One leg shorter than the other. Upphöjning av bindning på en skida.

Rombo

Ny medlem
Så här är det: Mitt vänsterben är 3 cm kortare än det högra, nu så skulle jag vilja ha tips på bästa sätt och vart man får tag på grejor att höja upp bindningen på den ena skidan. Någon som har erfarenhet av att åka utför med olika långa ben? Jag funderar på om man skulle lägga mellan en skärbräda (en sådan av vit, mjuk plast) efter att man ha skurit till en i lagom storlek.

Tacksam för nyttiga kommentarer.

//Erik

det finns"upphöjnings plattor" till många märken och modeller problemet då blir nog att den ena skidan blir styvare än den andra, fråga nån riktig skidbutik som kan sin sak så borde du få bra råd att lösa problemet.
det där med skärbräda vet jag inte riktig om jag tror på då skruvhålen till bindningarna troligen kommer att bli utslitna och att bindningarna kommer att lossna men jag vet inte så jag ska inte säga.

Ps hoppas du hittar på nått bra sätt ds

Testa åk bräda i stället.
borde inte bli lika stort problem där.

Telemark kan också vara ett alternativ. testa, det kräver inte lika långa men

tror inte han vill byta skidsport för att han har 3 cm kortatre ben. Min kompis har likadant problem men han kör inte skidor dock. I hockey kommer jag ihåg att han använde inläggs sula. Lyssna på Nojlas

Men så här år 2005 tycker jag att du lika gärna kan förlänga ditt ben istället. Om du har vuxit färdigt vill säga för annars kanske de växer ikapp.

En affär i Val Disere bygger upp plattor under bindnigen så att man står rätt. Så det borde gå att fixa på något sätt. lycka till!

Som en del förstod ganska så snabbt är att jag inte vill byta alpin inriktning för att ett ben är lite längre än det andra. De som undrar om det märks när man kör slalom så kan man förklara det ganska så enkelt: Vid högersväng så hamnar tyngden mer på bergskidan, än på dalskidan. Alla som har sett Snowroller vet vilken viktig roll dalskidan har på korrekt utförsåkning.
Jag har redan en sådan ilägg i skor, fast det fattas ändå en bit för att det skall bli bra. Uppbyggnad inuti pjäxorna vill jag inte göra för att jag vill ha dem orörda.
Den här idéen som jag har med skärbrädan är att skära ut så att det passa precis under bindningen och köra genomgående skruv på det. Inga gängor i självaste skärbrädan alltså.

Är tacksam för fler tips, och om det gäller ställen på affärer så känns Svea rike litet mer prioriterat än exotiska ställen som t.ex. de Franska alperna.

MVH Erik

Som sagt, kolla upp olika raceplattor. På ett par skidor som inte har några skenor att fästa bindningar i eller någon töntig betaprofil så borde mna till och med kunna köra med olika märken på plattorna. Eller så väljer man helt enkelt en skida där mna kan använda skidan både med och utan plattor och monterar således bara den ena.

Annars så lät idén med skärbräda inte helt fel. Tror dock inte skidtillverkarna lämnar ut någon garanti om det går snett...

Tillbaka
Topp