Ont i fötterna

OlleA

Ny medlem
Ont i fötterna
Tja! Har ett problem när det gäller skidåkning, vet inte om jag lagt den rätt, men iaf, jag tycker det är svinkul att åka skidor, men när jag åker får jag så otroligt ont i fötterna, jag har en gammal knäskada och är hålfot, men även med hålfots ilägen gör det ont under foten typ. Ska iväg nu i veckan och åka lite skidor, så gärna några tips vore bra! Är tacksam för all hjälp jag kan få.

Ont i fötterna
kanske beror på pjäxorna, hade ett par en gång som gjorde ont när jag väl åkte med dom, så bytte till ett par andra då. Så kanske testa ett parandra å se vad som händer.

Hoppas det blir bra med fötterna! :)

Ont i fötterna
min vän fick höra att han var för stel och att det var därför han fick ont underfötterna. annars har nog de flesta som åker en vecka om året lite ont i fötterna

Ont i fötterna
Tack för svaren, jag åker ju inte så mkt, men smärtan blir outhärdligt till slut...
Vad är en bootfitter? Bor i Kalmar, så de finns ingen riktig skidshop här..
Jag har formgjutna hålfotsilägg.

Senast ändrad:
Ont i fötterna
Bootfitter betyder att de har expertisen att hitta en pjäxa som passar dig bäst genom att bedömma hur foten ser ut och kan göra ingrepp på pjäxan så att den sitter perfekt. T.ex trycka ut zoner som klämmer.

Hålfotsinlägg är inte magiska, de stöttar upp foten. Att de gör ont betyder att foten justerar sig så alla ligament ligger där de ska. Om pjäxan inte sitter rätt så kommer inläggen inte göra så mycket nytta än att glida runt i pjäxan och göra ont. Hitta en pjäxa som passar och använd inlägg för att undvika att foten kollapsar och förändrar passformen.

Senast ändrad:
Ont i fötterna
Skulle nog behövas lite mer specifik information om var du får ont? och om det är vid något speciellt tillfälle.
Lite info om vad det är för knäproblem underlättar oxå.
Vad har du för pjäxor?
Jag förutsätter att det du menar med hålfot är att du är plattfot, eller?

Problemet är ju att HELA kroppen sitter ihop och har du ett knäproblem så kan det påverka fötterna och vice vessla.

Ont i fötterna
v-larsson, det är typ så! Har alltid spänt mina pjäxor stenhårt. Anders, jag hyr grejer, men har funderingar på att köpa egna grejer, men har ju ingen lust att köpa och sen inte kunna åka för att det gör ont. Knäproblemet är bla överrörlighet och sen saknas de lite brosk och har ett utöjt ledband.
Det är faktiskt oftast när jag står i liften som de börjar göra ont, om jag får sätta mig ner en stund försvinner det, men kommer tillbaka sen.
Bjo-rnR, jag vet inte riktigt vart en sådan skulle finnas, är väl knappast hos närmaste intersport? Bor nere i Kalmar, så finns ingen riktig skidshop i närheten...

Ont i fötterna
OlleA, Var àker du skidor? Enbart i svartbäcksmàla eller blir det nàn tur till alperna, fjällen eller stockholm? Vad fàr pjäxor kosta? Gàr du till en bootfitter slutar det sällan under 5000kr för ett par pjux.

Ont i fötterna
Du åker med hyrpjäxor som du spänner stenhårt och undrar varför du får ont i fötterna
? De flesta får ont ifall de gör detta, så sluta gör det. Gå till en riktig skidbutik som sagts ovan eller fortsätt pinas.

Ont i fötterna
Hur gamla är dina pjäxor? Kan vara att din innersko är helt slut..

EDIT: Såg nu att du hyrde pjäxor. Där har du svaret.

Senast ändrad:
Ont i fötterna
Kan oxå vara så att du hyr för stora pjäxor.
Om du har egna sulor så ska de i så att du verkligen får stöd för foten men sen måste pjäxan sitta tight redan innan du spänt den, annars så måste foten jobba och spännas för att hålla den på plats och det är inte meningen

Ont i fötterna
Åkte hela dagen idag utan att de gjorde ont! Helt otroligt, spände inte så hårt, de hjälpte. Tack för all hjälp! Guldvärt.

Snödjup

Tillbaka
Topp