Pillard sa:
Elias sa:
Pillard sa:
Att annonsera är dock inte ett anbud i avtalsrättsligt hänseende utan snarare en anmodan att lämna anbud. Det normala är alltså att man har ett bindande avtal när köparen sagt "jag vill köpa för x kronor" och säljaren accepterat detta.
Visst är det så.
I föreliggande fall, så återkom dock köparen och skrev i privat meddelande att jag kunde få varan till ett visst pris, vilket jag accepterade. Det är ett avtal.
När jag sedan skrev och frågade om hur jag skulle föra över pengarna till honom och berättade vart varan skulle skickas, så har han däremot skrivit och antytt att han egentligen inte vill sälja till det priset för att det skulle vara för lågt och tycks tycka att det är jag som är oseriös - trots att det var han som föreslog priset.
Ja då är det ju antagligen ett avtal. Vid muntliga finns ju vissa krav på svarstid osv och jag vet inte riktigt hur skrivet via forum klassas. Kan ju om inte annat skrämmas med lite skadeståndskrav osv. Borde gå att få personuppgifter till konton här
Det finns inga formkrav alls på avtal i Sverige utom för fastighetsöverlåtelser (som måste vara skriftliga). En diskussion via e-post är ett utmärkt sätt att dokumentera en överenskommelse ("avtal"). För muntliga avtal gäller samma principer som för skriftliga avtal, enda problemet är ju att dokumentera dem, men det löser man ju enkelt genom att spela in samtalet.
Så du som startade tråden. Kräv att få köpa varan till överenskommet pris. Blir du nekad detta, meddela att du kommer köpa den någon annanstans (om den är begagnad så försök hitta en i så snarlikt skick som möjligt) och att du vill ha ersättning för ev mellanskillnad. När du köpt varan på annat håll, skicka en påminnelse (skriv påminnelse som rubrik) och meddela att "den blev 1000:- dyrare på annat håll, vänligen sätt in pengar på mitt konto NN".
Får du inte pengar den vägen laddar du ner det här formuläret
https://www.kronofogden.se/AnsokanBetalningsforelaggandevanlighandrackning.html och fyller i (ring KFM:s kundtjänst, de är väldigt hjälpsamma. Att fylla i denna blankett är enklare än att SMS-deklarera).
Följande avgifter kommer då läggas på beloppet:
300:- som går till KFM för deras hantering
380:- schablonbelopp för ditt arbete (Du behöver alltså inte motivera detta belopp, det avser att täcka porto, förlorad arbetstid etc. Eftersom det tar 5 minuter att fylla i blanketten är timpenningen rätt hög. Du får naturligtvis ta ett lägre belopp, typ 10:- för kuvert, frimärke, några minuter i telefon)
60:- för betalningspåminnelsen du skickade ovan.
Sammanlagt får du alltså tillbaka din mellanskillnad plus 440:- för ditt besvär och idioten på K&S får sig en nyttig näsbränna plus får betala din mellanskillnad och åker på avgifter på 740:-.