Ont i öronen vid klipphopp??

drPosse

Ny medlem
När jag hoppar från klippor som är 10 m och högre får jag sjukligt ont i öronen ett par timmar framåt. Har haft en teori om att det tränger upp vatten genom näsan som sen ligger och trycker bakom trummhinnorna, testade att hoppa med näsklämma vilket inte hjälpte. Är det nån som vet hur jag ska undvika eländet??

Utgår ifrån att du inte snackar skidåkning.... I alle fall (har hört folk klaga på samme inom skidåkning nämligen) kan det kanskje bero på att du håller andan for hardt just i smällan och därmed lager övertryck bakom trummhinnorna (även om det enbart är i kort tid) och att smärtan beror på detta. Dom som klagede på det i dropp-sammangang lösta problemet genom att läre seg att andas ut lite granna, ellar i alle fall att låta lite luft pressas ut i kompressionen ved landing. Inte en aning om hvorvitt detta hjälper deg; fast kanske nåt att forsöka?

Låter konstigt det där om jag vore dig skulle jag prova att hoppa med öronproppa som man köper på apoteket. Såna proppar som heter typ simpropp där det sticker ut en plastpinne från örat när man sätter in dom om du förstår vad jag menar. Gå till www.apoteket.se och sök på simpropp så hittar du dom.
lycka till

om du dyker 5m djupt å för fort upp så får du ont i öronen. :D ner för fort har jag ingen aning om dock.-

testa ta dig upp söligare om det är det att du går upp till ytan för fort. blir ju lite tryckskillnader som sagt.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp