Ont i framfoten vid toeside-åkning.

wessozi

Medlem
Hej!
[Oviktigt pladder]
Jag är väl vad man kallar för totalnoob.... Åkte bräda en gng när jag var 12, rullade och tumlade ner för backen i dalarna från morgonen till stängning och muttrade och svor på vägen hem flr jag inte "fick" åka. (read - kunde) Jag gav det ännu ett försök året efter med skolklassen och... well... you guessed it! Rullade och tumlade ner med en bröda i nacken x antal ggr men jag hade ett golden moment sisådär halva backen ett åk. Sedan dess har jag varit livrädd att åka med tanke på att jag trodde jag skulle nackflå mig själv sist, men 15 år senare har jag mustat upp "modet" och viljan att återigen försöka mig på snowboard. Jag har aldrig åkt skidor dock eller nånting annat.

[Problemet]
Oavsett, köpte en begagnad bräda med Preston matall binds ("plast" straps) och tydligen ganska mjuka warp boots. Fine and all. Problemet är att när jag övar och går toeside falling leaf / pendulum (face mountain) så gör det svinont i framfoten och det känns som att botsen lyfter från bindsen. Trots att allt är åtdraget... Provat lösa strapsen och binda de hårdare. Samma sak med bootsen. Gör ändå ont med sjukt mkt tension i framfoten.

[Faktiska frågan]
Är det jag som är ovan, bindningarna som är dåliga eller bootsen som är dåliga? Hur kan man systematiskt köra ngn sorts uteslutningsmetod?

Hur hårt ska man egentligen snöra bootsen? Inneskon vs uteskon?
Hur hårt ska man spänna banden?

Sweet blessings from the mountainsnow and thanks in advance!

Senast ändrad:
Vart i foten får du ont?
Kan du lyfta bootsen från bindningen även när du står still?
Är det hälen på bootsen som lyfts eftersom du nämner tåsväng?

linder sa:
Vart i foten får du ont?
Kan du lyfta bootsen från bindningen även när du står still?
Är det hälen på bootsen som lyfts eftersom du nämner tåsväng?
Metatarsal-Stress-Fracture.jpg

Ganska precist där får jag ont. Inte en bra grej då det kan leda till just stressfrakturer och jag tkr det är onödigt om det är något jag kan justera.

Det stämmer att det är hälen. Jag kan även lyfta hälen när jag står still. Har fixat tåstraps på samma bindning nu ska prova det på torsdag, men "fotstrapen" sitter ganska exakt som linjen på följande bild:

m04_enkel.jpg

Jag tycker nästan det låter som du har förstora boots. Då drar man åt bootsen för hårt för att sitta fast och man krampar fötterna när man åker vilket gör att det gör ont under hålfoten.

Är det bootsen som lyfts i bindningen eller hälen som lyfts i bootsen?

Bootsen som lyfts upp i bindningen, nästan som att man stretchar bindningen. Bootsen sitter ganska hårt på foten.

Senast ändrad:
Kolla om det går att justera heelcup:en på bindningen, kan vara att den är för långt bak så bindningen inte sitter ordentligt mot bootsen.
binding-anatomy2.jpg

Senast ändrad:
Det går att justera/låsa. Ska prova sätta de på typ 20-25 grader. Ska provåka på torsdag igen, justeringar hittills: tightat till bredden på stancen från 56 till 50 cm, vinklat om till +18/+12 grader (duckstance) och vinklat highbacken till 20-25 grader. Ska prova med att binda tårna istället för framfoten och snöra åt bootsen lite "jämnare".

Fler tips mottages gärna!

Senast ändrad:
När du drar år ankelstrapen är det mycket kvar att pumpa på? Annars ser det ut som du kan flytta strapen ett hack tightare

linder sa:
När du drar år ankelstrapen är det mycket kvar att pumpa på? Annars ser det ut som du kan flytta strapen ett hack tightare
Alltså.... saken är den att om jag justerar så att stap-paddingen är centrerad över vristen så blir det inget överskott kvar för att pumpa.... men flyttar ja den medialt blir det ju ojämnt tryck?

Tillbaka
Topp