A
Allemaaan
Guest
Övergivet liftsystem (Bilderna fixade)
haha mäktigt kul att du skrev och soft att du gjorde, man blir ju sugen!wot sa:Blommensbergsbacken, den åkte jag för ett par helger sedan. Utan lift. Tio minuter upp och tio sekunder ner. Men grymt skön backe, brant och kuperad och faktiskt ett och annat dropp. Man får akta sig bara så att man inte landar i nyponbusken som vuxit sig stor mitt i backen.Dubbis sa:Håller med! Ska genast kolla om det finns en tråd för nerlagda backar. Annars får vi starta en. Måste kolla om jag har några gamla foton...Alex08boo sa:riktigt intressant tråd om någon vet flera övergivna skidanläggningar/backar/liftar så skriv och lägg gärna upp bilder om ni har!
I Stockholm finns bara 1/3 av alla backar kvar sedan glansperioden 1975 - 1985. Kommer ni ihåg de här: Ullnabacken, Mosstorpsbacken, Hackstabacken, Fiskartorpet, Högdalstoppen, Blommensbergsbacken (brantast i Stockholm!?), Johannelundstoppen, Lötsjöbacken, Botkyrkabacken, Haningealpen, Albybacken m fl, m fl.
Backen på bilderna känner jag inte igen men man får väl lita på att den ligger i Norrland. Norrland är ju dock ett ganska vidsträckt område...
Dagen jag var där var det -15 grader, molnfri himmel - och 3-4 dm lössnö... En helt klart originell känsla att stå längst upp med skidspetsarna kikandes över kanten till en brant lössnörepa, med utsikt över hela centrala Stockholm och med Essingeledens åtta körfält strax till vänster.
edit: shit såg nu ingen stor backe direkt men skön såg brant och fin ut här har ni länk på mycket bra bild: http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?gatubild&gvX=6578714&gvY=1625533&gvH=148
Senast ändrad: