Ont i hälsenorna av bootsen..

starberger

Medlem
Jag har köpt ett par Salomon F20 boots som jag var väldigt nöjd med några timmar tills jag började få jäkligt ont i hälsenorna. Väldigt bra hälgrepp men dom trycker väldigt mycket på senorna så efter en dags åkning blev det olidligt att ha dom på sig.
Nån som varit med om samma sak och vet om man kan forma dom så det inte trycker lika mycket eller om det helt enkelt formas av sig själv med tiden? Känns svårt att låta dom formas med tiden då jag inte ens kunde ha dom på mig andra dagen.. Åker till åre i mars och funderar på om jag ska ge dom en chans till eller helt enkelt köpa nya.. Vill helst inte behöva hyra ett par igen..

Nu har jag inte så stor koll på snowboardprylar men antar att det i teorin är samma som med innerskor till pjäxor?

I vilket fall så borde det vara som så att om du har en sko som är "formbar" dvs en sån jäkel du värmer, värm och testa. Om du inte har en sådan innersko är det bara att sätta kniven i innerskon och bygga upp den igen med t.ex. liggunderlag och silvertejp :)

Det e ingen löstagbar innersko så jag tror inte det går att värma dom.. kan ju höra med dom i butiken där jag köpte dom..

haha annars provar jag självklart tipset om liggunderlag o silvertejp.. ;)

Det e ingen löstagbar innersko så jag tror inte det går att värma dom.. kan ju höra med dom i butiken där jag köpte dom..

haha annars provar jag självklart tipset om liggunderlag o silvertejp.. ;)

I brist på annat kan du ju testa att inte knyta dem så hårt.

Sen brukar snowboardpjucks ge med sig efter ett tags användning, men mer än 1-2 dagar.

Tja!

Jag har haft samma problem i mina Salomon Fusion boots. Körde med fransk 5% zoon i 5 dagar tills jag ställde om bindningarna och hälseneontet försvann. Det jag reglerade var lutningen. Hade bindningarna ställda med för mycket frammåtlut så jag ställde de till så upprätt som det bara gick. Vipps så försvann smärtan och svullnaden i hälsenan. kan vara värt att prova! Kompinera gärna med att snöra lösare så skall du se att din smärta försvinner!

Trevlig resa till åre!

ej värmbar gjutning på f20
men den innerskon formar sig efter fotvärmen efter ett tag så gå runt med dom hemma innan du drar så borde dom kännas perfekt till åre

ha det fint

Jag gav dom en andra chans i åre och kände lite smärta första dagen men sen försvann det faktiskt.. nu e dom grymt sköna! tack för tipsen ändå!

Jag har samma problem, fast jag börjar få ont i hälsenorna efter 4 -5 timmars åkning.
Men det beror ju på att jag åker så intensivt och skär mycket i pisterna.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp