Once again! Val av nybörjar skidor - all mountain (för det här gången)

Hej! Hitatt inget tråd som passat just mig och därför är tvungen att skapa en ny!
Är ute efter ett par mångsidiga skidor/skidpaket att lära sig åka från grunden. 185cm, 72kg med utrustning, stl43.
15% hopp, 50% pisten, 35% puder.
Vill helst inte lägga mycket tid/pengar på att lära sig utan komma igång fort och börja njuta av åkningen, ska hinna åka snowscoot också ;)

Vilka skidor är mest allsidiga och förlåtande för en nybörjare: K2 Silencer twintip eller Salomon Scrambler 7P? bägge från 2007. Egna (billiga) alternativ?
Vad ska man testa/kika på vid köp av begagnade skidor?

Sen vad gäller pjäxor så är har jag noll koll. Vad ska man titta på? Var bör de ligga för pris (beggade)? Vad ska man fokusera på när man kikar på de (typ fel)?

Tackar i förhand, hoppas på lättlästa, motiverade svar!

Senast ändrad:
Jag skulle i alla fall undvika begangnade pjäxor, då innerskon är uttryck (i vissa fall helt död) och formad efter den förra användarens fötter. Tipset är väll då att läsa pjäx-köpguiden som finns här på freeride och sedan knalla iväg till närmsta (läs:bästa och seriösaste) skidbutik. Dvs inte intersport stadium team sportia. Det jag vill ha sagt är då att det är viktigare att lägga lite extra pengar på pjäxorna än vad det är på skidorna.

Med det sagt, Peace!

Senast redigerad av en moderator:
Har inte hunnit till Hägglunds idag, men läst Köpguider och varit på Stadium samt Intersport och kollat pjäxor, kikat på skidor också.
Stadium hade skyssta priser för sina lagg:

K2 AMP Photon 2012 167cm 120/76/104 15m radie med Marker M3 10.0 bindningar = 2990:-
K2 AMP Force 2012 167cm 116/74/103 15m radie med samma bindning = 2990:-
Völkl Ledge 169cm 111/84/111 18,8m radie med Marker Squire 11, 2400:-

Beggade:
Salomon Scrambler 7 2007, 165cm 123/75/110, 13,2 radie med okänd bindning (kommer snart) - 1500:-
K2 silencer twintip 2007, 165cm 117/79/106, 20m radie, Tyrolia SL100 + Head Edge 9 stl43 (28) 2000:- för hela paketet inkl stavar+hjälm+skidbag!

Pjäxor:
Hittade ett par som passade och var snorbilliga (500:-) som visade sig vara damsko - Nordica One sixty W.
Salomon Mission LX 28,5 för 1500:-, grymt sköna!

Tips?

Ingen uppfattning om skidorna, men lite skeptisk till Stadium och Intersport vad gäller pjäxor. Generellt så skall inte pjäxor vara grymt sköna när man stoppar ned foten i affären då kommer dom att vara grymt stora efter två dagars åkning. Se till att få ordentlig hjälp av någon som kan pjäxor. Och det får du sannolikt inte på Stadium men jag kan ha fel, kanske finns kunnig personal där. Att lägga 500 på pjäxor och 3000 på skidor är helt fel prioriterat.

Tack för svaret, var på Hägglunds men se insåg att jag inte hade den budgeten så det blev inte många tips där tyvärr. Men du säger att pjäxan Känns större med tiden. Jag provat både beggade head edge 9 och nya slmn mission alu, både kändes sköna, edge kanske en aning större (inkörd).

Bad kan ni säga om salomon ripper skidan då? Både 11 och 12 modell

Jepp, tänkte mest att åka lokalt Ormberget/Måttsund och lära mig åka. Kommer inte lägga heltid på skidor utan åker snowscoot gärna så upplärnongaprocessen kan gå lite sakta

Men kom in på Skifix i boden så hjälper vi dig, kan vi bygga ihop ett fett nybörjarpaket till dig!

Jag har skrivit till er på FB och mejlat för 2 dagar sedan då ni har sådär telefontider men fick inget svar tills igår kväll på FB. Då var jag redan på Stadiums medlemsfest och skaffade ett salomon the ripper '11 samt mission alu för 2500:- totalt. Tycker det var rätt så billigt :D

Stod och valde länge mellan K2 Sight 12 och Ripper 11 samt 12, salomon hade bättre radie.

Senast ändrad:
Ah det har varit en ganska hektisk vecka för oss nu när det är höstlov, vi har haft 300+ mail som vi inte riktigt har hittat tid till att svara på, plus svårt att hinna med telefontiderna när vi har öppnat butiken 10:00 den här veckan. Men va grymt att du hitta ett par skidor iaf! :)

Eftersom jag sagt att Stadium ska vänta med bondningsmonteringen så vill jag veta ert utbud av allmountain-park skidor med midjan 80cm+, max radie på 18m och längd 165-178cm? För en nybörjare med utv. möjligheter som ska åka överallt. Priser?
PM:ma går också bra!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp