Orter i Nordamerika samt skillnaden på snön.

HultEM

Ny medlem
Jag ska börja plugga nu i höst och planerar att ta lite ledigt framåt januari februari. 2-4 veckor på någon trevlig ort i Nordamerika. därför vill jag göra lite research om olika områden.

Jag vill använda mina VÖLKL SUMO 190cm 125mm som är mer eller mindre oåkta. Jag är inte den som bangar en promenad på 15-45 minuter så länge jag slipper mecka med stighudar för det har jag inga, och inga direkta planer på att köpa heller. Stora vita fält är skönt men gillar även skogsåkning.

Jag har läst mycket på forumet och ett återkommande ämne är ju kanada och USA. Det jag undar är hur ligger det egentligen till? är det många små orter i NA eller är det koncentrerat till få stora?

UTAH
har hört förhållandevis lite om detta skidparadis(?). tycker alltid man stöter på nån nord amerikan oftast från USA som säger "AHH MAN! UTAH IS THE SH*T" vad finns det för orter? hur är kulturen... läste någonstans att det var snowboard förbud på något(några?) ställen... jag är själv skidåkare men det låter som en rätt gubbig miljö i mina öron.

Jag har också hört att Utah har väldigt torr pudersnö något jag själv tycker mycket om (champagne puder kallar vi det i vår familj). är detta sant eller bara en myt?

COLORADO
vet att man kan åka skidor i colorado. det är det ända jag vet.
kända orter och snöförhållanden?

NEW MEXICO (?)
detta är jag mycket intresserad av. Träffade en förvånansvärt trevlig och sympatisk amerikan i zammermoos liften i St.Anton. Jag satt där med en Snowbike (skjut mig inte) vilket naturligtvis var en uppenbar inledare. vi snackade lite allmänt om skidåkning europe vs. america. Han sa då att han hade en liten pärla i New Mexico. någon som vet något om detta eller han kanske bara blåste mig totalt?

CANADA
British Columbia och Alberta (? något på A iaf) några orter man lagt på minnet är Jacksson Hole, Whitewater, Whistler/Blackomb, Fernie och Baleff (osäker på stavning).

Whistler - stort, bra men dyrt och tung (blöt?) snö
Fernie - Överskattat men ändå trevligt och bra åkning

de andra kan jag inget om...

FRÅGA NR 2: Snö skillnad.

Vad är skillnaden på snön? vad i naturen är det som spelar roll (för generell bedömning av snökvalite)? lite vetenskapligt men är säker på att någon inbiten veteran här kan lite.
logiskt skulle jag anta att ju mer innåt landet desto torrare snö.

vad är för resp. nakdelar med torr snö? är det lavinfarligare etc...?

tacksam för svar och tipps. ha de gött!

p.s. språket är rätt kass men hoppas ni tar (tog) er igenom ändå. Jag älskar också att missbruka paranteser pöss

Senast ändrad:
tjena hoppsan..

Din idé om att åka till Utah låter perfekt enligt mig, jag var där vinter 05 2veckor.
Du har alla möjliga orter i utah, allt från dom sjukaste pudersvängarna i Alta o Snowbird området. till sju helvetes sjuka parker i Park City.
när jag var där besökte vi en hel del områden, det fanns ett liftkort som kallades "ski around utah" som det så fint låter. då var vi i Park City, Deer Valley, The Canyons. det var dom områderna som låg nära Park City där vi bodde första veckan. Och det är i Deer Valley där dom inte tar emot brädpojkar. Det var ett helt okej ställe men de känndes lite St tropez över det stället..allt var mycket dyrare o mycket finare..

Andra veckan besökte vi Alta,Snowbird,Brighton och Solitude helt okej det också men vi hade lite otur med snön, för det hade inte snöat på en vecka där o allt var uppåkt. men man såg klart o tydligt potencialen med dom områderna.

och vad man kan säga om snön är att det är den bästa jag någonsin åkt i...de finns inte ord. Det är därför jag ska dit igen i vinter..

hoppas du hittar lite nytta i detta.

I colorado finns ju silverton, det ser ut att vara fin åkning där. I New mexico finns Taos, mycket bra skoggsåkning vad jag har hört. Sen ligger Jackson i Wyoming inte Canada

Och om du vill ha det bästa av det möjliga kanske det är bättre om man bor i ett ställe med många skidorter omkring sej, så man kan ta en dags tur här och var om det är bra förhållanden

Även värt att kolla upp är Mt.Baker.

Kan du inte dra ihop en roadtrip med någon vän?

Edit: Har inte Alta brädförbud?

Edit2: En doktor som jag träffade i usa i påskas brukade vara och åka i Snowbird och skröt om att de för den torraste snön i världen, och det är ett till plus för Utah

Senast ändrad:
Roadtrippa och åk dit det snöat. Mt baker, Cypress mt, whistler. Eller red moutain, whitewater, fernie är två fina svängar. Eller colorado, och då speciellt silverton som ska vara brant och djupt med mycket lite folk på berget. Bo gör du inte där så bil är ett krav. Tror du måste boka in dig där i förskott till och med.. Utah, Colorado samt Californien är kända för sin snö. Vätskeinnehållet per volym snö är mindre på dessa ställen.
Jackson ligger inte i Kanada. I Utah är många religiösa och stela enligt utahkillar jag träffat. Gå inte med en öl i handen på stan här då blir du sedd som en djävul och får "holy-water" kastat på dig.
I Alta är det snowboardförbud...
Torr snö är mer lavinfarlig generellt, men det är ändå lite fel att uttrycka det så. Blötare snö binder bättre med andra snölager. Lagrena "smälter" ihop bättre men samtidigt ökar trycket på de undre lagren eftersom blöt snö är tyngre. Så egentligen är nog lite fel att säga varken bu eller bä i detta ämnet.

Så härligt att det finns folk som kastar vigvatten på folk som bär på en öl, vilket ställe...
Med Baleff kanske du menar Banff. En ort som jag tror en del på och funderar på nästa säsong. Står en del här på freeride om den, både under skidorter och i forumet.

är väl så illa tvungen att skaffa körkort då, tack för alla tipps.

en fråga till angående torr snö osv. är den inte mindre farlig i den aspekten att det blir inte samma kraft som slår mot en när den kommer? borde ju även vara lättare att ta sig ur den?

en fråga ang pris & info: har skidsystemen några hemsidor man kan kolla på, någon som ligger inne på dem?

har snackat runt lite och är jävligt sugen på utah... sen så undrar jag vilken årstid som gäller, det står mellan januari - mars. någonstans där emellan.

som jag förstått ska om man e smart pendla lite mellan olika ställen men vill gärna ha en föraning om vilka... och finns det något ställe i utah som är lite party osv.? fick ett rätt konservativt / religiöst intryck.

tack på förhand

*edit: kollade lite på snowbirds hemsida blev inte klok på priserna, såg svindyrt ut... såvida inte jag kan få "college seasonpass".

Senast ändrad:
Alta har från i år det dyraste säsongskortet i USA så du kan nog räkna med att dagskorten inte heller är gratis. Angående hemsidor: Sök!
Kan med ganska stor säkerhet säga att partylivet är ganska koncentrerat till typ Salt Lake city och Park City, som är ett lite "fancy" partyställe för kändisarna typ.
Good luck mate

HultEM sa:
en fråga ang pris & info: har skidsystemen några hemsidor man kan kolla på, någon som ligger inne på dem?

har snackat runt lite och är jävligt sugen på utah... sen så undrar jag vilken årstid som gäller, det står mellan januari - mars. någonstans där emellan.

som jag förstått ska om man e smart pendla lite mellan olika ställen men vill gärna ha en föraning om vilka... och finns det något ställe i utah som är lite party osv.? fick ett rätt konservativt / religiöst intryck.

tack på förhand

*edit: kollade lite på snowbirds hemsida blev inte klok på priserna, såg svindyrt ut... såvida inte jag kan få "college seasonpass".
Kolla på Freerides Skiddatabas, där finns juh alla skidorter upplagda, samt url till deras hemsidor osv.

Du kan antagligen inte få college seasonpass om du inte läser på ett amerikanskt universitet. Ibland är det bara speciella universitet som får möjligheten att köpa dem. USA är skitdyrt att åka lagg i om man inte lyckas planera tidigt och hitta olika typer av paket med liftkort....men som sagt var leta på deras hemsidor så hittar du.

En jämförelse mellan laviner i californien och colorado/wyoming är att i CA så är snön blötare och de laviner som går går relativt snabbt efter snöfall. I CO/WY liknar lavinförhållandena mer alperna där snön är kallare och laviner kan påverkas betydligt mer av vind och liknande så det kan dröja betydligt längre innan ett område kan anses "säkert". Har inga bevis på mitt påstående utan har mest lyssnat på åsikter från folk som kört flertalet säsonger i de olika områderna.

Är du jäkligt vältränad och snötillgången är bra så är Jackson Hole Wyoming riktigt coolt. Alaska lär väl vara fint också samt att de har gott om snö.....fast vid den tidpunkten är det väl 50 minus!

Tillbaka
Topp