Tips på resemål i alperna i mars

SaraHa

Medlem
Planerar att boka en långweekend till alperna i mitten av mars i present till sambo. Vill gärna någonstans inte alltför stort, så att det är enkelt att vandra runt till backar, restauranger, afterski - men ändå så pass stort att dessa finnes 😅 fått tips om Ischgl men insett att boende där är hiskeligt dyrt.. Gärna snösäkert såklart och roliga backar, vi är rätt vana skidåkare bägge två men har ingen plan på att åka otroligt mycket offpist. Gillade Saalbach tex men var precis där, så känns lite trist att åka till samma ställe. Väldigt gärna hyfsat smidig transfer från flygplats, 1-1,5 h max iom weekend och vore kul om man inte blev helt ruinerad på kuppen hehe. Planerar att bo på hotell.

Så om nån sitter på en pärla som känns passande hade jag uppskattat dessa tips något oerhört 🙏🏻

Planerar att boka en långweekend till alperna i mitten av mars i present till sambo. Vill gärna någonstans inte alltför stort, så att det är enkelt att vandra runt till backar, restauranger, afterski - men ändå så pass stort att dessa finnes 😅 fått tips om Ischgl men insett att boende där är hiskeligt dyrt.. Gärna snösäkert såklart och roliga backar, vi är rätt vana skidåkare bägge två men har ingen plan på att åka otroligt mycket offpist. Gillade Saalbach tex men var precis där, så känns lite trist att åka till samma ställe. Väldigt gärna hyfsat smidig transfer från flygplats, 1-1,5 h max iom weekend och vore kul om man inte blev helt ruinerad på kuppen hehe. Planerar att bo på hotell.

Så om nån sitter på en pärla som känns passande hade jag uppskattat dessa tips något oerhört 🙏🏻
En kollega åker till Neustift varje år :) supernöjd! Ligger bara 45 min från Innsbrucks flygplats. Precis lagom stort för en långweekend.

Till München går det direktflyg i tid och otid. Och från den flygplatsen är det inte så långt till Garmisch-Partenkirchen, ca 1 1/2 timme med både bil och om man hellre vill det, med tåget. Motorvägen går så gott som hela vägen fram, så enkelt att ta sig hit.

Bykärnan är charmig, det är gott om restauranger och det här är ju Bavaria så Schweinhaxen är stor och saftig. I princip två skidsystem där "Classic" ligger vid byns utkant och är något större, men ligger samtidigt lägre. Det andra, Zugspitze, är ju delvis på glaciär vid Tysklands högsta berg med namn, ja just det, Zugspitze. Mäktig kabin upp hit och synnerligen snösäkert även om själva skidområdet inte är så stort.
För en weekend skulle jag dock säga det är ett finfint resmål. Lycka till. (y)

Senast ändrad:
Till München går det direktflyg i tid och otid. Och från den flygplatsen är det inte så långt till Garmisch-Partenkirchen, ca 1 1/2 timme med både bil och om man hellre vill det, med tåget. Motorvägen går så gott som hela vägen fram, så enkelt att ta sig hit.

Bykärnan är charmig, det är gott om restauranger och det här är ju Bavaria så Schweinhaxen är stor och saftig. I princip två skidsystem där "Classic" ligger vid byns utkant och är något större, men ligger samtidigt lägre. Det andra, Zugspitze, är ju delvis på glaciär vid Tysklands högsta berg med namn, ja just det, Zugspitze. Mäktig kabin upp hit och synnerligen snösäkert även om själva skidområdet inte är så stort.
Garmisch har ofta väldigt dåligt med snön. Jag skulle undvika om det inte blir en sista minuten resa.

Hur är Snow Space Salzburg i mars? Det är ju stort system, många orter att bo på och nära flygplatsen :)

Garmisch har riktigt fina turområden också. Lättillgängligt med riktigt fina och delvis utmanande åk.
Men väldigt osäkert att det finns snö ner till dalen. Om det finns det är det utmärkt. Man ska dock vara medveten om att även de som bor i münchen vet att det inte är lå gt till garmisch.... Och det är många som bor där 😉

Garmisch har ofta väldigt dåligt med snön. Jag skulle undvika om det inte blir en sista minuten resa.
Men väldigt osäkert att det finns snö ner till dalen. Om det finns det är det utmärkt.
Jag tar för givet att ni då talar om Classic, vilket som sagt ligger lägre och där finns naturligtvis en risk för snöbrist. Men det är också nordsida, så inte alls omöjligt att det går att skida mars ut. Omöjligt att sia om dock.
Uppe på Zugspitze däremot, där skulle jag inte vara det minsta orolig i mars. Då är nog köerna som sagt en större risk. Men det mitigerar man enkelt med en liten sväng runt vackra Eibsee tills morgonrusningen gått över. Perfekt liten promenad för ett par turturduvor.

Om man kan acceptera 3 timmar i hyrbil från München når man iofs ganska stora delar av Österrike. Fundera på det.
På samma sätt når man en hel del från Bergamo om ni är ok med att flyga Ryanair.

Från både geneve och zurish når du mycket inom 1-2 timmar. + för fungerande lokaltrafik. Om det gäller en weekend kunde väl chamonix vara ett alternativ. Dryga timmen från geneve, säker snö både pist och offpist men ingen ompaompa direkt. Stadskärnan e ju dessutom rätt mysig. Finns ju billigare orter men om det är typ 3 dagar så tänker jag att bekvämligheten övervinner ev prisskillnad

Jag tar för givet att ni då talar om Classic, vilket som sagt ligger lägre och där finns naturligtvis en risk för snöbrist. Men det är också nordsida, så inte alls omöjligt att det går att skida mars ut. Omöjligt att sia om dock.
Uppe på Zugspitze däremot, där skulle jag inte vara det minsta orolig i mars. Då är nog köerna som sagt en större risk. Men det mitigerar man enkelt med en liten sväng runt vackra Eibsee tills morgonrusningen gått över. Perfekt liten promenad för ett par turturduvor.
Japp, Classic. Fin skidåkning där. Och fina turmöjligheter,som sagt. Hade väl några bilder därifrån i gissa bilder tråden.
Såhär såg det ut halvvägs ner till dalstationen den 17. Mars 2024....

Bilagor

• IMG-20240317-WA0102.jpg
    IMG-20240317-WA0102.jpg
    215.2 KB · Besök: 120
För en weekend är ju bra flygtider och kort transfer avgörande för att få ut max.
Geneve är en bra utgångspunkt.
Inom 1 till 1.5 timmes radie finns ett antal riktigt bra orter. Speciellt om du tittar utanför dom stora mer omskrivna orterna.
Om man testat Chamonix (Njae, mycket buss och trista pister), Courmayeur (Bra, men ganska litet system) Flaine (Bra, men vill prova något nytt), Megeve (För lågt och inte snösäkert) Les Contamines (Bra, men vill prova något nytt). Vilka orter rekommenderas då med 60-90 min transfer?

Om man testat Chamonix (Njae, mycket buss och trista pister), Courmayeur (Bra, men ganska litet system) Flaine (Bra, men vill prova något nytt), Megeve (För lågt och inte snösäkert) Les Contamines (Bra, men vill prova något nytt). Vilka orter rekommenderas då med 60-90 min transfer?
Prova La Clusaz. Trevlig by och trevliga pister. Tillgång till intressant offpist och hemliga dalar efter små promenader.
Även väldigt nära Le Grand Bornand och legendariska Flumet om man vill prova ytterligare.

Andra alternativ kan ju vara Portes du Soleil vilket knappast behöver beskrivas närmre, och även Les Diablerets/Glacier3000.
Där ligger visserligen en hel del lågt, men bra start på säsongen där i år!

Tillbaka
Topp