Olika sorters P-Tex

TussM

Medlem
Olika sorters P-Tex
En del skidtillverkare skriver vad belagen är gjorda av, exempelvis P-Tex 2100, 2510, 4504, etc. Jag blev nyfiken på vad dessa siffror egentligen betyder och började söka, till min förvåning hittade jag endast generiska svar i stil med "högre nummer är bättre". Detta kan dock inte vara hela sanningen eftersom exempelvis Völkl använder 4504 på sina raceskidor för juniorer och 2510 för seniorer (enligt denna pdf https://www.sport-monz.com/fileadmin/user_upload/pdf-files/25-26-Voelkl-Race-Catalogue-Fin.pdf).

Min gissning är att de två första siffrorna beskriver en egenskap och de två andra en annan egenskap men jag hittar som sagt inget konkret. Någon som kan detta och har lust att förklara?

Olika sorters P-Tex
En del skidtillverkare skriver vad belagen är gjorda av, exempelvis P-Tex 2100, 2510, 4504, etc. Jag blev nyfiken på vad dessa siffror egentligen betyder och började söka, till min förvåning hittade jag endast generiska svar i stil med "högre nummer är bättre". Detta kan dock inte vara hela sanningen eftersom exempelvis Völkl använder 4504 på sina raceskidor för juniorer och 2510 för seniorer (enligt denna pdf https://www.sport-monz.com/fileadmin/user_upload/pdf-files/25-26-Voelkl-Race-Catalogue-Fin.pdf).

Min gissning är att de två första siffrorna beskriver en egenskap och de två andra en annan egenskap men jag hittar som sagt inget konkret. Någon som kan detta och har lust att förklara?

Jag som är av den yngre generationen överlämnar detta och mycket annat till ChatGPT, kanske detta kan vara till hjälp?

Vad betyder siffrorna i P-Tex 2100, 2510, 4504 osv?​

Siffrorna är produktkoder eller materialbeteckningar som beskriver olika varianter av P-Tex-material med olika egenskaper. De refererar till:
  • Molekylvikten och densiteten i polyetenen.
  • Tillsatser som påverkar hårdhet, seghet och struktur.
  • Specifika egenskaper som anpassats för olika användningsområden – till exempel bättre slitstyrka eller bättre glid på olika snötyper.

Varför är högre nummer inte alltid "bättre"?​

• Olika behov för olika skidtyper: Juniorraceskidor kan använda P-Tex 4504 för att få ett belag som är lite mjukare, mer förlåtande och lättare att preparera, medan seniorraceskidor kanske behöver en annan balans mellan hårdhet och glid som P-Tex 2510 kan ge.
  • Temperatur- och snöförhållanden: Vissa P-Tex-varianter är optimerade för kallare eller varmare temperaturer, och beroende på vilken skidåkares behov det är kan man välja olika material.
  • Produktionsteknik och pris: Dyrare eller "högre nummer" P-Tex är inte alltid bättre i alla sammanhang, ibland handlar det om kostnadseffektivitet och produktionsanpassningar.

Sammanfattning​

• 2100, 2510, 4504 är tekniska produktkoder för olika typer av HDPE-belag, inte kvalitetsbetyg.
  • De har olika molekylstruktur, tillsatser och egenskaper som gör dem lämpliga för olika skidtyper och användningsområden.
  • Högre nummer betyder inte automatiskt bättre — utan annorlunda, anpassat till olika behov.

Olika sorters P-Tex
Jag tycker inte att AI-svaret säger så mycket, bara diverse påståenden som i sig är självklara (exempelvis "...gör dem lämpliga för olika skidtyper och användsningsområden", självklart har en tioåring som får sina första skidor inte samma behov som en 25-årig elitidrottare) eller förmodligen felaktiga (exempelvis "...optimerade för kallare eller varmare temperaturer", om detta vore fallet borde seniorskidorna finnas med olika P-Tex eftersom det definitivt tävlas i olika temperaturer).

Det enda meningsfulla är väl "...4504 för att få ett belag som är lite mjukare...". Är det då 45XX som är mjukare än 25XX eller är det XX04 som är mjukare än XX10? Existerar ens exempelvis 4510 eller 2504 och vilka egenskaper skulle de i så fall ha i jämförelse? En av länkarna jag hittade igår påstår dessutom motsatsen, dvs att 4504 är hårdare än 2510.

Hur tolkar man siffrorna, gärna kemiskt/fysiskt men framförallt egenskapsmässigt.

Olika sorters P-Tex
Jag tycker inte att AI-svaret säger så mycket, bara diverse påståenden som i sig är självklara (exempelvis "...gör dem lämpliga för olika skidtyper och användsningsområden", självklart har en tioåring som får sina första skidor inte samma behov som en 25-årig elitidrottare) eller förmodligen felaktiga (exempelvis "...optimerade för kallare eller varmare temperaturer", om detta vore fallet borde seniorskidorna finnas med olika P-Tex eftersom det definitivt tävlas i olika temperaturer).

Det enda meningsfulla är väl "...4504 för att få ett belag som är lite mjukare...". Är det då 45XX som är mjukare än 25XX eller är det XX04 som är mjukare än XX10? Existerar ens exempelvis 4510 eller 2504 och vilka egenskaper skulle de i så fall ha i jämförelse? En av länkarna jag hittade igår påstår dessutom motsatsen, dvs att 4504 är hårdare än 2510.

Hur tolkar man siffrorna, gärna kemiskt/fysiskt men framförallt egenskapsmässigt.

Jag tolkar inte svaret som självklart utan att det inte bara handlar om "hårdare" vs "mjukare" utan flera olika specifika egenskaper som nämns: Molekylvikt, densitet, hårdhet, seghet, struktur, slitstyrka och glid... Vilket gör det svårt att entydigt rangordna dem på skalor som sämre/bättre eller mjuk/hård.
Men det går säkert att komma vidare ner på den detaljnivå du efterfrågar.

Olika sorters P-Tex
Eventuellt kan detta hjälpa diskussionen:
Racetiger SC P-Tex 2100
Racetiger SL P-Tex 4505
Racetiger SL Master P-Tex 4504
Racetiger SL R Fis P-Tex 4504
Racetiger SL R WC Fis P-Tex 2510

Det ser likadant ut för Racetiger RC/GS/GS Master/GS R Fis/GS R WC Fis. Racetiger SG R WC Fis/DH R WC Fis använder också 2510, här verkar det inte finnas några "R Fis"-modeller.

Utan att ha kollat varenda modell verkar det som att Völkls billigare skidor använder 2100 medan de dyrare får 4504, 2510 används uteslutande på "R WC Fis" modellerna.

"Målgruppen" är ju uppenbarligen inte densamma för SC och SL R WC Fis men det finns nog överlapp mellan iaf SC och SL så hur skiljer sig dessa belag åt? Här kan jag godta att pris skulle vara en viktig faktor och kanske är det så enkelt att 4504 är dyrare men håller lite längre och glider lite bättre så det är bara värt att använda på dyrare skidor.

För R Fis och R WC Fis är användsningsområdet (i mina okunniga ögon) i princip detsamma, enda skillanden är att den som använder skidorna är "jätteduktig" eller "ännu bättre" på att åka mellan portar (Båda modellerna är dessutom godkända för WC/EC/FIS/...-tävlingar enligt pdf:en i mitt första inlägg så det borde inte ha med Fis-regler att göra). Vad skiljer då 4504 från 2510 som gör att absoluta eliten får ett annat belag. Prisskillnaden mellan dessa skidor är så liten så här köper jag inte att det skulle vara en kostnadsfråga.

En teori jag funderat på är att 4504 kanske fungerar bättre om du inte har perfekt vallat medan 2510 kanske glider en aning bättre om du har en serviceman i världsklass som varje morgon fixar bästa möjliga vallning för dagens förutsättningar. Om detta stämmer leder det dock direkt till följdfrågan: varför är det på detta viset?

Dessutom, dessa funderingar hjälper mig inte att tolka vad siffrorna egentligen betyder.

Olika sorters P-Tex
Jag tror att du får svårt att komma närmare. Glisseur eller annan skidtillverkare här kanske sitter på specialkunskap. Googla t.ex. på "what is the specific meaning of the four digits in different types of p-tex?" så ser du t.ex. att "These codes don't have a universal, standardized meaning across all manufacturers..."

Olika sorters P-Tex
Jo det har onekligen visat sig svårt att söka rätt på något svar på detta. Min förhoppning är just därför att någon här ska ha specialkunskaperna och vara villig att förklara.

Olika sorters P-Tex
Spännande, följer. Gillar material.

Slänger in ytterligare en fråga gällande belagsstav - när man smälter dessa, och framförallt när de tar eld och man droppar ner plasten i en skada, får man inte med en massa sot och annat som ”stör” bindningen mellan befintligt belag och det nya?

Men låt oss ta reda på materialnumren först.

Olika sorters P-Tex
Spännande, följer. Gillar material.

Slänger in ytterligare en fråga gällande belagsstav - när man smälter dessa, och framförallt när de tar eld och man droppar ner plasten i en skada, får man inte med en massa sot och annat som ”stör” bindningen mellan befintligt belag och det nya?

Men låt oss ta reda på materialnumren först.
Jo det får man, det är därför man helst inte tänder eld på det utan värmer ner det.

Tillbaka
Topp