Önskar tips om ort i Alperna för familjeresa

birch

Medlem
Skall ned till Alperna vecka 8 & 9 med familjen och önskar tips om ort. Vår son är 8 år och trygg i backarna och föredrar blåa/röda pister när vi åker i fjällen. Både frugan och jag har lång bakgrund med flera säsonger i alperna.

Det vi letar efter är, utan inbördes ordning:

• Välpreparerade pister
  • Helst Italien
  • Bra och bekvämt liftsytem
  • Lugnt tempo i backarna
  • Kort transfer från flygplats
  • Helt ok om det är ett mindre liftsystem

Cervinia. Courmayeur. Limone Piemonte. Selva i Val Gardena. Alta Badia (La Villa/Colfosco/San Cassiano/Corvara).
Transfer är inte alltid jättelätt men hyrbilarna börjar komma ner i pris igen.

Senast ändrad:
Följande skidorter är (relativt) lätta att nå med hyrbil från Turino eller någon av de två flygplatserna i Milano:

Cervinia
La Thuile
Champoluc/Gressoney
Montgenevre
Bardonecchia
Sauze d'Oulx
Madesimo

Jag kan varmt rekommendera Pila som också ligger i Aostadalen, vi var där v 9 förra året med våra barn 5 och 7 år och stod knappt i en liftkö (det gjorde vi i och för sig heller knappt i Cervinia samma vecka). Ett lite mindre system men otroligt bra skidåkning och mer vädersäkert än Cervinia. Lite slitna liftar men det vägs upp av charmen. Vi kommer vara där i år igen flera gånger då vi köpt hus längre ner i dalen.

Om ni har hyrbil kan ni bo/åka i Pila och sedan kombinera med två skiddagar i t.ex. Cervinia då det ingår två valfria skiddagar i annan ort om ni köper minst sex dagars liftkort.

Jag kan varmt rekommendera Pila som också ligger i Aostadalen, vi var där v 9 förra året med våra barn 5 och 7 år och stod knappt i en liftkö (det gjorde vi i och för sig heller knappt i Cervinia samma vecka). Ett lite mindre system men otroligt bra skidåkning och mer vädersäkert än Cervinia. Lite slitna liftar men det vägs upp av charmen. Vi kommer vara där i år igen flera gånger då vi köpt hus längre ner i dalen.

Om ni har hyrbil kan ni bo/åka i Pila och sedan kombinera med två skiddagar i t.ex. Cervinia då det ingår två valfria skiddagar i annan ort om ni köper minst sex dagars liftkort.
Instämmer helt med den, vi var en dag i Pila i vintras, ser måttligt stort ut på pappret men mycket "åkeffektivt" eftersom de flesta backarna är åkvärda så en vecka där är inte fel. Ett snyggt "sammanhållet" system dessutom så man träffas lätt även om man delar upp sig litet. Alla tummar upp.
Som ett liftkort-tips utöver ovanstående, för övriga (kanske inte er med barn) finns det veckokort som täcker hela Aostadalen (inkl Pila) inkl Alagna och La Rosiére (som ju båda ligger utanför Aostadalen).

Skall ned till Alperna vecka 8 & 9 med familjen och önskar tips om ort. Vår son är 8 år och trygg i backarna och föredrar blåa/röda pister när vi åker i fjällen. Både frugan och jag har lång bakgrund med flera säsonger i alperna.

Det vi letar efter är, utan inbördes ordning:

• Välpreparerade pister
  • Helst Italien
  • Lugnt tempo i backarna
Hejsan
Vill ni till Italien kan jag rekommedera Canazei ,Dolomitensuperski är ett fantastiskt skidområde och alltid välpreppat.
Bra transfer från Innsbruck men Munchen funkar också dock då med hyrbil.
Jag bor själv i Mayrhofen i Zillertal sedan länge så jag får ju slå ett slag för min hemmdal med enkel transfer från Munchen med tåg byte på Hauptbahnhof i munchen och i Jenbach kliver man på det lilla lokaltåget som går i dalen med slutstation i Mayrhofen.Vi har6 skidsystem i dalen på ett liftkort och längst upp ligger Hintertuxglaciären!Jag jobbar som skidlärare här och tar hand om alla svenskar som kommer till vår skidskola!!
Skidhälsningar Åke

• Välpreparerade pister
  • Helst Italien
  • Lugnt tempo i backarna

Limone uppfyller samtliga önskemål:
10 mil med tåg från Nice (eller Milano/Turin)
Liftsystem i Åre-storlek (dvs ganska litet med alpmått)
10-talet uteserveringar i backarna
bra priser
mysig by och lättillgängliga toppturer
väldigt "Italienskt"

Macugnaga är en annan favorit:
rejäl fallhöjd och låga liftkortspriser
gamla skraltiga, charmiga liftar/kabinbanor
nära till Milano (kräver dock bil)

Liknande skidorter som jag har på min wish-list:
Pila, Madesimo, Bardioneccia mfl.
men det får nog vänta tills vår skvalpvaluta återhämtar sig.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp