Ont i fötterna, nya boots och bindnigar

MeXii

Medlem
Haft uppehåll på brädan en säsong men ska nu äntligen åka igen, och vill då slippa min olidliga värk i fötterna.

Kör nu Burton moto som jag tror är dags att byta ut. Glappar lite i hälarna. Försökt med inlägg och dyl men blir inte bättre.

Har även flux K2 bindningar som jag gillar, men dom är L och jag har 41,5. Så det är väl egentligen M jag ska ha. Kan detta spela in på att det klämmer i fötterna?

Kör överallt på berget, både mycket park men trivs och med att gasa på i pisten. Förslag på vad jag ska göra med min utrustning för att få en behaglig åkning?

Du har ju identifierat problemen själv.

Skor som passar, bindningar i rätt storlek är en bra början.
Att gjuta ett par ordentliga sulor brukar vara en god idé.

Snowgod sa:
Du har ju identifierat problemen själv.

Skor som passar, bindningar i rätt storlek är en bra början.
Att gjuta ett par ordentliga sulor brukar vara en god idé.
Jo så är det väl. Har ett par rediga sulor i löparskorna jag får kasta över.

Men tips på boots som är lite samma stuk som det jag har, men kanske betydligt vettigare boots som anpassar sig mer efter foten?

Trivs med det jag har, men vill bli av med det onda helt enkelt.

Det är omöjligt att tipsa om sådant. Uppsök en eller flera butiker med stort sortiment och kunnig personal som kan titta på dina fötter för att bedöma vad som passar.

Testa något annat än Burton. Hade själv stora problem med ont i fötterna. Bytte till Nike från Burton, inga problem sen dess.

Jag jobbar med detta och kan verkligen rekommendera dig att fixa formgjutna sulor till fötterna, ett måste enligt mig för duktiga åkare! Jag har det i både boots och pjäxor, hjälper dig på många sätt men framförallt får du ett helt annat stöd och foten kan slappna av också. Sedan är Moto en mjuk modell och jag kan rekommendera en styvare.

Någon gav tips om att ändra stance, då tror jag att bredare stance är till det bättre snarare är smalare.

Tack för svar alla!

Var är bästa butik för att springa och prova boots? Bor i Kungsbacka, så Göteborg är väl dit jag får bege mig. Hollywood? Är dom kunniga?

Att mina bindningar är "gjorda" för 42,5 och uppåt och jag har ca 41,5, gör det stor skillnad? Räcker det och börja med boots eller borde jag byta bindningarna direkt?

MeXii sa:
Tack för svar alla!

Var är bästa butik för att springa och prova boots? Bor i Kungsbacka, så Göteborg är väl dit jag får bege mig. Hollywood? Är dom kunniga?

Att mina bindningar är "gjorda" för 42,5 och uppåt och jag har ca 41,5, gör det stor skillnad? Räcker det och börja med boots eller borde jag byta bindningarna direkt?
Det jag har koll på i Göteborg är skistore och udens sport, dem har bra koll, jag är dock osäker på deras boots-utbud.

Bindningarna borde inte spela någon större roll, så länge du kan spänna dem tillräckligt hårt.

brex sa:
MeXii sa:
Tack för svar alla!

Det jag har koll på i Göteborg är skistore och udens sport, dem har bra koll, jag är dock osäker på deras boots-utbud.

Bindningarna borde inte spela någon större roll, så länge du kan spänna dem tillräckligt hårt.
Verken skistore eller udéns verkar köra med snowboard ö.h.t. :(

Bästa/Närmsta butik med åtminstone ett bra utbud är nog Junkyards markbutik i Trollhättan. Där kommer du ju ha tillgång att prova x antal olika boots iallafall. Tror dock att bootfitting-expertisen är något varierande på personalen. Men åk dit, prova ut det som känns bäst, sen åker du till någon av ovan nämnda butiker och gjuter en ordentlig sula. Tror det är det bästa alternativet.

Att hitta en markbutik med bra utbud av boots känns svårjobbat i Sverige överlag...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp