Österrike under påsken, vilken ort, boende?

Martin2

Ny medlem
Vi, 2 st, har bokat flyg 8/4-15/4 till Innsbruck under påsken för att få uppleva lite vårslask. Ort och boende har vi ännu inte bestämt, annat än att vi ska någonstans där det finns snö i Österrike eventuellt Schweiz. Det är därför jag vänder mig hit...

Hur är snöläget i Österrike just nu? Vilka orter ska vi rikta in oss på? Bra topptursmöjligheter är ett pluss. Jag har aldrig förut åkt ner en vecka till alperna under påsken. Tror ni det är svårt att hitta boende till bra pris, så att vi måste ta tag i det nu? Har ni 2 lediga platser i er säsongarlägenhet så får ni gärna höra av er.

/martin

Glaciärer är ju alltid att rekommendera så här sent på säsongen. Jag åkte själv förra året sista april på Stubaier Gletscher, vilken inte ligger så värst långt ifrån Innsbruck. I Stubaital så ligger det många byar och hela vägen går det gratis skidbussar (i Stubaital alltså, från Innsbruck måste man betala hela vägen, alternativt betala till Schönberg, där man får vänta på nästa buss som man kan följa med gratis, fortfarande samma bussar som kommer från Innsbruck, men de är lite kinkiga med det där...)

Snön ska nog fortfarande vara hyfsad däruppe och det är inte så mycket turister där heller... Ta och kolla in http://www.bergfex.at/tirol/ där hittar ni väder, liftkortspriser och pistkartor, samt även webkameror och lite annat smått och gott!

Lycka till!!

Kom hem från Bad Gastein i lördags, snö finns det gott om ovan trädgränsen! Dock blir det ju relativt uppåkt på eftermiddan. Tyckte inte att det var så mycket folk ute, men till påsken kan det ju vara lite mer folk i farten!?

Lycka till!

Mayrhofen kan vara ett alternativ. Tåg från Innsbruck till Jenbach ca: 30 min. Från Jenbach går ett smalspårigt tåg in i zillertaldalen som är gratis om man har liftkort (brukar aldrig kolla om man har mkt packning). I dalen gäller ett enda liftkort, som man förutom tillgång till liftsystem, åker gratis tåg och buss inom dalen. I dalen finns många stora liftsystem och även Hintertux som är en glaciär som ligger på typ 3000m. Du kan hitta info om dalen, webcams, snödjup på http://www.zillertalski.at/ och boende på http://www.tiscover.at/at/guide/55691at,de,SCH1/objectId,RGN583at/home.html

Jag kan absolut rekommendera Zillertal och Mayrhofen. Borde inte vara ngt problem att få tag på boende då det räknas som lågsäsong där nere. Dom flesta liftsystemen har öppet till den 23 april medans glaciären har öppet in i maj.

oj såg att det kanske inte var så aktuellt längre...

Senast ändrad:
Är nu i st. Anton finns gott om snö här!

Har snöat ganska mucket här nu.

Kom själv hem från Ichgl i lördags. Väldigt bra skidåkning även såhär sent på säsongen.

Tillbaka
Topp