Olika typer av skidor. Topptur samt turskidor

LinneaKnutsson

Ny medlem
Hej!
Jag är ute i skid-djungeln.
Funderar på om man vill försöka testa på att gå på tur (alltså typ skida mellan stugor i fjällen, antingen spårat eller ospårat) men skulle också vilja testa att göra toppturer. Går det att ha samma skidor till detta?
Förstått att båda "typerna" kräver bredare skidor. Och jag har sett topptursskidor vilket för mig såg extremt breda ut. Så min exakta fråga kanske blir kan man gå på tur med sådana skidor också?
Eller är det så att turskidor är mer likt längdskidor medans topptursskidor är mer som breda utförsåkningsskidor.
Ursäkta för förvirringen...

Hej Linnea!

Turskidor är mer lika längdskidor, men som har stålkant. Dessa har en form av lite kraftigare längdbindning som inte går att låsa hälen på, och brukar dessutom vallas med fästvalla (dock finns det nya skidor med stighudar). Dessa skidor är bättre för att gå plattförs med, men inte i närheten av lika stabila utför.

Topptursskidor är i princip samma som vanliga alpinskidor, men oftast gjorda av lättare material. Dessutom är de monterade med bindningar som går att låsa hälen. Dessa skidor har inte heller någon "fast" stighud som turskidor har, utan istället tar man av stighudarna när man är på toppen.

Så, för att svara på din fråga. Ja, det går att gå på tur på topptursskidor. Se bara till att ha pjäxor med bra gåläge! Angående bredden så finns det allt mellan himmel och jord. från supersmalt till jättebrett.

Men jag antar att turskidor är en smärre katastrof utför?

Om man ska gå platt på topptursskidor är det ju verkligen viktigt att du har ett bra gåläge med rejäl "range of motion" bakåt på pjäxorna och en bindning som kan gå helt platt.

Pillard sa:

Om man ska gå platt på topptursskidor är det ju verkligen viktigt att du har ett bra gåläge med rejäl "range of motion" bakåt på pjäxorna och en bindning som kan gå helt platt.
Turskidor är en katastrof, går bara att ploga i princip :)

dallan sa:
Pillard sa:

Turskidor är en katastrof, går bara att ploga i princip :)
Går knappt ens att göra det! Verkligen noll kontroll.

Just ja, ett förtydligande är ju att topptursskidor finns i alla möjliga bredder.
@johngustafsson förklarade ju skillnaderna väldigt bra. Men sen kan man ju förtydliga med att det förstås finns ytterligheter som sen i sina respektive ytterligheter kanske är ganska nära varandra.

Tittar du på topptursprylar av typen tävlings-rando så är ju det typ samma sak som turskidor bara att hälen kan fästas. Topptursgrejer är ju allt från det de första här använder
till tunga grejer som här

Klart det går att åka utför med turskidor, det är bara väldans mycket svårare! Tänk telisar på längdskidor, fast med stålkant. Sen vill jag bara påminna om att Peter Northug åkte Åre home run på längdskidor.. Jävla norrbaggar ;)

Senast ändrad:

@LinneaKnutsson Vad menar du med topptur? Det finns många som går topptur med fjällskidor, men vilka toppar en går på blir ju mer begränsat. Hur mycket erfarenhet har du av skidåkning i övrigt? Både slättförs och utförs.

Pillard sa:
Tittar du på topptursprylar av typen tävlings-rando så är ju det typ samma sak som turskidor bara att hälen kan fästas.
Nej :p Närmare än 120-skidor med rambindning, absolut, men jag skulle inte kalla det för nära. Inte ens den mest dedikerade lättviktstävlingssetupen kommer i närheten av att gå platt med en fjällskida :p

Jag har gått Kvikkjokk - Stora sjöfallet på mina 102mm toppturslagg samt med en 30kgs pulka. Går kanon. Bra pjäxor är a och o. Blev åtminstone 10-12k höjdmeter utförsåkning under turen.

Med det sagt, med en turskida, eller fjellski som norrmännen säger kan du ju skejta fram åtskilligt mkt snabbare och sannolikt njuta mer på platten. Kompromissen är väl ett rando-setup men det ser verkligen inget skoj ut utför. Ej provat dock.

Carl som driver ski-touring scandinavia kör dynafit tår på vanliga turskidor på platten medans topptursskidorna ligger på pulkan.

jag tycker det funkar utmärkt att skida på platten mellan berg och fjällstationer med en lätt o smal toppturskida. har precis införskaffat en ny set up för den typen av åking och har sparat 400g/fot från 1560 till 1160gr. Hagan ultra 76 och ATK Trofeo, ska även användas för träning, laps på berget, vårskidåkning och speed touring, när jag går själv och snabbt.
Att ha ett rejält bra gåläge på pjäxorna är av yttersta vikt och att bindningen har ett helt platt gåläge.
Med ett par racehudar, får man dessutom så bra glid att det funkar att skida m folk som åker fjällskidor och då har jag alternativet att åka utför på riktigt! Snabbfäste på hudarna gör det hela ännu effektivare?

jag tycker det funkar utmärkt att skida på platten mellan berg och fjällstationer med en lätt o smal toppturskida. har precis införskaffat en ny set up för den typen av åking och har sparat 400g/fot från 1560 till 1160gr. Hagan ultra 76 och ATK Trofeo, ska även användas för träning, laps på berget, vårskidåkning och speed touring, när jag går själv och snabbt.
Att ha ett rejält bra gåläge på pjäxorna är av yttersta vikt och att bindningen har ett helt platt gåläge.
Med ett par racehudar, får man dessutom så bra glid att det funkar att skida m folk som åker fjällskidor och då har jag alternativet att åka utför på riktigt! Snabbfäste på hudarna gör det hela ännu effektivare?
Det låter som en väldigt fin setup! Hur är fårhållandet din längd / skidans längd?

Tillbaka
Topp