Ont i Fulltilt Booters (2012)

Andre-97

Ny medlem
Hej, som topic lyder så har jag ganska ont i mina smalben efter att jag åkt en stund i mina sprillans nya Fulltilts..
Jag köpte pjäxorna i intersport, och enligt pjäxsnubben där så sa han att man inte ska värma dom här pjäxorna, som jag tyckte lät lite konstigt. Har hört att man brukar ha väldigt ont i fötterna/smalbenen i början av nya pjäxor, speciellt av fulltilts. Men som jag har läst så SKA man värma fulltilt pjäxorna för bästa passform. Så jag undrar om jag skulle kunna gå tillbaka till intersport och be dom värma pjäxorna? Vad tycker ni? Jag bor i kiruna så kan inte åka ner till nån boot fitter i åre eller något sånt. Så kom med era tips! :)

xcxllxcx sa:
eller så har du för biffiga vader för fulltilts, precis som mig
Kan vara det med, tränat dom ganska mycket, fast fulltilts ska väl inte vara ett problem för det? Tänkte för att fulltilt booters är ju 102mm breda, så dom borde ju passa? Dom blir ju större sen när dom formar sig? Rätta mig om jag har fel.

Men ju bredare lästen är desto bättre är det för dom som har stora vader? Äre inte så? Och dom formas väl efter foten när jag värmt dom.

om jag skulle sätta på mig ett par full tilts så har jag för breda vader, får inte intuition skon att lägga sig rätt mellan lagrerna. Åker normalt nu med en pjäxa med läst på 100mm. sen brukar det vara så att bredfot=breda vader, men det behöver absolut inte vara så.

Värm pjäxorna, och ja dom kommer forma sig efter foten.

asså kan nog säga direkt att du inte har ont för att du har för "biffiga" vader! "det är inte där skon klämmer"! Eftersom du endast är 14 år så kan ja inte tänka mig att dina vader är för stora för ett par fulltillts! Dessutom det här med att värma pjäxan så spelar det enligt mig ingen roll om du gör det eller ej. Åker du in ett par pjäxor ordentligt så blir det ingen skillnad som att värma dem, att värma dem påskyndar endast processen ngt...

Monzax sa:
asså kan nog säga direkt att du inte har ont för att du har för "biffiga" vader! "det är inte där skon klämmer"! Eftersom du endast är 14 år så kan ja inte tänka mig att dina vader är för stora för ett par fulltillts! Dessutom det här med att värma pjäxan så spelar det enligt mig ingen roll om du gör det eller ej. Åker du in ett par pjäxor ordentligt så blir det ingen skillnad som att värma dem, att värma dem påskyndar endast processen ngt...
Förrutom Intuitionskor som är liiiite annorlunda. Get your facts straight boy!
Det var fel av Intersport att inte värma dem..

Carled sa:
Monzax sa:
Förrutom Intuitionskor som är liiiite annorlunda. Get your facts straight boy!
Det var fel av Intersport att inte värma dem..
Men när man läser på deras hemsida står det följande: "Full Tilt Quick-Fit™ liners use authentic Intuition® foam that is body heat activated to mold 100% to your feet during use, or can be instantly heat molded by a shop in minutes."

Jag tolkar detta som att man kan göra på båda sätten, man kan låta bli att värma dem och de kmr att forma sig efter din fot ändå bara att de går fortare att göra det om man värmer upp dem i butik! Alltså skulle ja inte påstå att mitt tidigare inlägg var felaktigt! Rätta mig om jag har fel?...

Fast det går inte att åka in dom så att formas eftersom det gör ganska ont och det gör ju bara skidåkningen trist, så jag kommer att kika förbi intersport igen och be dom värma pjäxorna så att det känns bättre.. :) Tack för alla svar och tips. Monzax har ju rätt, det går att åka in dom eller värma dom. Det enklaste är väl att värma dom så att dom direkt passar min fot? Istället för att slösa bort 1-2 veckor till att åka in dom, och ha ont i smalbenet hela tiden? Kan inte vara så bra för benen kan jag tänka mig.

Det är som sagt sjukt få som kan kliva i en Intuitionsko och tycka att den är skön, ja, ens passar, direkt från butik. En vanlig innersko som inte är Intuition är betydligt mer formad och är även allt som oftast mjukare i materialet. Att försöka åka in någonting i mer än en vecka som gör ont efter några timmar blir ju inte hållbart. Sen behöver det ju inte bli perfekt vid värmning, så länge grundformen är satt finjusteras det ju vidare i backen.

Så okej Monzax, du hade inte fel, men det är inte schysst att rekommendera folk att åka in Intuitionskor...

Du kommer ju ha ont hela tiden tills de är inkörda. Och du måste ju ha på dem ett tag för att det ska bli varmt och de ska kunna köras in. Fikapauser för att vila fötterna kommer knappast göra att inkörningen går snabbare!

Det förstår jag, fast när jag värmer dom så ska dom väl redan vara formade? Rätta mig om jag har fel? Dom ska väl iaf ha grundformen. Så då ska det inte alls ta länge tills dom sitter perfekt?

Carled sa:
Du kommer ju ha ont hela tiden tills de är inkörda. Och du måste ju ha på dem ett tag för att det ska bli varmt och de ska kunna köras in. Fikapauser för att vila fötterna kommer knappast göra att inkörningen går snabbare!
Mina Booters blev formade efter
1. en kvart med Innerskon på värmegolv
2; Åka en hel dag direkt efter.

Har nu varit på intersport och värmt mina pjäxor, värmde dom i typ 10-15 min och sen så hade jag på dom i 20 min, så jag skulle till backen idag å testa fast det var inte öppet.. Och kommer inte ha tillgång att åka den här veckan.. Aja har iaf värmt dom och format dom så det ska nog vara bra nu.

Jag hade också ont i mina smal ben när jag åkte typ dom två första gångerna sen när jag hade åkt mer och mer så formade dom sig. Mina formade i alla fall sig :)

Andre-97 sa:
ThomOhlin sa:
Värm upp dom, spänn på dom, stå upp still i neutralt läge i typ 15 - 20 min.
Det lät vettigt, det ska jag göra. Kommer dom att formas direkt efter fotens sen? Så att jag inte kommer ha lika ont?
Gjorde så med mina il moro, i butiken sa dom att det motsvarade typ 2 veckors åkning, vet folk som inte har värmt innerskon heller. Antar att dom formar sig oavsett efter en tid, men att värmningen påskyndar det och ger ev lite bättre formning.

Tack för alla svar, har värmt upp pjäxorna nu, så ska upp till backen kanske nästa vecka.. :) Så hoppas jag att det är bättre iaf :)

Hej, jag är tillbaka, har nu åkt hela den här säsongen och ja vad ska man säga?, går ju knappt att hoppa med pjäxorna.. Smalbenet säger ajaj direkt jag hoppat en gång.. Det är som att smalbenet glappar. Och då fundera jag på att sätta in liggunderlag till nästa säsong och försöka med det? Har också mätt min fot, och den är ungefär 25.6.. Och storleken som jag har på pjäxorna är 26.5 så då är dom kanske lite för stora?.. Fast min fot har kanske hunnit växa lite tills nästa år. :) Kom gärna med svar :)

Andre-97 sa:
Hej, jag är tillbaka, har nu åkt hela den här säsongen och ja vad ska man säga?, går ju knappt att hoppa med pjäxorna.. Smalbenet säger ajaj direkt jag hoppat en gång.. Det är som att smalbenet glappar. Och då fundera jag på att sätta in liggunderlag till nästa säsong och försöka med det? Har också mätt min fot, och den är ungefär 25.6.. Och storleken som jag har på pjäxorna är 26.5 så då är dom kanske lite för stora?.. Fast min fot har kanske hunnit växa lite tills nästa år. :) Kom gärna med svar :)
om smal benet glappar så har du ju absolut inte för stora vader! Testa spänn åt hårdare så att de inte glappar?

Köpte ett para Nordica; Ace of Spades nu på vår-rean, har inte värmt dom, har inte åkt något med dem än (längtar till nästa säsong), köpte dem på Stadium och där sa dom att jag skulle ha på mig dem någon timma eller två kvällen innan jag ska ut o köra första åket och att man inte behövde värma dem!

Köpte ett para Nordica; Ace of Spades nu på vår-rean, har inte värmt dom, har inte åkt något med dem än (längtar till nästa säsong), köpte dem på Stadium och där sa dom att jag skulle ha på mig dem någon timma eller två kvällen innan jag ska ut o köra första åket och att man inte behövde värma dem!
går inte att jämföra den skon med full tilt, full tilt med sin Intuitionsko så bör man värma pjäxan för den ska sätta sig efter foten. "vanliga" pjäxor är inte i samma behov av det enligt mig, bara åka...

om smal benet glappar så har du ju absolut inte för stora vader! Testa spänn åt hårdare så att de inte glappar?
håller med där också, dra åt pjäxorna hårdare så glipan försvinner/minskar, alltförmånga åker i för lösa pjäxor

ah fast då lär jag ju inte alls kunna hoppa, eftersom det gör förbannat ont att spänna för hårt.. :) Men vad tycker ni om liggunderlagsbit i pjäxan?

Andre-97 sa:
ah fast då lär jag ju inte alls kunna hoppa, eftersom det gör förbannat ont att spänna för hårt.. :) Men vad tycker ni om liggunderlagsbit i pjäxan?
Om du lägger dit något för att ta bort gluggen så blir det ju samma sak som att spänna lite hårdare.
Liggunderlagsbiten är väl mer som extra dämpning om du skulle lägga dit den i så fall!

Spänn pjäxorna hårt, det ska inte glappa. När det glappar slår benet mot pjäxan hela tiden och det blir ajaj! Spänn åt istället för att lägga in en liggunderlags bit, så ska det nog bli bra..:)

Snödjup

Tillbaka
Topp