Omlackning av skidor.

• Trådstartare Trådstartare Robinhammar
  • Start datum Start datum
R

Robinhammar

Guest
Omlackning av skidor.
Är det någon som har nån som helst erfarenhet av att lacka om skidor? vad för färg/lack man ska använda, hur man ska gå till väga osv.

Omlackning av skidor.
Jag lackade om ett par skidor för en sju åtta år sedan. Använde en smejlduk efter att ha monterat bort bindningen för att jämna ut och ordna fästyta.
Sen köpte jag färg på biltema.

Ingen aning om hur illa skidorna mår av det. Men dom gick att åka på en hels säsong iaf. Lyckades till och med sälja dom för en snubbe tyckte det var ballt med mattsvarta skidor :-)

Men som sagt, inget ansvar från min sida. Men det är rätt skönt att göra när man har ruttet med pengar och skidorna ser ut som fan och är inne på sista säsongen... Fundrar på att göra det med mina nuvarande kelgrisar till nästa säsong, om dom håller :-)

Omlackning av skidor.
putte the skibum: Men sån färg håller utan problem? ingen lack lr annat du använde för att det skulle hålla bättre? för du beskriver min situation rätt bra, skidor som är inne på sista säsongen och ser rätt tråkiga ut..

Omlackning av skidor.
Putte, jess. Matt svart var precis vad vi tänkte lacka om till...
Är det en snygg matt svart man får på Biltema, eller ska man satsa på något annat?

Grävlingsmönster

Omlackning av skidor.
Ett annat tips för alla som har nya skidor och INTE tänker sälja dem är att måla dem så jävla fult som möjligt. Bajsbrunt, orange och grönt är en bra kombination. Jag lovar er att ingen kommer att sno dem då. Visst ni ser inte ut som snorrika bratts på afterskin, men när det väl kommer till kritan är det ändå åkningen som räknas.

Omlackning av skidor.
du har en grym poäng när du säger att det trots allt är åkningen som räknas :) sen är det ju även så att saker i princip inte ska se helt nya ut egentligen för gör dem det har man ju inte åkt tillräckligt mkt/hårt.

Omlackning av skidor.
Jag skulle nog köra med färg typ 2 lager minst och
några lager klarlack över för hållbarhetens skull
och när lacken torkat inomhus under en halv dag skulle
jag lägga laggen i bastun eller köra med hårtork över
lagren för att typ härda dem lite.

Tips! köp färg med ganska lång torktid för färg med kort torktid är mycket tunnare och ömtåligare.

Omlackning av skidor.
Mackan W brukar det inte vara klarlacken som är det första som spricker? Jag syftar nu på de Burton snowboards som jag o mina vänner har haft som haft tendenser att spricka i tailen. Men då har det bara varit klarlacken som spruckit!

Omlackning av skidor.
det är ju klockrent, snart ska det lackas skidor och när det är gjort lär man ju va hur peppad på att åka som helst.

Omlackning av skidor.
Om ni kilar in på en SERIÖS butik som säljer billackeringsfärger så kan dom blanda in lite mjukmedel i färgen (Samma som man använder till spoilers, vingar och dyl. på en bil, där "rörelse" i materialet förekommer).
Detta förhindrar att sprickor uppstår, ty de e inte bara klarlack som spricker.
Dessutom skulle jag personligen inte lackera utan att först sprutat på en häftgrund, som gör att färgen sitter ordentligt.
Använd helst 2-komponentsfärg.

Om ni skall göra det, gör det ordentligt. Det är ju inte grafitti projekt vi snackar nu :-)

Omlackning av skidor.
Grafittiprojekt!
Naturligtvis är det grafitt i vi snackar om, måla skidorna fulla med tags och annat ballt bara men passa belaget.
Skidor slits och repas hårt så tjocha lager och mycke färg!!

Tillbaka
Topp