Offpistskida, längd och midja?
Jag har åkt skidor i drygt 45 år nu och har således passerat den fas i livet när jag ville ha nya skidor varje år, och dessutom "visste" vad som gällde. Det gör jag inte nu... Har tittat på fjolårsmodeller och på begagnat, men kan på intet sätt bedöma vad som är rimligt. Expediterna på olika skidbutiker ger proffsigt intryck, men olika svar på samma fråga. Hoppas således få en mer nyanserad bild i detta forum.
Jag är nöjd med mina pistskidor frånsett att de är hopplösa att köra offpist med. Till denna säsong vill jag således införskaffa ett par offpistskidor, i 50-årspresent fick jag bl a helikopterlyft i Hemavan (och det är där jag åker några veckor varje år). Det är alltså inte offpist i "extrempuder" som det gäller.
Har kollat på längdguiden och enligt den bör skidan vara ca 195.
1/ Bör skidan vara längre eller kortare än mig?
2/ Vad är rimligt midjemått för off-pist? (för något/några år sedan var 80+ ok, nu "krävs" tydligen 90+?)
3/ Vad mer att tänka på?
PS. Jag har kollat i tidigare trådar, och använt sökfunktionen. Det finns "massor" av trådar om "skidlängd", den ena mer individuell än den andra. Alltså ännu en individuell tråd...
Jag är nöjd med mina pistskidor frånsett att de är hopplösa att köra offpist med. Till denna säsong vill jag således införskaffa ett par offpistskidor, i 50-årspresent fick jag bl a helikopterlyft i Hemavan (och det är där jag åker några veckor varje år). Det är alltså inte offpist i "extrempuder" som det gäller.
Har kollat på längdguiden och enligt den bör skidan vara ca 195.
1/ Bör skidan vara längre eller kortare än mig?
2/ Vad är rimligt midjemått för off-pist? (för något/några år sedan var 80+ ok, nu "krävs" tydligen 90+?)
3/ Vad mer att tänka på?
PS. Jag har kollat i tidigare trådar, och använt sökfunktionen. Det finns "massor" av trådar om "skidlängd", den ena mer individuell än den andra. Alltså ännu en individuell tråd...