Oldtimers till Alta UT?

VoelklG4

Ny medlem
Oldtimers till Alta UT?
Howdy!
Finns det några gamlingar(30+)som ska till Alta i Jan-feb 2010? Har tänkt mig 2 veckor och bo i "Dorms" på T ex. Peruvian Lodge. Nice med Frukost, lunch o middag serverat! Nån som känner till Peruvian? Alta över huvud taget? Verkar ok tycker jag.

Men vad gör man i Alta om man inte åker skidor? Om man är skadad eller vid dåligt väder? Kollar man på satelitbilder så verkar det vara helt dött! Ingen liten mysig by direkt. Bara nått hotell eller lodge här o där. Man kan ju bada i poolen kanske...?
//Ola

Oldtimers till Alta UT?
är du skadad så sitter du i lodgen och dricker öl
är det dåligt väder. sitter du i lodgen och dricker öl
är det bra väder, åker du skidor

väldigt väldigt liten by, mest bara en affär, peruvian och så. men betydligt mysigare än snowbird som bara ligger ett par hundra meter ner längs med vägen, spänn på dig skidorna och glid ner. nemas problem! (går att ta bussen också. men hur kul är det?)

Oldtimers till Alta UT?
Om ni inte ska åka skidor kan ni alltid åka ner till SLC eller utforska LCC eller BCC mera :-)

Oldtimers till Alta UT?
Ok, Tack för snabbt svar!
Ungefär vad jag misstänkte...Bra att dem har öl i alla fall, trots mormonerna nere i SLC. Får väl kosta på sig en pilz om/när man tappar bort skidorna i den underbara snön!

Oldtimers till Alta UT?
Till "the greatest snow on earth" i Alta eller resterande Little Cottonwood Canyon åker man för att bränna lagg!! "Byarna" är inget man skriver hem om, visst lite mysigt men man får va glad om man inte behöver sitta helt ensam(tur man har polarna)i baren en ½timme efter liftarna stänger!! Dom allra flesta åker ju ner till SLC. Men en stor fördel är ju att man är först på berget efter ett dump och ibland är ju även vägen upp avstäng(iaf på morgonen). Åkningen i Alta är annars grym!! Framförallt om du tar dig ut i BC, 3då kommer du att åka därifrån med ett stort leende.....

Ha en grym vinter!!

Oldtimers till Alta UT?
Hej Rob… 10 frågor.

Åkte du några fler områden än Alta hur graderar du dessa? Eller räcker det med Alta?
Vilken pris nivå ligger boendet på i Alta?
Vet du vilken tid på morgonen passen till Alta mfl. Stänger om det har snöat (mao. när ski patrol vaknar)?
Hur långa hikar är det, är det skinn som gäller? Hur hittar man hike turerna och hur kommer man tillbaka, hamnar man i granndalarna.
Var det "Steve" från puben kvällen före som ledsagade dig?
Såg i en anna tråd att det går att köpa Salt Lake City Super Pass som täcker Solitude, Brighton, Alta och Snowbird, är det något du vet något om eller provat. De gick visst att köpa till rabatterat pris, något du känner till?

Siktar på Alta, men vilket år är frågan.

En annan oldtimer.

Senast ändrad:
Oldtimers till Alta UT?
Jag var i Utah i vintras, bodde långt nere i SLC, något jag inte skulle göra om. Det går skidbussar, men vi bodde på fel ställe så den bussen som stannade utanför motellet var "personalbussen" från hotellet 0700 uppe i Alta 0815, dricka kaffe till liften öppnar 900 om det inte var bra väder o powder, då fick man ställa sig i kö lite tidigare. Bussen hem gick 1730 nere vid hotellet 1830 eller nåt, duscha o sen släpa sig ut till nån närliggande matutskänkning, McD, Taco Bell, goldminers eller nåt annat slabbigt, släpa sig i säng innan 22 o samma visa dan efter.
För att sammanfatta boendet: billigt, $ 55 per rum o natt inkl frukost, men slitsamt iofs åker man till SLC för att åka skidor, men så sliten är man sällan på en skidresa.
Klart värt att lägga en extra slant på att på uppe på berget, speciellt om det har snöat o vägen är stängd. Sen är det ju inte fel att kunna sova nån timme längre på morgonen o kunna softa på kvällen. Tycker peruvian lodge verkar helt ok.

Bor du i Alta kommer du bara att åka i Alta och/eller Snowbird eftersom du måste ner genom hela LCC och upp i BCC, en resa på kanske 2 timmar med buss.

BC:n som du når från skidsystemen klarar du utan problem av att gå med skidorna på ryggen, ska du längre ut (på andra sidan dalen) krävs hudar.

Hur du hittar? följ spår och/eller snacka med folk, rocky point strax utanför alta's skia area rekommenderas starkt, men tar på krafterna, du åker ner i en dal/gryta och får gå upp igen för att komma tillbaks, hade nog gått lättare, men inte snabbare med hudar. Det är inga monsterhikar men räkna med minst en halvtimme o uppåt 2 timmar.

Superpasset är vettigt om man bor i SLC eller i nån av CC-mynningarna då du kan välja var du vill åka, men priset för flerdagarskort i Alta blir billigare, o vill du åka i Snowbird så köp några dagar där istället.

Oldtimers till Alta UT?
Tja!

Vi är tre killar i 40 ås åldern som funderar på att åka till Alta i i februari nu till vintern. Har fått pris på boende i SLC och i Snowbird men vi är lite osäkra på vad vi ska välja. Boendet i Snowbird är 6000:- /pers dyrare. Man kan ju göra mycket kul för det. Kollar på http://www.altaperuvian.com/ och vätar ett pris på det. Förmodad avresa är den 3/2 2010.

Oldtimers till Alta UT?
Tjenare

Jag skulle tvärt emot Hnrk definitivt rekommendera att bo i SLC (Utkanten). Men skippa bussen och hyr bil (4WD). Bor du t ex i Cottonwood Heights så är du i backen på 20-30 minuter efter du slår igen ytterdörren. Själva hyr vi i Foothills i år efter att ha bott både i Park City och Ogden Valley förra året. Det plussar på 5 minuter på restiden till LCC och BCC jämfört med CH, men betydligt närmare centrum och även Ogden Valley då vi vill tillbaka till Powder Mountain och Snowbasin i Ogden Valley i år också.

För att få mest boende för pengarna skulle jag också rekommendera att ni hyr privat. Min erfarenhet är att man får mycket mer boende för pengarna. Ni kan få egen kåk/lägenhet för ca $200/natten, med privatbubbelpool och rubbet. Är man då 4 personer så blir det $50/per/natt. Vi betalar i vinter ca $2000 för 10 nätter i ett tre-rums townhouse inkl just privat utomhus bubbelpool och garage. Kolla på http://www.vrbo.com/vacation-rentals/usa/utah/ och se vad ni hittar. Finns massor att välja bland.

Nackdelen med att bo i SLC är att man ibland inte kommer upp i LCC pga lavinsprängningar. Det kanske kan kännas lite surt, men jag skulle i så fall inte stå i kö och missa halva skiddagen utan dra upp i BCC och få massor med puder att dela med få åkare. Hade 2 av mina 3 bästa skiddagar förra året i Solitude. Det är här superpasset kommer till sin rätta :) Annars så tjänar man inte så mycket på superpasset, utan det handlar mer om smidighet att inte behöva planera så mycket. Ska du tjäna pengar på liftkorten ska du köpa nere i SLC på nån sportaffär typ REI's eller Canyon Sports. Appropå det så såg jag att Canyon väldigt nyligen lagt upp årets prislista:
http://www.canyonsports.com/content/?page=LIft Ticket Pricing

Hoppas det hjälper något i era beslut :) Kanske vi ses där! Är där mellan 20e och 31e Januari!

Oldtimers till Alta UT?
Jag kanske ska tillägga att vi bara var 2 personer och då kändes det inte som om kalkylen gick ihop med bilhyra och hyra av hus. Men är man 3-4 pers så är det ju en helt annan diskussion.
Jag hade gärna haft bil, att ta sig runt till restauranger, butiker osv bygger ju helt och hållet på att man har bil i en stad som är utbredd som en spya över ett STORT område.
Men om man är 2 pers så tycker jag ändå att alternativet att bo uppe på berget är det bästa.

Oldtimers till Alta UT?
Ska man till SLC i enbart 10 dagar så ser jag ingen anledning till att bo nån annanstans än uppe i Alta/Snowbird. Då det inte finns så mkt att se i staden att det är värt att offra 1 av 10 dagar så är det inte värt att bo i staden. Jag skulle ist föreslå Peruvian Lodge uppe i Alta. Ligger bredvid systemet i Alta å transfer finns ner till Snowbird. Att de har schyssta ställen att börja hika på precis utanför dörren gör inte saken sämre. Att det skulle vara segt uppe i dalen på kvällen gör inget. 10h på berget gör att man inte är så sugen på annat än mat å sömn =)

Oldtimers till Alta UT?
Skulle absolut inte offra en skiddag om man bara har 10 dagar, men bor man i stan så kan man göra allt man vill (och orkar) ändå. Eftersom vi snackar "Oldtimers" här, dit jag själv tydligen hör nu för tiden, så tror jag du har större intresse för shopping, resturanger och kultur än hos de yngre. Men det är ju upp till varje sällskap som åker vad man vill göra och hur mycket pengar man har att spendera. Visst kanske inte SLC är nått New York direkt, men det finns en hel del att göra ändå. Bara för att ge lite hjälp på vägen kommer här några exempel på saker som jag (plus mitt resesällskap) har gjort, planerar att göra eller kan tänka oss att göra t ex i vinter:

- Se NBA match med Utah Jazz (de flesta matcherna går 19 eller 20:30)
- Besöka ett av de två stora mallen (vardagar öppet till 21)
- Tanger Outlet Mall Utanför Park City öppet till 21
- Sundance Film Festival 21-31 January för den som gillar film
- Besöka ett av de lokala bryggerierna för att dricka lite öl och ta en bit mat
- Salt Lake Temple om man är intresserad av lokalhistoria (Tis-Lör 20:00)
- Dagspa för att få våra gamla muskler masserade när kroppen börjar bli mör.
- Resturangbesök
- Lagershopping hos Dogfunk.com/backcountry.com
- Konserter - Har man tur så kan någon av favoriterna vara på genomresa. I höst spelar t ex band som Metallica och U2, men sånt får man kolla lite närmare avresedatum.

MEN...det här är bara delsvis anledningen till att vi väljer att bo i stan. Vi vill också ha friheten att ta bilen dit vi vill åka beroende på vart det dumpat etc. Ett nydumpat Powder Mountain är grymt fint jämfört med ett uppkört Snowbird eller Alta t ex (själv får man inte åka i Alta då man är brädåkare). För de som vill ha en park-dag om det snöat dåligt så är ju Park City eventuellt lockande. Ska tydligen vara riktigt bra.

Jag säger absolut inte att ni som INTE vill bo i staden har fel, men vill bara framföra anledningarna till att vi väljer att bo där trots BARA 11 dagar i år. Är man bara intresserad av att köra Alta och Snowbird och inte har något intresse i övrigt så har man inte mycket nere i stan att göra :)

Oldtimers till Alta UT?
Ja du ehawk. Alla är vi olika, men förstagångsbesökare åker nog mest till SLC för åkningen. Då jag själv var där i 3 månader så han jag med ganska mkt annat också, men för 10 dagar så är det för mkt pengar för att JAG skulle göra nåt annat än att åka skidor.

Sen kan jag fylla på ehawks lista med tips om biografen i Sandy där det i vintras på tisdagar var 2pers för 10$ vilket är riktigt värt. För den som har lite tid så är Antelope Island utanför Ogden ett måste. En stor ö som ligger i saltsjön och numer är en state park. Anledningen att åka dit stavas massor av bison. Riktigt tuffa djur när man ser dem på bara några meters håll där de strövar fritt på ön.

Oldtimers till Alta UT?
Ja, all denna information som man skall ta ställning till. Vi började planeringen med att fundera på Jackson Hole eftersom vi eventuellt hade tillgång till ett privat boende där. nu blev det inte riktigt så utan valet hamnade på Alta. fiock då ett förslag på resa och boende via GoWest. Vi känner att anledningen till att bo nere i SLC är egentligen en ekonomisk fråga. Med de priser jag kollat är det mellan 3-6000 SEK /pers dyrare att bo uppe i Alta eller Snowbird mot SLC. För de pengarna kan man göra en hel del. Men vi velar.

Sen hörde en kompis av sig som tillbringar vintrarna i Revelstoke. Plötsligt började vi kolla priser där och hittade en bra lösning med 10 skiddagar för samma pris som till Alta, dvs. ca 15 000 per pers. Nu verkar det ändå som vi kommer att bestämma oss för Alta, men tvekar fortfarande mwed boendet. Det är ju i första hand skidåkningen som vi åker dit för. Även om vi är Oldtimers så lovar jag att det är BC som lockar. Kanske inte orkar lika mycket längre men åkas ska det.

Oldtimers till Alta UT?
Ska man bo nere i SLC så måste man ha bil. Fråga bara Hnrk här på forumet å hans polare. De verkade inte gilla att åka första bussen upp =) Dessutom så måste man ha 4x4 annars är risken stor att sheriffen säger åt en att vända å det vill man inte när det har dumpat.

Så mitt tips är att lägga lite extra på att bo uppe i Alta om man är färre än 4pers. Nära till liftarna och BC:n utanför dörren är värt en hel del om det handlar om en kortare tid.

Oldtimers till Alta UT?
För att slänga in en fråga här. Någon som vill dela ett boende i SLC området, eller har två sängplatser att hyra ut 6-21 feb. Vi är 2 som skall dit och har inte löst boende ännu. Inga oldtimers, men nästan då vi är 27 och 28 år gamla.

Oldtimers till Alta UT?
känna som jag nu har scannat marknaden vad det gäller boende. Har inte hittat något upp i Alta eller Snowbird som känns lagom i pris. Så det mesta lutar nu åt att det blir boende nere i SLC men i utkanten så det blir hyfsat nära att ta sig till Alta. Förmodligen blir det hyrbil så man blir mer flexibel. 9 skiddagar. 3-13 feb.

Oldtimers till Alta UT?
Vi är 8 grabbar mellan 30-37 som drar till Alta 18 feb till 27 mars men har inte fixat boende än.

Oldtimers till Alta UT?
Vi har nu bokat och det blir 3-15 februari. Vi valde att bo nere i SLC då priset blev riktigt bra. Är man 8 st. kan man nog hitta ganska bra boende i privata hus nära LCC eller tom uppe i Alta/snowbird.

Oldtimers till Alta UT?
Hej ehawk tack för den utförliga infon om Utah / Alta.

Både i den här tråden och i tråden "Vilken ort? Kanada 1-2 veckor 2010"

Hälsningar Håkan

Oldtimers till Alta UT?
Blir det inte tråkigt med 2 veckor på ett så litet ställe som Alta/Snowbird? Det vill ju till att det snöar hela tiden eftersom det annars blir uppåkt ganska snabbt. Har det snöat på natten så är allt puder borta vid lunch är min erfarenhet.

Föreslår boende i SLC och hyrbil så ni kan testa fler orter. Eller dela upp det hela, bo 5 dar i Alta och var först i liften. Ta resten av vistelsen i Snowbasin och Powder Mtn.

Tillbaka
Topp