Offpistskida, längd och midja?

Laban57

Ny medlem
Jag har åkt skidor i drygt 45 år nu och har således passerat den fas i livet när jag ville ha nya skidor varje år, och dessutom "visste" vad som gällde. Det gör jag inte nu... Har tittat på fjolårsmodeller och på begagnat, men kan på intet sätt bedöma vad som är rimligt. Expediterna på olika skidbutiker ger proffsigt intryck, men olika svar på samma fråga. Hoppas således få en mer nyanserad bild i detta forum.
Jag är nöjd med mina pistskidor frånsett att de är hopplösa att köra offpist med. Till denna säsong vill jag således införskaffa ett par offpistskidor, i 50-årspresent fick jag bl a helikopterlyft i Hemavan (och det är där jag åker några veckor varje år). Det är alltså inte offpist i "extrempuder" som det gäller.
Har kollat på längdguiden och enligt den bör skidan vara ca 195.
1/ Bör skidan vara längre eller kortare än mig?
2/ Vad är rimligt midjemått för off-pist? (för något/några år sedan var 80+ ok, nu "krävs" tydligen 90+?)
3/ Vad mer att tänka på?
PS. Jag har kollat i tidigare trådar, och använt sökfunktionen. Det finns "massor" av trådar om "skidlängd", den ena mer individuell än den andra. Alltså ännu en individuell tråd...

När det gäller offpistlagg så går trenden mot bredare och kortare skidor. Det går inte att få tag på några 2.30 skidor, tom skidor över 190 är sällsynta. Framförallt för att det inte behövs med de bredare måtten. Dock åker många, inkl mig själv, alltid på långa puderlagg av gammal vana även om det kanske inte behövs.
Många av de nya rena puderskidorna har oxå tipprocker och twintips, vilket ger en mer lättåkt skida i puder samtidigt som skidan får en kort effektiv kant i pist.
Eftersom du nämner lite hårdare offpist och inte midje djupt puder så kan du säkert vara nöjd med en skida runt 180-185cm, vilket oxå ger en mer lätthanterad skida.

Midjemåttet på en skida som ska användas i 50% offpist bör ligga över 90mm, Men är du måste oxå åka dessa skidor annorlunda, inga mer hoppsvängar. Visst går det att åka offpist med smala skidor det har man gjort i 100år men det blir betydligt lättare med mera bredd. Det du ger upp med en bredare skida är stabilitet och snabbhet i pisten men så länge du har ett par pistlagg för de isiga dagarna så är det ingen fara.

Så snabbt på frågorna:
1)180-185
2) 90-100
3)Eftersom du vill ha en skida som hanterar lite hårdare offpist skulle jag rekomendera en stabilare modell. Köp skidan där du kan provåka den om du inte är helt säker.

Men som sagt allt det här är väldigt personligt och hur skidan presterar beror ju på hur den åks. Det finns ingen skida som passar alla. det är därför arr rekomendera att köpa där de har test skidor.

1) Beror på skidmodell, din vikt, din styrka, din teknik samt var och hur du tänker åka. Som någon form av riktmärke för en fullvuxen man med god teknik skulle jag säga 185 till 190 cm. 180 cm är kort för en ren offpistskida, speciellt när de flesta skidor idag har någon form av twintipp eller motsvarande som skäl bäryta. Men om du kör mycket lugnt och försiktigt kan en kort skida vara rätt val. Du tappar dock ofta märkbart med stabilitet.

2) Idag tycker jag man med fördel kan gå + 100mm i midjemått på en offpistskida. Jag har själv arbetat mig upp från 68,72,85 och kör nu på 101 mm. Enda nackdelen med en bred skida jag noterar är att den inte är lika kvick från kant till kant som en smal skida (ganska självklart) samt att det inte är det bästa valet i ett tight puckelspår. Så var inte rädd för att gå upp i midjemått (på skidan alltså).

3) Det finns en fördom att bred midja bara är till nytta i lössnö och till nackdel i övriga fören. Kvalificerat skitsnack ... I fluffig lössnö kan du åka på vad som helst (även om en fet mjuk skida är att föredra). En bred midja ger dig stabilitet och förenklar åkningen framförallt i alla de omväxlande fören vi finner i de Svenska fjällen som katongsnö, bristande skare, blötsnö, omfryst knaggel mm.mm.

Vad du enligt min mening ska undvika är de allra hårdaste spetten som är gjorda för aggresiv körning i höga hastigheter. Gå istället på en mjukare skida. Visst tappar du lite i stabilitet, men du vinner det mångdubbla i lätthanterlighet och åkglädje.

Jag kör själv ett par Fischer Watea 101, kan kanske vara något för dig?

https://www.freeride.se/review/view.php?id=2881#r21616 (05/06)

https://www.freeride.se/review/view.php?id=3533 (06/07)

/MM

Senast ändrad:
Ett sjukt bra alternativ är ju annars völkl mantra funkar sjukt bra över hela berget (96mm) i midjan, bra isgrepp och allt för en "helabergetskida"

åkt på seth pistol själv i två vintrar bra skida OP men helt hopplöst kass i lite hårdare pist, provade polarens mantra och vart helt grön av avund ;)
Det där med längden är ju helt individuellt känns det som för mig iaf, jag tycker en kort skida blir svåråkt när det går undan samtidigt som den inte får vara för lång heller då funkar d inte i skogen..
Men då är jag 190cm också, så jag kör på 190 skidor (för tillfället på ett par gotama 105mm i midja)

åkt på 195cm AK Rocket en vinter funkade skitbra när det var rikligt med lössnö och helt öppet men helt oanvändbar i lite tightare förhållanden och när det var lite hårt. Inte så stor skillnad på längd igentligen men Akn var skapligt bakmonterad så det blev lite
"för mycket skida framför fötterna ibland"

hade ett par pocket rocket också 185cm alldeles för korta eftersom dom var mittmonterade så kändes dom som ett par snowblades istället så det sitter ju lite i vart bindningen sitter också, men dom funkade perfekt i skidskolan eftersom dom inte vägde nånting och funkade bra att åka baklänges och fånga upp barn i :P
dom var 90mm i midjan men funkade bajs i offpisten eftersom dom var mittmonterade.

åkte även på ett par atomic stomp en vinter dom var 88mm har jag för mig och galet tråkiga helt livlösa kändes det som.

Men som sagt mantra eller Dynastar Legend Pro Rider (97mm) är galet bra skidor som funkar på hela berget.
Skönt att slippa gå och byta skidor bara för att man ska smiska pist i en timme med frugan :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp