Ommontering försvagar/förändrar skidan?

Det är så att jag e ute efter ett par skidor och hittat dom med bindningar som är monterade för längre pjäxor (337mm) än vad jag använder (315mm). Detta är ett par marker griffon på ett par sir francis bacon.
Min fråga är förändrar man eller försvagas skidan när man monterar om?

Min första tanke är att det psykologiskt kommer bli att man inte litar på utrustningen lika mycket som om det skulle vara monterat bara 1 gång?!
Har aldrig kört med omonterade bindningar. Eller är det värt och betala det dubbla för ett par nya med bindningen monterad korrekt?

Tack för alla svar!

Om man pluggar så borde den inte försvagas nämnvärt, men man ska inte om
montera för nära de gamla skruvhålen, minst en hålbredd emellan, någon annan kanske har någon mer exakt uppfattning. Hur som helst har jag kört på flera om monterade skidor och det har aldrig varit något problem. Där emot finns det nog någon övre gräns för hur många gånger man kan montera om skidan, då man inte vill skruva för nära gamla hål.

Senast ändrad:
Jag knäckte mina salomon thusters säsongen 07/08 eller 08/09 efter en ommontering. Och den gjordes ändå på alpingaraget, så den borde vart bra gjord.

Normalt är det inga bekymer att ommontera en bindning en gång (fyll de gamla hålen). Det är trots allt en beg skida - tuta och kör och ha kul i backarna.

Tillbaka
Topp