För att bestämma ett exakt årtal anser jag det vara viktigt att se till vilka trick som anses old-school. Ett svårdefinierat men belysande exempel kan då vara tresextin som får anses som relativt new-school, medan däremot helikoptern är old-school. Samma trick men olika namn (även om den senare ofta är aningen mer stel vid utförandet). När helikoptern bytte namn anser jag vara ungefär då new-school uppstod inom skidåkningen.
Inom snowboard är det lite svårare. Här är dock ett bra tips att se till brädornas utseende. När jag började (under den tiden som nu får anses vara old-school) kunde de se ut hur som helst. Till exempel var en Look-modell populär, som om 50 år kommer finnas till försäljning på konst- och antikvitetsmässan (värde: 50 000kr). Denna bräda var precis som vissa skidstabilisatorer enormt opraktisk men levde i några år. Efter ett tag likriktades dock snowboardutbudet, precis i samma riktning som skateboardditot. Brädorna blev till twintipmodeller med "one-hand-bindningar". Och det var då som new-school var ett faktum. Alla trick som utförts innan denna tid blev därmed per automatik old-school, utom ett fåtal odödliga skönheter som exempelvis backside air.
Jag tror att dessa bägge diskussioner kan leda fram till en ungefärlig tidpunkt när new-school blev ett faktum och därmed old-school också. För de bägge fenomenen är, som man säger i vetenskapligt språkbruk nödvändiga och tillräckliga faktorer för varandras existens.