OS-Tråden!

Corin

Aktiv medlem
OS-Tråden!
Jag sökte lite, och hittade ingen tråd som behandlade OS, med diskussioner och nyheter etc. Och såhär 100 dagar innan spelen i Sotji kör igång, kändes det som dags att skapa en.

Vi är säkerligen ett flertal som fortfarande ställer oss något tveksamma till pipe och inte minst slopestyle i OS. Men jag tror även i princip alla här är rätt nyfikna på hur det kommer bli. Särskilt när det fortfarande finns många frågetecken;

-Hur många kan Sverige skicka dit, och vilka blir det?

-The North Face presenterade USAs landslags-dräkt (http://freeskier.com/stories/north-face-unveils-us-freeskiing-olympic-uniforms-nyc) nyligen. Hur kommer Sveriges se ut, och vilka gör den?

-Viasat ska sända spelen (wtf?), och de har kittat upp med diverse kreddiga expertkommentatorer i de flesta discipliner, men vem får äran i pipe och slopestyle? Ska vi göra en namninsamling för Jeppenator?

-Med tanke på att gemene man i Sverige antagligen inte har någon som helst koll på sporten, borde något mer göras för att marknadsföra den? Eller keep it underground?

-Kommer åkarna få ha energidrycksponsorklistermärken (yä!) på hjälmarna?

Ja, frågorna är många. Diskutera, klaga, hypea, osv! Det är som sagt endast 100 dagar kvar.

Senast ändrad:
OS-Tråden!
Jag tippar att tävlingsåkarna det går bra för kommer få hela kakan som ev. kommer in i sporten, resten får mindre.

OS-Tråden!
1. Om jag har förstått det rätt får Sverige skicka totalt fyra åkare/disciplin i freestylegrenarna men i slope/pipe gäller även att man ska vara rankad topp nånting (30?) i världen. Har för mig att både Harlaut och Wester den yngre redan innan säsongen hade tillräckligt bra ranking för att få köra slope, men jag vågar inte svära på det. Även Tjäder bör ju ligga bra till redan efter sina resultat på Nya Zeeland.

2. De landslag som inte har egna klädsponsorer, däribland slopestylelandslaget/Freeskiing Team Sweden kommer ha kläder av huvudsponsorn, dvs. HM. Dock förmodar jag att de inte kommer ha de supertajta kläderna som finns i mholms länk utan något mer ändamålsenligt. Den som lever lär få se.

3. Jeppenator sa häromsistens när vi snackade vem som skulle kommentera snowboarden, men jag har glömt namnet på personen, och att vem det nu var även skulle kommentera skidgrenarna, vilket jag tycker låter jättemärkligt. Namninsamling på det? Vad tycker ni?

4. Egna sponsorer tror jag går fetbort, även loggor på gogglar etc måste vara mindre än i vanliga fall pga sponsoravtal och grejer. Så det lär vara helt klistermärkesfria skidor/brädor i OS.

Puderslaktarns tips känns rätt stabilt, men vad tror ni om tjejernas slope? Kommer de med skador (bland annat Kaya och Emma) hinna tillbaka i tid, eller fortsätter Tiril sin winning streak? Får vi se Lisa Zimmermann sätta en dubtolva?

Edit: Bra initiativ, Gustav.

OS-Tråden!
Heddious sa:
1. Om jag har förstått det rätt får Sverige skicka totalt fyra åkare/disciplin i freestylegrenarna men i slope/pipe gäller även att man ska vara rankad topp nånting (30?) i världen. Har för mig att både Harlaut och Wester den yngre redan innan säsongen hade tillräckligt bra ranking för att få köra slope, men jag vågar inte svära på det. Även Tjäder bör ju ligga bra till redan efter sina resultat på Nya Zeeland.

2. De landslag som inte har egna klädsponsorer, däribland slopestylelandslaget/Freeskiing Team Sweden kommer ha kläder av huvudsponsorn, dvs. HM. Dock förmodar jag att de inte kommer ha de supertajta kläderna som finns i mholms länk utan något mer ändamålsenligt. Den som lever lär få se.

3. Jeppenator sa häromsistens när vi snackade vem som skulle kommentera snowboarden, men jag har glömt namnet på personen, och att vem det nu var även skulle kommentera skidgrenarna, vilket jag tycker låter jättemärkligt. Namninsamling på det? Vad tycker ni?

4. Egna sponsorer tror jag går fetbort, även loggor på gogglar etc måste vara mindre än i vanliga fall pga sponsoravtal och grejer. Så det lär vara helt klistermärkesfria skidor/brädor i OS.

Puderslaktarns tips känns rätt stabilt, men vad tror ni om tjejernas slope? Kommer de med skador (bland annat
Kaya och Emma) hinna tillbaka i tid, eller fortsätter Tiril sin winning streak? Får vi se Lisa Zimmermann sätta en dubtolva?

Ska bli intressant att se herr Harlaut i hm kläder :P

OS-Tråden!
Heddious sa:
Puderslaktarn sa:
3: Nick goepper (tyvärr)
Förlåt att jag är oupplyst men vad är det egentligen som ligger bakom att alla (okej, de flesta, iaf på NS) hatar Nick Goepper? Jag har missat det helt..
Tror det handlar mycket om en liten rolig och diskuterad vinst han tog på dewtour (
Sen så anser många att han har en lite ''Flängig'' stil, men som många säger ''Han kan ta ner tricken endå som en maskin''

Min uppfattning om varför det hatas på han Heddious. Mvh Max.

OS-Tråden!
Är det OS som i operativsystem eller vad rör det sig om egentligen?

gfs_38783_2_4.jpg

OS-Tråden!
Jag tippar lite:
Pipe:
1: Kevin Rolland.
2: David Wise.
3: Torin Yater Wallace.

Slope:
1. Henrik Harlaut.
2. Gus Kentworthy.
3. Ingen anning vem som tar hem tredje priset.

OS-Tråden!
Okej, jag slänger in ett tidigt tips redan nu så har jag det gjort. Skiter dock i pipe för där har jag noll koll.

Killar slope:
1. Gus Kenworthy
2. Nick Goepper
3. Henrik Harlaut

Tjejer slope:
1. Lisa Zimmermann (jag vill se den där rackarns dubtolvan igen förlåt att jag tjatar)
2. Tiril Sjåstad Christiansen
3. Dara Howell

OS-Tråden!
Heddious sa:
Tack!

Jag hade inte koll på att det var H&M som var klädleverantör. Det kan ju bli kastastrof eller hur kul som helst. Eller både och.

Om jag ska tippa lite så tror jag på Torin i pipe, Henke i slopestyle. Blir väl mer tippande längre fram.

OS-Tråden!
Corin sa:
Jag hade inte koll på att det var H&M som var klädleverantör. Det kan ju bli kastastrof eller hur kul som helst. Eller både och.
Näe det är nog inte alla som vet. Men de har tydligen velat ha rätt mycket input från åkarna vad jag har förstått, så det kanske blir bättre än väntat. (Eller så blir det jättemärkligt, vilket egentligen vore roligast, hehe.)

OS-Tråden!
Kan nu meddela att Jesper tjäder också har en trippel i påsen, switch triple rodeo gick ner idag i stubai!
Samt att norsken öystein braåten har satt ner både en triple 1440 och idag en switch double 1440, två mycket slagkraftiga trick! Sjukt skoj att de nordiska unga åkarna levereraroch försöker bräcka den nordamerikanska dominansen

Edit: shit va efter jag är, pin...

Senast ändrad:
OS-Tråden!
Tipdags!

Jag tror Torin kommer visa framfötterna av vad man har sett av hans senaste utveckling i pipe. HH har ju sitt säkre kort med trippeln och om han får till resten har han nog en säker 1 plats skulle jag tro :)

SVT och tv4 har inte råd(?!) att sända vinter OS som är största tävlingseventet(sommar dock) men det tycker jag är sissodär.

Sändning i viasat ger ju inte lika mycket marknadsföring för sporten men man får hoppas på många blickar på tävlingarna och att det går bra för svenskarna!

Vilka blir det? HH,junior wester, tjäder förmodligen och?

tack för mig! :)

OS-Tråden!
OskarHermansson sa:
SVT och tv4 har inte råd(?!) att sända vinter OS som är största tävlingseventet(sommar dock) men det tycker jag är sissodär.

Sändning i viasat ger ju inte lika mycket marknadsföring för sporten men man får hoppas på många blickar på tävlingarna och att det går bra för svenskarna!
SVT fick nyligen ett internationellt TV-pris för sina sportsändningar, däribland sjävklart OS i London, vilket de ju gjorde riktigt riktigt bra. TV4 bryr jag mig inte så mycket om, det är nog irriterande att kolla hockey-slutspelet hos dem. Men att Viasat nu i prinicp har ensamrätt på OS i Sotji stör jag mig lite på. Dels för de är inte erkänt lika duktiga som SVT, och dels för att de mest troligt inte kommer lyfta fram de mindre sporterna, som slopestyle och pipe, nästan alls.

Nej, ska vi ha TV-avgift och SVT osv, ska de få köra OS.

OS-Tråden!
Det mest tragiska är att vinterns OS troligtvis kommer att gå till det absolut sämsta, rent medialt.
Hur många i Sverige har eller kommer att teckna sig för Viasat?

Själv kommer jag inte att kunna se på tävlingar som inte sänds i 3an, 6an eller annan Viasatägd kanal.

Om man nu betalar tv-avgift borde man kunna förvänta sig att kunna se ett av världens största evenemang, inte sant?
Jag bryr mig inte om program såsom;ABC, Arga Doktorn, Hela Sveriges Fredag, Plus eller övriga 99% av alla nonsensprogram svt visar. Ändå måste jag betala tv-avgift, och det bara för att jag vill ha möjligheten att titta på tv någongång. Hur är detta möjligt?

Tyvärr tror jag OS som helhet kommer att tappa just pga rättighetsproblmatiken. Säljer man ut till högstbjudande och inte bryr sig om mångfalden tror jag flertalet av de tunga sponsorerna kommer att tänka både en och två gånger innan dom hystar in miljarder i evenemanget. Ju mindre tittare, desto lägre intresse för sponsring.
Vad tror ni själva?

G

OS-Tråden!
GALSAC sa:
Det mest tragiska är att vinterns OS troligtvis kommer att gå till det absolut sämsta, rent medialt.
Hur många i Sverige har eller kommer att teckna sig för Viasat?

Själv kommer jag inte att kunna se på tävlingar som inte sänds i 3an, 6an eller annan Viasatägd kanal.

Om man nu betalar tv-avgift borde man kunna förvänta sig att kunna se ett av världens största evenemang, inte sant?
Jag bryr mig inte om program såsom;ABC, Arga Doktorn, Hela Sveriges Fredag, Plus eller övriga 99% av alla nonsensprogram svt visar. Ändå måste jag betala tv-avgift, och det bara för att jag vill ha möjligheten att titta på tv någongång. Hur är detta möjligt?

Tyvärr tror jag OS som helhet kommer att tappa just pga rättighetsproblmatiken. Säljer man ut till högstbjudande och inte bryr sig om mångfalden tror jag flertalet av de tunga sponsorerna kommer att tänka både en och två gånger innan dom hystar in miljarder i evenemanget. Ju mindre tittare, desto lägre intresse för sponsring.
Vad tror ni själva?

G
Det är så Jävla(!) dåligt av dom. Spottar på svensk-mediaindustri.

OS-Tråden!
Man kan ju skaffa viaplay, med sportpaketet kostar det 279kr i månaden och det är ingen uppsägningstid .

Som dom själva säger så kommer dom visa 1300 timmar vinter-os , svt visade 500-600 timmar så det kommer finnas mycket mer att välja på. Känns som vi har råd att lägga det va?

Jag har iaf bränt 15000 på utrustning/liftkort och då har inte ens denna vintern börjat... Vad är då 279kr?

279kr för underhållning är iprincip ingenting.
Man får ungefär 2 biobesök = 4-5h.
Eller en kass fylla = en kväll.
Eller så kan man få en jävla massa OS.

Senast ändrad:
OS-Tråden!
linder sa:
Man kan ju skaffa viaplay, med sportpaketet kostar det 279kr i månaden och det är ingen uppsägningstid .

Som dom själva säger så kommer dom visa 1300 timmar vinter-os , svt visade 500-600 timmar så det kommer finnas mycket mer att välja på. Känns som vi har råd att lägga det va?

Jag har iaf bränt 15000 på utrustning/liftkort och då har inte ens denna vintern börjat... Vad är då 279kr?

279kr för underhållning är iprincip ingenting.
Man får ungefär 2 biobesök = 4-5h.
Eller en kass fylla = en kväll.
Eller så kan man få en jävla massa OS.
Plus att man får Champions league och Premier league! Eller, ja man får EN lördagsmatch vid 16.00 av premier league för att FA är dum i huvudet.

Annars funkar Viaplay oftast bra, är lite rädd för att det ska bli för mycket trafik och bugga vilket har hänt förut. De har ju många sportkanaler och kan sända mycket mer än SVT som har 1,2,24 och barnkanalen typ. Under Champions league är det väl 8 matcher i taget som de sänder så det borde inte vara några problem att visa all sport. Tycker i och för sig också att om jag ska tvingas betala tv licens så måste de köpa in stora evenemang. De får väl höja avgiften lite om så krävs och sända all stor sport, inte för att jag tror att det skulle behövas för att ha råd.

OS-Tråden!
VIASATS OS-TRUPP

ALPINT
Janne Blomqvist, kommentator
Anja Pärson, expert
Mikael Junglind, expert
Jens Byggmark, expert

FREESTYLE & SNOWBOARD
Bollen Valencia, kommentator
Maria Danielsson, expert
Jesper Norén, expert
Martina Schriwer, expert
Pontus Ståhlkloo, expert
Lisa Miskovsky, expert

LÄNGDSKIDOR
Per Forsberg, kommentator
Per Elofsson, expert
Emelie Öhrstig, expert

OS-Tråden!
Kule med jeppe i panelen MEN Lisa miskovsky? Visst har hon talat om sitt intresse för snowboard/surf i både tv och tidning men är hon verkligen så vass? Borde jeppe kanske förbereda en powerpoint till de andra där? Fungerar viaplay över hela världen?

Oj vad det spottades frågor precis!

OS-Tråden!
Jibberisch sa:
Tänker hundtricket, fast använda kändis-jeppe att ragga med istället. "Ah, fan, han e känd från tv! Läget då?"
Men om det är Jeppe som är känd är det väl han som är intressant, inte du? Fast du är iofs skidsveriges hemligaste krönikör.. det kanske också räknas som känd?

(Sorry för OT, åter till OS)

OS-Tråden!
mxeman sa:
Kule med jeppe i panelen MEN Lisa miskovsky? Visst har hon talat om sitt intresse för snowboard/surf i både tv och tidning men är hon verkligen så vass? Borde jeppe kanske förbereda en powerpoint till de andra där? Fungerar viaplay över hela världen?

Oj vad det spottades frågor precis!
Ja hon var så vass. Förmodligen en av Sveriges största talanger när hon höll på. Hon och Maria Dee som experter är riktigt kul. Och självklart Jeppe oxå.

Blir de hemma i Sverige eller åker de till Sochi?

Tillbaka
Topp