liftar/pister.
Funderar själv på något runt 100 mm till att börja med nästa säsong.

Offpistskida för Sverige
Självklart går vilken skida som helst att åka i alla förhållanden. Men det är roligare med bredare skidor i offpisten, precis som smala skidor är roligare på hård snö. Om du bara är ute efter utmaningen rekommenderar jag dig att köra ett par superfetingar till pisten och raceskidor för pudret.

Senast ändrad:
Offpistskida för Sverige
Som flera påpekeat och alla (troligtvis) håller med om, det är skillnad på en offpist-skida och en lössnö-skida.
Jag älskar mina 4Frnt Ehp så länge det är hyffsat mjukt men jag har precis kompletterat dem med ett par Black Crows Corvus. Kråkskidorna ger inte alls samma flyt och surf-feeling men är för mig en klockren "Offpistskida för Sverige"
Tror dock att både Sidestashen o Howitzern kommer att göra jobbet...

(redigerade ett stavfel)

Senast ändrad:
Offpistskida för Sverige
offline sa:
Som flera påpekeat och alla (troligtvis) håller med om, det är skillnad på en offpist-skida och en lössnö-skida.
Jag älskar mina 4Frnt Ehp så länge det är hyffsat mjukt men jag har precis kompletterat dem med ett par Black Cows Corvus. Kråkskidorna ger inte alls samma flyt och surf-feeling men är för mig en klockren "Offpistskida för Sverige"
Tror dock att både Sidestashen o Howitzern kommer att göra jobbet...
Helt rätt!

Offpistskida för Sverige
Följer denna tråd med stort intresse , tror jag skulle välja howitzern av de som nämmts . Har idag oranga soul , bra på alla vis , som är 94mm i midjan . Testade i januari 4 andra modeller från samma tillverkare , vita , blåa , svarta med "full-rocker" och svarta med "soul-rocker" . De sistnämnda blev mina favoriter , men frågan är hur skulle de stå sig i jämförelse med tex. howitzern ? Sidestasch ?

Offpistskida för Sverige
Tack för all hjälp!

Det blev Howitzern. Ska prova dem i helgen om det finns någon snö kvar i Bydalen.

Offpistskida för Sverige
Nu har jag testat Howitzern i Bydalen. Det blev inte jättemycket åkning men hittills har dom varit ett par helt fantastiska skidor. De är stabila och det är lätt att våga stå på när man åker på dem, de skär inte ner i snön och beter sig lugnt i uppkörd snö. De fungerar även bra i mjuk pist och där märkte jag inte av bredden. Skidorna tycker däremot inte om att åka sakta, då känns de tröga och tråkiga. Hittills har jag bara åkt Howitzern i slask och i mjuk pist, jag vet alltså inte hur beter sig i puder, på hårt underlag eller på toppturer.

Mina skidor är standardmonterade för pjäxor med storleken 29,5, jag har ställt om bindningen så att den passar mina pjäxor (storlek 27,5). Jag åker alltså med en lätt frammonterad bindning. Än så länge har jag inte märkt av det men jag får se om jag ska montera om dem nästa vinter när jag provat åka i lite puder.

Jag kan inte prata om Howitzern utan att nämna grafiken. De är bland de snyggaste skidor jag någonsin sett. Mina skidor har designen Sunset on Risa och de ser, som sagt, helt fantastiska ut.

Senast ändrad:
Offpistskida för Sverige
Samma skida, samma grafik. Nice! Funkar hur bra som helst i puder och på hårt underlag. Hanterar även isiga förhållanden bra, men som du redan märkt är det ingen skida som ska köras långsamt. Sannolikt beroende på spannet och det ganska styva flexet. Men vem fasiken vill åka långsamt?

Offpistskida för Sverige
offline sa:
Hur e snöläget i Bydalen?
I helgen var det bra med snö i pisterna, inga gräsfläckar alls. Utanför var det lite sämre med snö, dock inte så mycket att det störde åkningen mer än nämnvärt.

Offpistskida för Sverige
Nu har du ju redan köpt skidor, men jag tänkte ändå skriva lite om mina tankar kring detta ämne!
1. Du är mindre beroende av skidors egenskaper när du åker puder än pist. Jag har bara 3% roligare på en fet lång rockad offpistskida jämfört med en 165 lång slalomcarver en episk puderdag.
2. Det finns puderskidor som funkar alltifrån kanon till uselt i pist.
3. I sverige kommer det alltid bli ganska mycket piståkning, i alla fall så länge som du inte knatar själv.

Slutsatsen av detta är att du skall välja en fet offpistskida, men bedöma den efter dess pistegenskaper. Offpistskidor kan vara allt ifrån helt ok och mycket roliga till svintråkiga i pisten. Ledtråd: välj bort allt som har över 20m radie.

Enligt mig är konsten att tillverka en bra offpistskida, att även få till pistegenskaperna. ;)

28stqmw.jpg

1z9g0k.jpg

Offpistskida för Sverige
Pimpelgas sa:
Slutsatsen av detta är att du skall välja en fet offpistskida, men bedöma den efter dess pistegenskaper. Offpistskidor kan vara allt ifrån helt ok och mycket roliga till svintråkiga i pisten. Ledtråd: välj bort allt som har över 20m radie.
Håller med om slutsatsen men inte ledtråden, hade du sagt allt över 30m så visst. Jag letade efter skidor med 25 +/-2m radie innan jag hittade rätt i år för jag vet att skidor under 20 är irriterande. Med så lite blir kortsväng lätt men snabb crusing jobbig, men med 25 radie så kan jag göra kortsväng om det behövs men GS crusing är helt naturligt. Kortsväng gör man ju bara när man absolut måste? Sen så ser det ut som ett par 112RP på bilden och enligt DPS så får de längre radie än 20m när skidan kantas mycket så det talar inte för ditt påstående heller :P

Offpistskida för Sverige
Det är helt riktigt ett par DPS 112rp i 190cm längd på bilderna. Dom har 18m radie enligt DPS. Jämfört med andra skidor tycker jag att det känns mer som 14 än 18m radie. Dom är grymt kvicka när man trycker till.

25m radie känns helt livlöst i hastigheter under 160 km/h enligt mig.. ;)

Offpistskida för Sverige
Jag måste väl oftast åka snabbare än 160 antar jag då...
marshalolson säger detta :
"the 190 has a 18m radius when skied flat, but skis like a 24m radius when angled and up on edge. (ie you are engaging the rocker into the sidecut and elongating the running length)

so 18m at low edge angles ie trees, bumps, etc, and 24m at high edge angles, ie high speed carving etc." i inlägg #109, det är därför du tycker om dem så mycket så alltså har jag rätt och du fel :P
http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/183657-DPS-Wailer-112RP-(aka-my-wallet-is-in-for-a-beating)/page5

Senast ändrad:
Offpistskida för Sverige
JL76 sa:
Jag måste väl oftast åka snabbare än 160 antar jag då...
+1 ;)

Eller så beror det på skida, teknik och smak;)

Hatar skidor med lång svängradie men den roligaste skidan jag kör just nu har tydligen 28 meter men varken kände eller visste det innan jag läste spec. ;)

Offpistskida för Sverige
Hasse: visst är det smak men jag är uttråkad och vill retas lite, sen förstår jag lite om man tänker skidor enbart för sverige att det kan ju vara kul att slippa vänta halva backen på att bygga fart för att kunna börja svänga utan att sladda...

Offpistskida för Sverige
Hasse_Lindborg sa:
Jo men en skida med 25 meter är inte stor radie....

28 är storslalomradie så...
Det var ungefär det jag försökte säga, mina Bibbys (26,5m) är precis lagom, har haft dem som enda skida i år och de var t o m helt ok i Hammarbybacken.

Tillbaka
Topp