Ok med dessa alpinskidor?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 181084
  • Start datum Start datum
Vågar knappt svara på din fråga. Klicka nedan om du vågar.
Ja, om du frågar mig så skulle jag kanske valt den istället...

Du är nästan värre än någon av oss här... De flesta brukar ha åkt något mer än 8 dagar innan man till den milda grad blir ingrottad i vankelmodiga skidköpsfunderingar...! Välkommen i gänget! ;) :) Ut och åk, som sagt! Det blir bra! :o)
Enig 🤣😂
men jag hade köpt dom här:

Nej vet ni vad jag står fast vid mitt beslut med Fischerskidorna. Så får man köra skiten ur dem något år eller två och sen slå till på nya i framtiden!

Tror du dessa är att föredra framför Fischerskidorna?

Läst att deras bindningar är anpassade för grip walk, vilket min pjäxor har.

Nej. Det där ser ut att vara en än simplare skida.
Nu får du vara nöjd med det du beställt och åka instället för fundera.

Nej. Det där ser ut att vara en än simplare skida.
Nu får du vara nöjd med det du beställt och åka instället för fundera.

Är Fischerskidorna bättre än dessa?

i 169 cm: https://www.intersport.se/utrustnin...-vantage-77-ti-ft-10-gw-alpinskidor/no-colour

Gillade den här beskrivningen " den perfekta all-mountainskidan för de som spenderar största delen av tiden i de preparerade pisterna, men som även vill ha möjligheten att leka lite utanför pisten."

Är Fischerskidorna bättre än dessa?

i 169 cm: https://www.intersport.se/utrustnin...-vantage-77-ti-ft-10-gw-alpinskidor/no-colour

Gillade den här beskrivningen " den perfekta all-mountainskidan för de som spenderar största delen av tiden i de preparerade pisterna, men som även vill ha möjligheten att leka lite utanför pisten."
Det där är betydligt bättre skidor. helt klart värt 1200kr extra.
är heller inte så bra att dom blir för svåråkta för dig.
men möjlighet att leka utanför pisten är bara trams. Dom är gjorda för att åka i pist, även uppkörd pist.

Ragnar, om någon börjar skoja med dig (angående valet och kvalet...) så får du ta det med glimten i ögat! ;) Vi har nog alla varit där och förstås precis. Har du fått hem pjäxorna ännu förresten, och provat dem på fötterna?

Ragnar, om någon börjar skoja med dig (angående valet och kvalet...) så får du ta det med glimten i ögat! ;) Vi har nog alla varit där och förstås precis. Har du fått hem pjäxorna ännu förresten, och provat dem på fötterna?
Haha! Absolut. Inser att tråden är legendarisk av fel anledning.

Borde få pjäxorna idag eller imorgon!

Tror du 169cm är ok trots mina 177cm i längd? Tänkte på att de är mer ”riktiga” AM-siidor
Du köper skidor efter kroppsvikt, inte längd.
jag är 192cm lång, finns inte en chans att köpa skidor utifrån hur lång jag är.
mina Allmountain skidor, motsvarande de senaste du länkat (skriver inte sista då du säkert hinner ändra dig igen 😂) är 175cm långa. Då har jag redan i år åkt mer än det dubbla av vad du åkt under din skidkarriär.
Men 169 cm kan nog vara ett lämpligt val, om du nu inte välväxt.

Såg att dina pjäxor har Grip Walk, kan vara så att bindningarna behöver vara anpassade för det då. Men jag är inte säker på det, nån annan som har bättre koll kanske? Det viktiga är väl att AFD-plattan är justerbar eller har automatisk justering.
Vet inte om det är något annat om har med friktionen att göra för att bindningen ska lösa ut korrekt?

Såg att dina pjäxor har Grip Walk, kan vara så att bindningarna behöver vara anpassade för det då. Men jag är inte säker på det, nån annan som har bättre koll kanske? Det viktiga är väl att AFD-plattan är justerbar eller har automatisk justering.
Vet inte om det är något annat om har med friktionen att göra för att bindningen ska lösa ut korrekt?
Skidorna från Atomic har GW bindningar
Men nu blir jag förvirrad över om ni tycker att skidorna generellt är bättre men sämre för mig eller om de också är bättre för mig?

Skidorna från Atomic har GW bindningar
Men nu blir jag förvirrad över om ni tycker att skidorna generellt är bättre men sämre för mig eller om de också är bättre för mig?
Dom skidor som är bäst för dig är dom, du efter att ha åkt på som, tycker är bra. ungefär lika dumt som att tro att man på en beskrivning av en maträtt på en restaurang skall kunna avgöra hur du tycker den smakar och eventuellt är god.
Fisher skidorna är fullt tillräckliga för din nuvarande åkförmåga och är snabbmat, korv med mos. Atomic skidorna är gjorda av bättre råvaror och smakar bättre under förutsättning att man värdesätter den maten.
Men då du ännu inte är en gourmand inom skidåkning så funkar det helt säkert med korv med mos.

Dom skidor som är bäst för dig är dom, du efter att ha åkt på som, tycker är bra. ungefär lika dumt som att tro att man på en beskrivning av en maträtt på en restaurang skall kunna avgöra hur du tycker den smakar och eventuellt är god.
Fisher skidorna är fullt tillräckliga för din nuvarande åkförmåga och är snabbmat, korv med mos. Atomic skidorna är gjorda av bättre råvaror och smakar bättre under förutsättning att man värdesätter den maten.
Men då du ännu inte är en gourmand inom skidåkning så funkar det helt säkert med korv med mos.
Jo men vill inte kasta pengar i sjön. När ni beskrivit all-mountain skidor får man intrycket att det breda midjemåttet underlättar när backarna inte längre är nypistade, såsom efter lunchtid. Fischerskidorna har 73cm medan Atomic 77cm.

Jo men vill inte kasta pengar i sjön. När ni beskrivit all-mountain skidor får man intrycket att det breda midjemåttet underlättar när backarna inte längre är nypistade, såsom efter lunchtid. Fischerskidorna har 73cm medan Atomic 77cm.
Det är inte bara bredden som avgör Hur skidorna funkar i olika förhållanden.
köp dom du känner för att köpa. Jag hade köpt Atomic skidorna då dom är betydligt bättre med träkärna mm, men det är dina pengar.
fisher - nybörjarskidor
atomic - medelgod

här kan du läsa lite mer om Fischer skidorna, exakt samma som dom du beställt från XXL, bara annat namn och utseende.

Tror inte att du kastar pengarna i sjön, och ditt brinnande intresse talar för att du är rätt person att uppskatta dessa och "hoppa över" de allra prisbilligaste nybörjarskidorna. Och de behöver inte alls vara mer "svåråkta" bara för att de i någon mån är "bättre" för dig.
Jämförelsen med mat var mycket bra, det handlar inte bara om erfarenhet och förmåga utan om inställning och attityd. Man blir inte en bra kock förrän man verkligen börjar smaka på maten och aktivt reflekterar över upplevelsen. Många ägnar inte sina skidor en närmare tanke under ett helt liv av sportlovsåkande i fjäll och alper, och skillnader i prestanda och kvalitet på skidorna de åker på kommer ändå att gå dem förbi obemärkt.

Det är inte bara bredden som avgör Hur skidorna funkar i olika förhållanden.
köp dom du känner för att köpa. Jag hade köpt Atomic skidorna då dom är betydligt bättre med träkärna mm, men det är dina pengar.
fisher - nybörjarskidor
atomic - medelgod

här kan du läsa lite mer om Fischer skidorna, exakt samma som dom du beställt från XXL, bara annat namn och utseende.
Tror inte att du kastar pengarna i sjön, och ditt brinnande intresse talar för att du är rätt person att uppskatta dessa och "hoppa över" de allra prisbilligaste nybörjarskidorna. Och de behöver inte alls vara mer "svåråkta" bara för att de i någon mån är "bättre" för dig.
Jämförelsen med mat var mycket bra, det handlar inte bara om erfarenhet och förmåga utan om inställning och attityd. Man blir inte en bra kock förrän man verkligen börjar smaka på maten och aktivt reflekterar över upplevelsen. Många ägnar inte sina skidor en närmare tanke under ett helt liv av sportlovsåkande i fjäll och alper, och skillnader i prestanda och kvalitet på skidorna de åker på kommer ändå att gå dem förbi obemärkt.
Jag beställer även Atomic-skidorna. Så får jag ser vilka som "känns" bäst här hemma.

Om jag förstår er rätt, så är de överlag bättre skidor men kommer kanske kräva lite mer av mig i början.

Sen är jag osäker om Fischer-skidornas bindning passar mina pjäxor

Jag beställer även Atomic-skidorna. Så får jag ser vilka som "känns" bäst här hemma.

Om jag förstår er rätt, så är de överlag bättre skidor men kommer kanske kräva lite mer av mig i början.

även Fisher skidorna har GW anpassade bindningar.
men känn, kläm och böj på skidorna.
fördelen med Fischer skidorna är att dom är så billiga att du kan sälja dom på blocket för 1550-2000kr om ett par år.

Skall det kännas bäst så behöver du beställa sådana här 😁🤣
lite dyrare men ruskigt bra när man lärt sig att uppskatta mat från restaurang med flera Michelin stjärnor.

Jag kör Fischerskidorna. Billig snabbtmat. Säljer om ett år och köper michelinmaten då!

Även pjäxorna var billiga… så uppgraderar jag skidorna nu kommer jag vilja byta pjäxor också 🤣

Även pjäxorna var billiga… så uppgraderar jag skidorna nu kommer jag vilja byta pjäxor också 🤣
Pjäxorna behöver du inte uppgradera. Det är riktigt bra pjäxor, om dom nu passar bra, och är enkla att modda. Det finns instruktionsfilmer på Youtube som visar hur du går till väga. Men kan mycket väl vara så att dom passar perfekt. Räkna med några dagars användande innan innerskon har format sig runt foten. Ha med fördel pjäxorna på några timmar inomhus.

har fått hem allt.

Skidstavarna är 125 cm, det var någon som sa att set var rätt. Men de känns för stora och enligt Freerides guide ska man ta sin längd x 0,68, i mitt fall blir det 121 cm…

har fått hem allt.

Skidstavarna är 125 cm, det var någon som sa att set var rätt. Men de känns för stora och enligt Freerides guide ska man ta sin längd x 0,68, i mitt fall blir det 121 cm…
125 cm blir bra till dig. Jag är 2 cm längre än du och åker med 125 cm, och jag är en van skidåkare och åker säkert i ganska mycket djupare ställning än du. Stavarna blir inte för långa för dig.
Du hänger upp dig på för mycket detaljer i stället för att börja åka skidor.;)

125 cm blir bra till dig. Jag är 2 cm längre än du och åker med 125 cm, och jag är en van skidåkare och åker säkert i ganska mycket djupare ställning än du. Stavarna blir inte för långa för dig.
Du hänger upp dig på för mycket detaljer i stället för att börja åka skidor.;)
Hehe

Såhär ser bindningarna ut. Känns väldigt plastiga och B.

Det som är markerat i rött går att lyfta på för att justera storleken, utan att behöva skriva på något? Känns rätt opålitligt?

Det som är markerat i blått (GW) kan man dra åt sidorna. Varför?

Sen sitter allt rätt rassligt, är det för att pjäxorna inte är på?

Senast redigerad av en moderator:
Visa bilaga 16898
Såhär ser bindningarna ut. Känns väldigt plastiga och B.

Det som är markerat i rött går att lyfta på för att justera storleken, utan att behöva skriva på något? Känns rätt opålitligt?

Det som är markerat i blått (GW) kan man dra åt sidorna. Varför?

Sen sitter allt rätt rassligt, är det för att pjäxorna inte är på?
Så klart det känns plastigt då det är plast i de flesta bindningar upp till din13, sedan börjar de bli lite mer metall i dom.
Det är helt vanliga ”systembindningar” som är monterade på i stort sett alla pist och smalare AM skidor. Fullt pålitliga och väl beprövat.
för 1800kr kan du inte förvänta dig mer. Gripwalk sulan på pjäxorna är inget annat än en gummisula som gör att du skall kunna gå enklare i pjäxorna utan att halka omkull. Därför är den där plastplattan rörlig i sidled så att tån kan lösa ut, skulle den vara fast så glider ju inte gummi så bra så då funkar inte bindningen som den skall och riskerar att inte lösa ut.
Stoppa i pjäxorna så märker du att allt sitter fast ordentligt.

Ursäkta språket, men vad fan är det för fel på dig? No offense, men om du har åkt 8 dagar kommer du inte känner nån skillnad. Vill du har eget nu, köp.billigt o sälj snart. Ska de första skidorna du köper vara de rätta för dig få.du åker lite (betydligt) mer först, med hyrskidor förstås.
Tar de nu o åk. Eller hyr. Eller öppna en skidbutik om du tycker att material är roligare än skiåkning i sig.
Skidorna känns lite långa också, jag är nog snarare 175cm lång.

Tillbaka
Topp