Oppdal under Påsken?

Oppdal under Påsken?
Nä, åk till alperna, det är bättre 😜

Ps: supersugen på oppdal själv. Var där bara på sommaren... nackdelen är.ju att natttåget stannar där mitt i natten.

Gausta är vackert och har några riktigt fina backar. Men mycket vindkänsligt. Stänger de sittliften är det inte mycket kvar.... offpist är i skogen och några fina rännor, om man räkna bort gaustatoppen som man få gå upp eller betala dyrt för det...

Hej! Tips på bra skidort i Alperna i påsk? Det ska vara snösäkert, gemytligt, bra backar såklart, men behöver inte vara världsklass (jag är van vid svenska backar) samt härlig afterski! :)

Oppdal under Påsken?
Aktuell webcam.
Det har kommit snö i snöfattiga Oppdal.❄️:)
1678115302558.png

Oppdal under Påsken?
Hej! Tips på bra skidort i Alperna i påsk? Det ska vara snösäkert, gemytligt, bra backar såklart, men behöver inte vara världsklass (jag är van vid svenska backar) samt härlig afterski! :)
Ischgl är ett bra alternativ. Hög höjd, så riktigt snösäkert. Après-ski är världsklass. Enkelt att ta sig dit med flyg från både Innsbruck och Zürich.

Serfaus-Fiss-Ladis ligger i närheten och är rätt okänt för svenskar, men är nästan lika stort och högt som Ischgl, ligger i dalen bredvid. Självklart inte après-ski på Ischgl-nivå, men helt ok ändå. Brukar generellt vara mer prisvärt boende där än i Ischgl!

Oppdal under Påsken?
Ischgl är ett bra alternativ. Hög höjd, så riktigt snösäkert. Après-ski är världsklass. Enkelt att ta sig dit med flyg från både Innsbruck och Zürich.

Serfaus-Fiss-Ladis ligger i närheten och är rätt okänt för svenskar, men är nästan lika stort och högt som Ischgl, ligger i dalen bredvid. Självklart inte après-ski på Ischgl-nivå, men helt ok ändå. Brukar generellt vara mer prisvärt boende där än i Ischgl!
Med tanke på hur klimatet numera är så skulle jag inte välja någon av de orterna till Påsk, framför allt inte Serfaus med sina många södervända nerfarter (slushy-slushy).
Vid Påsk i Alperna väljer jag numera alltid glaciär orter, t ex Stubai eller Hintertux.
Om jag ändå ska rekommendera en icke glaciär ort så blir det Hochgurgl/Obergurgl som med skidåkning upp till 3000 m och norrvänt skidområde har bra snö också till Påsk. Detta är dock en ganska dyr skidort.
Sen är där ju den gamla vanliga ”svenskrekommendationen” Kaprun, men Stubai och Hintertux är bättre, större skidområden och högre höjd. Allra bäst gillar jag Stubai som har ett väldigt bra liftsystem, långa nerfarter och fantastiskt alppanorama.

EDIT: Serfaus är också en dyr ort precis som Ischgl (och är knappast okänt, ett av Österrikes största skidområden).

Oppdal under Påsken?
Med tanke på hur klimatet numera är så skulle jag inte välja någon av de orterna till Påsk, framför allt inte Serfaus med sina många södervända nerfarter (slushy-slushy).
Vid Påsk i Alperna väljer jag numera alltid glaciär orter, t ex Stubai eller Hintertux.
Om jag ändå ska rekommendera en icke glaciär ort så blir det Hochgurgl/Obergurgl som med skidåkning upp till 3000 m och norrvänt skidområde har bra snö också till Påsk. Detta är dock en ganska dyr skidort.
Sen är där ju den gamla vanliga ”svenskrekommendationen” Kaprun, men Stubai och Hintertux är bättre, större skidområden och högre höjd. Allra bäst gillar jag Stubai som har ett väldigt bra liftsystem, långa nerfarter och fantastiskt alppanorama.

EDIT: Serfaus är också en dyr ort precis som Ischgl (och är knappast okänt, ett av Österrikes största skidområden).
Vart bor man bäst om man ska åka i Stubai? Innsbruck ligger ju på bekvämt bilavstånd men det kanske finns något trevligt närmare?

Oppdal under Påsken?
Vart bor man bäst om man ska åka i Stubai? Innsbruck ligger ju på bekvämt bilavstånd men det kanske finns något trevligt närmare?
Innsbruck är för långt bort tycker jag.
Neustift är det självklara valet, är en trevlig och fin by. Där bor man prisvärt med halvpension mitt i centrum på 3-stjärniga Hotel Hoferwirt. Trevlig värdfamilj och mycket bra mat som lagas av en av sönerna (fyra-rätters varje kväll). Mittemot finns ett café, en trevlig italiensk restaurang och en afterski bar.
Vill man bo lyxigare (och dyrare) är Sporthotel Neustift mycket bra. Har byns bästa vinkällare.
Med bil på morgonen tar det 15-20 min till Eisgratbahn, eller 25 min med gratis skidbuss om man föredrar det.
Innsbruck som är en fin stad passar bra som utflyktsmål om det är dåligt väder någon dag.
Så här fint kan det vara uppe på Stubai Gletscher (egen bild).
Och så har de en av världens finaste 3S gondolbanor.
1678287016507.jpeg

Oppdal under Påsken?
Kan nog bli bra i Oppdal till påsk. Kommit en halvmeter snö senaste dagarna. Kallt som attan också så långt prognosen går, så ska hålla sig bra.

Just nu är 1 NOk exakt 1 SEK också, så extra förmånligt att dra mot Norge nu.

Oppdal under Påsken?
Hittade denna på yr.no, ser magert ut:

Är det förresten någon som vet varför skidliftar i Norge inte öppnar förrän kl 10 på fm?
Så verkar det även vara sent på säsongen som Påsken. Är norrmännen trötta på morgonen?
I Alperna öppnar liftarna kl 8.30, och i Sverige öppnar de också tidigare än i Norge.
10 är ju perfekt. Man kan ta det lungt utan att varken puder eller manschester körs upp i den kalla, mörka morgonen.

Oppdal under Påsken?
77+79 cm på två dagar!!!!😲

Jag har alltid undrat varför norrmännen inte öppnar liftarna förrän kl 10, är det någon som vet varför?
Ju mindre ort desto sämre öppningstider är min gissning. De lite större öppnar väl mer 9 än 10. Dessutom är det kolmörkt i början av säsongen så rent praktiskt så ser man ändå ingenting i backen förrän vid 9 tiden (vissa öppnar lite tidigare senare på säsongen men då snackar vi nog bara en halvtimme).

Det tar väl normalt 3h att få iväg alla sömntutor ifrån stugan så 10 är en bra tid :).

Oppdal under Påsken?
Är det från Tusten?
Yes sir, jävlar vilken kvällsåkning det blev. Fint att de kör topp-liften (utan belysning) till solen går ner. Kom 40cm natten innan. Jäkla mycket folk dock och alla åker offpist, såg typ 2 personer i pisten totalt😅 men stora ytor å andra sidan.

Ett inslag från Gjøra på NRK visade att det dumpat 180cm i veckan. Mellan Oppdal och Sunndalsøra.
Oppdal i påsk är luuuuugnt m.a.o

180cm i Gjøra ja. Fy fan. Då är det bara att dra iväg och köra stupbranta rännan på Ekkertind då 😅

https://vimeo.com/329218185?embedded=true&source=vimeo_logo&owner=9431330

Oppdal under Påsken?
Nu är det fan insane påsk-priskrig i Norge. 🐔🇳🇴

- 6-pack Kvikk Lunsj (Norges Kexchocklad) för 20kr, alltså 3.33kr/st!!!.
- En påse påskskum (tänk juleskum) för 7kr
- Apelsiner 9.90kr/kg.
- Solo (Norges Fanta) kostar 40kr för 4 x 1.5L.
- Lösgodis 79kr/kg (brukar kosta 130kr).
- 2.5kr/kwh på superchargers
- 18kr/l diesel (för er som åker gammel-bil).

Massa snö överallt, till och med ner till havsnivå på Vestlandet. Bra väder i prognosen.
För er som ska hit till Norge i påsk, grattis.
För er som inte ska det, ska kanske se över era livsval. 😅

Oppdal under Påsken?
Nu är det fan insane påsk-priskrig i Norge. 🐔🇳🇴

- 6-pack Kvikk Lunsj (Norges Kexchocklad) för 20kr, alltså 3.33kr/st!!!.
- En påse påskskum (tänk juleskum) för 7kr
- Apelsiner 9.90kr/kg.
- Solo (Norges Fanta) kostar 40kr för 4 x 1.5L.
- Lösgodis 79kr/kg (brukar kosta 130kr).
- 2.5kr/kwh på superchargers
- 18kr/l diesel (för er som åker gammel-bil).

Massa snö överallt, till och med ner till havsnivå på Vestlandet. Bra väder i prognosen.
För er som ska hit till Norge i påsk, grattis.
För er som inte ska det, ska kanske se över era livsval. 😅
Har ännu inte bestämt vart jag ska åka, väderprognosen (sol) får bestämma i sista stund.
Tyvärr ingen ny snö i sikte någonstans, men förutsättningarna för piståkning är perfekta. Jag var också i Norge för ett par dagar sedan och blev förvånad över att matpriserna på KIWI är ungefär som i Sverige (mjölk och läsk var väldigt mycket dyrare dock).
Laddade gjorde jag på Ionity för NOK 2,25-/kWh.

Senast ändrad:
Oppdal under Påsken?
Har ännu inte bestämt vart jag ska åka, väderprognosen (sol) får bestämma i sista stund.
Tyvärr ingen ny snö i sikte någonstans, men förutsättningarna för piståkning är perfekta. Jag var också i Norge för ett par dagar sedan och blev förvånad över att matpriserna på Kiwi är ungefär som i Sverige (mjölk och läsk var väldigt mycket dyrare dock).

De håller förövrigt på att skotta fram väg 55, Sognefjellsvegen lagom till påsk. Men då får man ju gå upp själv såklart...

Oppdal under Påsken?
Tyvärr ingen ny snö i sikte någonstans, men förutsättningarna för piståkning är perfekta. Jag var också i Norge för ett par dagar sedan och blev förvånad över att matpriserna på KIWI är ungefär som i Sverige (mjölk och läsk var väldigt mycket dyrare dock).

Ska du iväg igen??

Oppdal under Påsken?
Det finns för och nackdelar med att gå upp. Men många fördelarar.

Earn your turns kan kännas uttjatat. Men när du har slitit för att få dom så slarvar man inte bort dom. Don't count turns. - Make every turn count

Oppdal under Påsken?
Sk@kar liv i Oppdal-tråden 🤙

Är det någon som varit där precis och kan rapportera snöläget?

Vi åker dit på söndag och jag funderar vilka skidor som ska med. Tänker ta med park och telis.

Men kommer jag sakna/behöva topptursutrustningen?
Det blir i så fall för någon enskaka solo-tur, då det är kul familjevecka på G.
snöförhållandena verkar inte episka, men någon här kanske vet ?

Mvh
Emil

Oppdal under Påsken?
Har för mig att Stølen och Hovden är öppna tom påskhelgen. Vangslia och Ådalen ska vara öppna även efter helgen.

Oppdal under Påsken?
Har för mig att Stølen och Hovden är öppna tom påskhelgen. Vangslia och Ådalen ska vara öppna även efter helgen.
Hej, tackar !
japp det är den infon jag fått av Oppdal när jag frågade tidigare.

Kanske öppet i Stölen/Hovden under helgerna framöver också beroende på snötillgång meddelade de också.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp