Offpistskida för tjejer

Sussie112

Medlem
Offpistskida för tjejer
Hej!
Har försökt läsa andra trådar och även på andra sidor på internet men blir inte riktigt klok på vad för skida jag "ska ha"
Tänkte att Ni verkar ju vara ett helt gäng med kloka erfarna skidåkare här så jag slänger in en förfrågan med hopp om hjälp.

Jag är 166cm 57kg
Har bytt från pist till offpist åkning de senaste två åren och gillar det verkligen. Eftersom jag är rätt oerfaren puder tjej så vet jag inte riktigt vad jag ska köpa för skidor. Jag åker just nu på ett par dynastar legend som är mest anpassade för pist.
Har provat dessa enstaka åk:
scott lola, lättsvängda men för sladdriga
Scott p4 helt ok men inte perfekta
Hendryx Janis, Hemska, grymt svår svängda, inte kul att åka med

Jag söker alltså ett par riktigt bra offpistskidor men eftersom jag har två små barn så åker jag även lite i pisten även om 7-åringen gärna hänger med utanför vore det bra om de funkade där oxå.

Ska iväg för första gången till Riksgränsen nästa vinter och vill gärna ha ett par nya skidor till dess :)

/S

Offpistskida för tjejer
Åk på en testhelg, de är lååååångt innan riksgränsen öppnar för säsongen och så vet du vad som passar dig. Annars blir att fråga om tips på skidor ungefär som att fråga om tips på musik.

Offpistskida för tjejer
Vet många tjejer som är nöjda med K2 Gotback, kunde kanske vara något men har du möjlighet att åka och testa så är det såklart att föredra.

Offpistskida för tjejer
Min fru älskar sina völkl Kiku "tjej Gotama"! Nackdel: lite tunga, lite stor svängradie. Positivt: Inte fladdriga, vilket t ex Line Pandora sägs vara.

Antigen så testar man skidor i det oändliga och har du nästan bara åkt pistskidor så känns nog alla Off pist skidor konstiga. Eller så chansar du och köper ett par som "referens skida". Trivs du inte med den så kan du då börja formulera vad du egentligen söker och har lättare att jämföra.
Jag har rekommenderat kiku i en annan FR tråd där tjej offpist skidor diskuteras.
Ps titta också som en bonus hur vackra kiku skidorna är.

Lycka till.

Offpistskida för tjejer
Sussie112 sa:
Ja du kanske har rätt med det där med musik och skidtips

Vart kan man åka på testhelg?

/S
Testhelgerna är tidigt på säsongen i Tandådalen, Åre i Sverige , sen har väl Hemsedal en och många alporter har dem. Inte så kul skidåkning kanske man lätt värt det för att hitta vad det är man är ute efter.

Offpistskida för tjejer
Du måste testa dig fram för att hitta skidor som just passar dig.oftast är det tekniken som sviktar i offpist så mitt råd är. Åk mera offpist och öva på tekniken. Sen tror jag att alla skidor över 84 i midjan kommer göra gött utanför pisten,,,

Tillbaka
Topp