Överföring av DV film till PC

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Tjenare,

Är en nybörjare vad gäller film och sånt men ganska så haj på datorer dock.
Jag har nu en Panasonic NV-GS280 och för över DV filmen till datorn för att redigera. Använder Firewire för detta och det är absolut inga problem med överföringen.
Problemet är väl snarare kvalitén.. Tycker bilden i sig blir jevligt fin, men objekt som rör sig i filmen blir liksom suddiga/pixliga. Är det väldigt långsamma rörelser syns det inte men vid lite hastigare rörelser syns det direkt och det är inte direkt snyggt om man säger så.

Nån som har en idé vad det kan bero på? Inställning på kameran? Inställning vid överföring av filmen?
Har för övrigt provat att importera filmen från Moviemaker, Permiere Pro 2.0 och Sony Vegas 8.0. Samma resultat.

Tack på förhand!

Säker på att det inte är din dator/skärmen som spökar för dig? Testa att bränna en snutt o kolla om problemet är kvar när det visas på tvn.

GLuck!

Hej.
Jag ska inleda med att säga att jag är värre än en amatör vad gäller filmning.
Men ska jag dra till med en gissning skulle jag säga att det kan vara kylan som gjort detta. Har mött samma problem, då fick jag spela in allt igen.
Många kameror tål inte det kalla klimatet. Men vad vet jag..
Hoppas det går bra med allt!

Vad har du för responstid på skärmen? Att få en liten "kometsvans" efter snabba rörelser är lätt hänt om man sitter på en lite för långsam bildskärm.

De-interlacat ja... så bra. Där lärde man sig nåt nytt. Funkade klockers med det,
Tackar och bockar Peter K.!

Är det bäst att de-interlace direkt när man för över dvn till pcn, eller i efterhand när man har redigerat den färdiga filmen?

Storpotaten: Varsågod. Var är resultatet? ;)

Jag har aldrig pillat med det själv men spontant känns det nog enklast att de-interlace:a allt rå-material direkt (möjligen göra en grov-klippning först av sånt man vet att man definitivt inte ska ha med). Om redigeringsverktyget du använder är vettigt konstruerat så har det ingen betydelse för resultatet i vilken ordning du gör det.

Ok. Ja, om inte annat kan det ju vara skönt att slippa sitta och sitta och titta på allt man klipper genom en persienn ;) Smått störande!

Grymt bra, jag har stört mig på detta men trott att det bara varit att acceptera.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp