Öppet brev till STS

mickcorea

Ny medlem
Öppet brev till STS
Hej
Jag har en steg 2 utbildning som skidinstruktör samt åker avancerad pist.
Dessutom har jag en lärarutbildning som bakgrund. Har ni någon högsta
åldersgräns för era instruktörer eller personal.
Mvh
Mikael Dunfalk

Hej,
Vi har enbart en kurs och de som går den har möjlighet att få jobb, dock inte färdiga skidlärare från andra utbildningar.
Med vänliga hälsningar/Kind regards,
Anne Sandberg
Marketing Coordinator & Teamleader
STS Alpresor

Hej Anne!
Det går ett rykte om att er skidinstruktörs utbildning bara är ett tvivel-
aktigt sätt att dra in extra pengar på fattiga ungdomar och att det knappt
är någon som blir erbjuden jobb efter utbildningen samt att man ska
bojkotta STS och att Lion Alpin är mycket seriösare. Jag antar att ni
är rädda om ert goda rykte. Finns det någon statistik på hur många
som går kursen och hur många som blir erbjudna arbete efter kursens
utbildning. På en av er anordnade reseledarkurser fick 5 st av 52 arbete.
Mvh
Mikael Dunfalk

Hej,
Det är beklagligt den felaktiga information som du har fått. Så här ligger det till.
Skidinstruktörskursen brukar ge ca 90-95% av alla deltagare jobb direkt efter kursen i Österrike. Vi tjänar inga pengar på kurserna utan det sker till ett självkostnadspris.
När det gäller reseledarkursen så är det väldigt varierande hur många som får jobb beroende kvaliteten och ambitionen hos deltagarna. Förra året var nog ca 80% nyanställningar från kurserna.
Anne Sandberg
STS Alpresor

Öppet brev till STS
Bra gjort! Dom behöver fler mail. Jag är mycket intresserad av vad dom har för argument för att gå deras utbildning om man t.ex redan har alla utbildningssteg som skidlärare eller kanske till och med skidlärarexamen.

Jag antar att dom vill att man ska åka för att få en bättre bild av personen MEN... reseledare kan typ vem som helst bli, VD är få som blir och då räcker det oftast med intervjuer, personlighetstester, erfarenhet m.m. så jag förstår inte att det ska va svårare och krävas annorlunda rekryteringsprocess för reseledare.

"Förra året var nog ca 80% nyanställningar från kurserna" Och?! Det säger ju inte ett skit om hur många från kursen som fick jobb. Dom kanske bara hade 4 nyanställningar och ändå tog med 50 pers på kursen.

"Skidinstruktörskursen brukar ge ca 90-95% av alla deltagare jobb direkt efter kursen i Österrike" är det någon som varit med på kursen och kan bekräfta detta? I den här frågan litar jag mer på vad som skrivs i detta forum än deras påhittade ca-ungefär-kanske-procenttal.

Nä jag tycker synd om alla som luras in i STS (och andra bolags) skit. Sök andra jobb. Diskare är betydligt bättre. Good luck.

Senast ändrad:
Öppet brev till STS
mickcorea sa:
Förra året var nog ca 80% nyanställningar från kurserna.
Anne Sandberg
STS Alpresor
"nog" är en mycket vag term...

Var det 80% av nyanställningarna som kom från kurserna eller var det 80% av kursdeltagarna som fick jobb?

Öppet brev till STS
"Förra året var nog ca 80% nyanställningar från kurserna" Bra att de har koll på vilka de anställer!

Sedan är % rätt lätt att förvränga, och om de bara anställde 2 pers, hur många blir det då från kursen?

Bojkotta skiten, tills de slutar trolla med % och gissa siffror!

Öppet brev till STS
jag har en vän som gick guidekursen förra året, i hennes grupp var det 2 som blev anställda. Vet tyvärr inte hur många dem var i gruppen men det låter seriöst, väldigt lite.

Öppet brev till STS
Kan säga att som själv jobbat om skidlärare i flera år att det skrattas ganska friskt åt resepersonalens kunskaper inom utförsåkning samt deras skidpedagogiska utbildning. Sen måste väl var och en förstå att det inte handlar om ett skidinstruktörs jobb om man jobbar för STS eller dylikt.

Öppet brev till STS
Gôtt jôbbat!
Ge STS vad de tål och sedan lite till!
Kolla även
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=56574

Jag tror stenhårt på att:
"Förra året var nog ca 80% nyanställningar från kurserna."
eftersom en skidlärare med examen från någon av de riktiga skidlärarkurserna (slao eller motsvarigheterna i Europa) knappast skulle nedgradera sig till ett skitjobb med skitlön hos STS.
Så, 80% av de anställda kommer garanterat från kurserna. Övriga 20% kanske inte har utbildning alls?

Håller med Johan Ax om att man kan skratta gott...
Number nine, bend your knees please... Ungefär den nivån.
Men jag har iaf inte sett några sopgubbar i Alperna med svartgula STS-ställ... än så länge.

Öppet brev till STS
hej hopp,

Det kan hända att jobben inte haglar över er bara för att ni gått en kurs hos STS,
MEN väldigt många åker ner till Bad Gastein med STS och eftersom dom är beredda att jobba som reseledare och vara i alperna hela vintern så stannar dom eller återvänder snarast till BG,
och då har dom redan lärt känna en hel del folk och även lärt känna bergen och byn.
Jag tror inte särskilt många som gjort säsong i BG ångrar sig..

jag skall iallafall återvända dit i år,

MVH gubben broman

Öppet brev till STS
Jag sökte STS och Lion. Blev som alla andra erbjuden att åka ner med STS för deras utbildning för typ 7000 som man skulle pröjsa i förväg utan att veta ifall man skulle få jobbet. Tyckte det var jävligt illa, framförallt när de typ skickar ner närmare 100 pers på dessa jävla läger. 700 000 är knappast självkostnadspris, dom tjänar pengar som fan på detta.
Då föredrog jag Lion, där "bjöd" de ner en på ett seminarie under 3½ dagar där de stod för transport, mat och logi hela vägen. Efter detta seminarie fick man reda på om man fått jobb eller inte, sedan måste man betala ca 5500 för att gå utbildningen, men då vet man iallafall att man har ett jobb. Jag valde till sist lion och är nöjd med det, även om de verkligen inte är perfekta heller...

Öppet brev till STS
Kan inte svara för sts men om du blir uttagen att åka ner på kurs med lion så ska det mycket till för att inte få jobb. Ska du jobba i österrike för lion så ska du dessutom gå skidlärarkurs (den österrikiska), båda kurserna får du betala för men som sagt man får jobbet. Fördelarna med att jobba som "guide" är ju gratis boende, liftkort, mat (oftast) m.m. Om du inte vill och har lite entreprenörs anda så behöver du inte göra av med så mycket pengar. Man ska inte stirra sig blind på lönerna. Har också hört mycket rykten om sts mörkertal allt ifrån 5-20% av de som går kursen får jobb om det stämmer kan jag dock inte svara på. Vet att lion kursen är billigare än sts kursen och jag var mycket nöjd med den.

Tillbaka
Topp