Osäker på om Stadiums montering av bindning är okej

ConnyB

Ny medlem
Hej!

På Stadiums rea köpte jag ett par Head Rev 78 med Powerrail 11 bindningar. Montering ingick så jag lämnade in pjäxa och skida i butiken och killen sa att du kan vänta här för monteringen skulle gå fort. Efter 10 min var han tillbaka och utan att titta jättenoga tyckte jag det såg okej ut. Efter att ha läst lite om misslyckade monteringar online har jag dock blivit lite orolig och igår kväll mätte jag hur monteringen såg ut. På båda två ligger bindningarna ungefär 2-2.5 mm närmre ena kanten av skidan. Dock har jag inte mätt mot själva stålkanten, utan själva överlagret. I och med att jag blev osäker på detta, kan man lita på att de gjort själva placeringen av bindningen längdmässigt korrekt? Hur kollar man det?

Vidare undrar jag om man kan lita på att de använder lim när de monterar? Någon som vet?

Möjligt att jag bara är lite osäker och nojig, men om ni kan beskriva era erfarenheter vore jag tacksam!

Mvh Erik

Jag har inte full koll... men rimligtvis är monteringen av en Powerrailbindning förberedd på skidan ned någon form av infästning vilket innebär att det borde vara fullkomligt omöjligt att montera snett. Eftersom det inte heller är aktuellt att borra i skidan faller frågan med limning bort ...

Lägg upp en eller flera bilder så får vi se!

/MM

Head Rev 78 har (väl?) färdiga skenor för bindningarna som är monterade från fabrik.
Stadium skjuter bara på tå- och häldelarna på skenorna, ställer in för din pjäxa och justerar DIN enl tabell för sin vikt.

Det bör man inte kunna misslyckas med, och sitter något snett så är det med mycket stor sannolikhet fabrikens fel eller ett mätfel.

OHellsing sa:
Head Rev 78 har (väl?) färdiga skenor för bindningarna som är monterade från fabrik.
Stadium skjuter bara på tå- och häldelarna på skenorna, ställer in för din pjäxa och justerar DIN enl tabell för sin vikt.

Det bör man inte kunna misslyckas med, och sitter något snett så är det med mycket stor sannolikhet fabrikens fel eller ett mätfel.
Hej!

Det låter betryggande att de kommer färdigmonterade från fabrik.

Mountain_Man sa:
ag har inte full koll... men rimligtvis är monteringen av en Powerrailbindning förberedd på skidan ned någon form av infästning vilket innebär att det borde vara fullkomligt omöjligt att montera snett. Eftersom det inte heller är aktuellt att borra i skidan faller frågan med limning bort ...

Lägg upp en eller flera bilder så får vi se!

/MM
Jag ska lägga upp någon bild ikväll då! Det kanske är så att bindningen faktiskt är centrerad men att topplagret inte är symmetriskt i förhållande till kanterna. Oavsett kanske det inte är så mycket att oroa sig för.

Rätt vanligt att grafiken hamnar någon millimeter snett vid tillverkningen, men det spelar ju ingen roll. Att Head på fabriken i Österrike satt fast railsen snett är mindre chans.

Vill du mäta ut mitten med god precision (för att konstatera var i förhållande till skidans mitt som bindningen sitter) så vi en remsa aluminiumfolie från belaget, över skidan och ner under belaget igen. Ta bort den och du ser lätt var stålkanternas märken är. Vik folien dubbel med stålkantsmärkena mot varandra och kläm ihop. Vik ut remsan igen och du har nu ett märke för mitten oxå. Återplacera remsan på samma ställe på skidan som förut, med stålkanterna mot sina respektive märken i folien. Mittmärket är då på, just det, skidans mitt. Jämför mot bindningsskenans mitt...

Som sagt är skenorna förmonterade i fabrik och butiken skjuter bara på tå- och häldel samt skruvar in DIN-skalan. Förhoppningsvis så har Head monterat den rätt i butik.

Ett annat tips kan vara att kolla så att förspänningen är rätt. Inte alltid den är det.

Tillbaka
Topp