Oldschool

Oldschool
Jag tror det började väldigt tidigt. men varje år så börjar ett nytt old school-år så det är svårt att svara på. Har man skägg så får man två old school-år för priset av ett. Dedu!
::R

Oldschool
En mycket intressant fråga! Innan NewSchool fanns existerade ju inte OldSchool. Vissa hävdar att OldSchool föddes i samma ögonblick som NewSchool. När detta exakt inträffade är lite osäkert och antagligen inträffade det vid olika tillfällen på skilda platser.

Många anser vidare att OldSchool föddes i Nagano, februari 1998, ett par år efter NewSchool hade gjort sitt inträde. När Herman Maier utförde sitt klassiska trix i störtloppet trodde visserligen många att Herman utförde ett NewSchool trix, men vid senare noggranna studier har det med säkerhet konstaterats att det inte var på detta sätt. Alla som såg det ansåg dock att det var otroligt häftigt och nyskapande men att Herman borde träna lite mer på själva markisättningen.

Det finns således ett antal alternativa svar på frågan men det absolut mest korrekta är februari 1998. Tyvärr kan jag inte ge dig exakt dag och klockslag, men lite research får du klara själv.

That´s all kids! / MM

Oldschool
Newschool idag, oldschool imorgon. Eftersom sporten utvecklas flyttas gränsen mellan gammal och ny. Redan på 30-talet började man med "stunthoppning" med skidor och det var nog ganska newschool då, men idag får det väl kanske anses vara ganska oldschool. På 60-talet blev det populärt med s.k. hot-dog i USA och det var ju helt klart newschool just då, men idag är väl hot-dog relativt oldschool.

Ett exakt årtal är därför omöjligt att sätta men ett tips är att söka på google eller nån annan bra sökmotor efter lite skidhistoria, jag hittade en hel del intressant. Kolla t-ex OS sidorna från Salt-lake och Nagano. Båda har bra historiska överblickar över freestylehistoria.

Hadet
/Patan

Oldschool
Svår fråga. Jag vill ändå passa på att tillägga att tiden för oldschool som uttryck tillkom när man helt plötsligt pratade om newschool, runt 95 såsådär. Nuför tiden verkar tider starta när det finns ett coolt namn, och det kan vara betydligt senare än när själva aktiviteten började utföras.
Tex. fanns det åkare som hoppade och grabba tag i laggen innan det fanns namn på tricken, oldschool som blev newschool när massorna och media fik nys och satte namn på joxet!
Så går det till!

/ Hawk

Oldschool
frågan ær ju Vem bryr sig???

Spelar det någon roll???
Har old school eller new school någon skillnad, och i så fall vad gør den ena bættre æn den andra???

Too kool foor skool!
:)

Oldschool
Oldschool och newschool i alla ära, men när ni diskuterar detta, glöm inte pre-school,
no-school samt ascool och way-cool.

HitMe

Oldschool
frestyle-åkningen kom väl i början på 70-talet (eller slutet på 60-talet), vet inte så noga.

började som en uppvisningssport men sen tog FIS över, satte regler på allt tog bort free ur freestyle och förströde sporten.

Runt 96 så började puckelåkare grabba skidorna och 98 gjorde moseley sin 360 mutegrab i OS och världen fick upp ögonen. det var väl egentligen då som newschool verkligen slog igenom och man började prata om oldschool.

men man kan väl säga att newschool handlar om sama sak som oldschoolen gjorde från början, att ha kul.

jonny moseley ska göra en rodeo 720 mutegrab(eller dinnerroll som han kallar det) i OS och förhoppningsvis kommer det att betdya lika mycket som hanns 360mute gjorde.

puckeln står inför stora förändringar och hopp(aerials) kommer nog att dö helt.

detta var väl icohförsig inte så mycket svar oå din fråga men men.

Oldschool
För att bestämma ett exakt årtal anser jag det vara viktigt att se till vilka trick som anses old-school. Ett svårdefinierat men belysande exempel kan då vara tresextin som får anses som relativt new-school, medan däremot helikoptern är old-school. Samma trick men olika namn (även om den senare ofta är aningen mer stel vid utförandet). När helikoptern bytte namn anser jag vara ungefär då new-school uppstod inom skidåkningen.

Inom snowboard är det lite svårare. Här är dock ett bra tips att se till brädornas utseende. När jag började (under den tiden som nu får anses vara old-school) kunde de se ut hur som helst. Till exempel var en Look-modell populär, som om 50 år kommer finnas till försäljning på konst- och antikvitetsmässan (värde: 50 000kr). Denna bräda var precis som vissa skidstabilisatorer enormt opraktisk men levde i några år. Efter ett tag likriktades dock snowboardutbudet, precis i samma riktning som skateboardditot. Brädorna blev till twintipmodeller med "one-hand-bindningar". Och det var då som new-school var ett faktum. Alla trick som utförts innan denna tid blev därmed per automatik old-school, utom ett fåtal odödliga skönheter som exempelvis backside air.

Jag tror att dessa bägge diskussioner kan leda fram till en ungefärlig tidpunkt när new-school blev ett faktum och därmed old-school också. För de bägge fenomenen är, som man säger i vetenskapligt språkbruk nödvändiga och tillräckliga faktorer för varandras existens.

Oldschool
Enda vettiga svaret enligt mig är filosofi. Det är intressant och kan svara på denna fråga likaså, man kan ju se gårdagen som nuet eller som dåtiden allt beronde på hur man tolkar det hela ;)

heeea heea

/Solstace

Oldschool
Vad i existensens berättigande har ni för tal? Jag anser att old-schoolens framfart endast kan beskrivas som en liten del av de abnorma resuserna som får lov att sättas till för att det ska uppnås i de verkliga, eller kanske är inte något av det troligt, likgiltigt eller rentutav för stort för ens existens ska accepteras av andra individers rättfälle utan att bötfällas för otrevligt uppträdande. Kan det likgiltihetsförklaras av den uppåtgående marknadsandelen som samhället inte kan prägla emot? Eller kanske är inte något av det en tillfällighet utan endast en tillfällighet i det verkliga?

Oldschool
Vad i existensens berättigande har ni för tal? Jag anser att old-schoolens framfart endast kan beskrivas som en liten del av de abnorma resuserna som får lov att sättas till för att det ska uppnås i de verkliga, eller kanske är inte något av det troligt, likgiltigt eller rentutav för stort för ens existens ska accepteras av andra individers rättfälle utan att bötfällas för otrevligt uppträdande.
Kan det likgiltihetsförklaras av den uppåtgående marknadsandelen som samhället inte kan prägla emot? Eller kanske är inte något av det en tillfällighet utan endast en tillfällighet i det verkliga?

Oldschool
Shaun Palmer har gjort ett av världens genom tiderna hårdaste
uttalande angående just detta ämne:

"Old school, new school. I"m the busdriver."

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp