Övergivet liftsystem (Bilderna fixade)

Ola_Rockberg sa:
Jag har en lift till salu!
Replift 150-200 meter lång. Mobil ... kan transporteras i bakluckan på en bil. Drivs av en bensinmotor. Finns i Järpen. Kan sättas upp där hoppen eller railen finns. 6000:-
Coolt, är det en sån gammal skoter som kan byggas om till lift? Har varit sugen på en sån länge... det finns ju faktiskt några feta sluttningar på hallandsåsen som borde exploateras under de fyra dagar det finns snö där varje år, ingår frakt till skåne i de 6 pappen?

Det är riktig liten replift med en liten motor som sitter vid avstigningen och går ned i tomgång när ingen åker. När någon sedan tar tag i linan gasar motorn på och drar upp åkaren. Den klarar 1-3 tre åkare åt gången, beroende på hur brant det är och hur tunga åkarna är. Borde vara en perfekt lift för ett kompisgäng i någon stad där det finnsen lite grässtluttning men ingen lift. Blir det bara lite snö eller om man skottar ihop lite snö till ett hopp eller en rail så sätter man upp liften på en timme om man är van.

bodenis sa:
yahman sa:
finns en igenuxen backe med kvarstående lift i Haninge.
dock sitter inte "lift" vajjern uppe i luften längre utan ligger på backen, och den backen stängdes för ca 10 år sedan...
vart nånstans i haninge ligger den eller vad heter den?
Haninge ligger söder om Stockholm bara åka mot Nyneshamn typ och backen heter/hette Haninge Alpen..

riktigt intressant tråd om någon vet flera övergivna skidanläggningar/backar/liftar så skriv och lägg gärna upp bilder om ni har!

Jag hittade en övergiven ankar lift i våras. den stog mitt ute i skogen och det var helt igen vuxet där. hörde runt med folk som bodde där omkring och dom sa att det var kommunens. Så jag tog ett snack med dom och dom ville se den. Så vi drog och kollade på den och dom konstaterade att ingen rår om den efter att ha kollat runt med omgivningen. så jag fick köpa den för 1000 pix. Så säljer denna nu för 8000 pix. cirka 150 meter lång

Front5 sa:
Jag hittade en övergiven ankar lift i våras. den stog mitt ute i skogen och det var helt igen vuxet där. hörde runt med folk som bodde där omkring och dom sa att det var kommunens. Så jag tog ett snack med dom och dom ville se den. Så vi drog och kollade på den och dom konstaterade att ingen rår om den efter att ha kollat runt med omgivningen. så jag fick köpa den för 1000 pix. Så säljer denna nu för 8000 pix. cirka 150 meter lång
haha fan va tungt hörru berätta mer gärna... lite dyrt pris! ;) men skulle lätt inte bangat om jag hade pengarna och ett berg...

riktigt soft historia om den är sann!

Jag tror att det kan vara i täby backom gamla tippen där jag cyklade förut. Där hade dem ett övergivet liftsystem tror jag kan gå kolla:D

Det är på väg till fjällen om man tar inlandsvägen så åker man förbi dessa liftar tror det är nångång efter järvsö eller nått. Känner igen dem som fan om man kollar på bilderna. Syns gör det iaf från inlandsvägen.

Nickelero sa:
Jag tror att det kan vara i täby backom gamla tippen där jag cyklade förut. Där hade dem ett övergivet liftsystem tror jag kan gå kolla:D
de var ingen snö i täby förra året så bilderna kommer ju inte därifrån.

finns det en soptipp i skarpäng btw?

Alex08boo sa:
Front5 sa:
haha fan va tungt hörru berätta mer gärna... lite dyrt pris! ;) men skulle lätt inte bangat om jag hade pengarna och ett berg...

riktigt soft historia om den är sann!
det finns inte så mycket mer att säga. Och ja den är sann! :)

Norrlandsporten hade vart perfekt ligger bra till men blir ju inge snö där ! :/
+ så är de nån som köpt norrlandsporten just..

Min första tanke när jag läste denna tråd var att det kanske kunde vara Norrlandsporten, men så verkar fallet inte vara. Man skulle bli sisådär lagom förvånad om man råkar stöta på en liten skidanläggning ute i de norrländska skogarna när man står och rastar kobran.

Härliga bilder!

haha bra där erik, nej lgrstdt man kan lätt tro att det är Norrlandsporten men icke är det det... har vart där några gånger och ser inte ut sådär där numera... nu har dom även tagit bort alla liftar så... vilket är väldigt synd...

Alex08boo sa:
riktigt intressant tråd om någon vet flera övergivna skidanläggningar/backar/liftar så skriv och lägg gärna upp bilder om ni har!
Håller med! Ska genast kolla om det finns en tråd för nerlagda backar. Annars får vi starta en. Måste kolla om jag har några gamla foton...

I Stockholm finns bara 1/3 av alla backar kvar sedan glansperioden 1975 - 1985. Kommer ni ihåg de här: Ullnabacken, Mosstorpsbacken, Hackstabacken, Fiskartorpet, Högdalstoppen, Blommensbergsbacken (brantast i Stockholm!?), Johannelundstoppen, Lötsjöbacken, Botkyrkabacken, Haningealpen, Albybacken m fl, m fl.

Backen på bilderna känner jag inte igen men man får väl lita på att den ligger i Norrland. Norrland är ju dock ett ganska vidsträckt område...

Bergsjöbacken!

Apropå de fösta spökbilderna i den här tråden, så tror jag att det är från Bersjöbacken i norra Hälsingland. Visst, det är lite svårt att säga till 100%, men jag tycker nog att det mesta stämmer.

Hur som, den backen har inte varit öppen på typ 20 år, tror jag, men på det stenmarksgalan 80-talet, så åkte vi småglin där så ofta vi fick chansen. Speciellt var det den tidens off pist - "skogsbanorna" - som lockade, och på baksidan fanns det dropp på 3-4 meter med helt platta landningar. Perfekt, tyckte man då och satsade för fullt.

bykan76 sa:
Bergsjöbacken!

Apropå de fösta spökbilderna i den här tråden, så tror jag att det är från Bersjöbacken i norra Hälsingland. Visst, det är lite svårt att säga till 100%, men jag tycker nog att det mesta stämmer.

Hur som, den backen har inte varit öppen på typ 20 år, tror jag, men på det stenmarksgalan 80-talet, så åkte vi småglin där så ofta vi fick chansen. Speciellt var det den tidens off pist - "skogsbanorna" - som lockade, och på baksidan fanns det dropp på 3-4 meter med helt platta landningar. Perfekt, tyckte man då och satsade för fullt.
oj riktigt najs tack!

Senast ändrad:
Gillar att alla gissar på den exakta beskrivningen: Norrland. Nu vet ni, Hälsingland var det, finns inga isbjörnar där och antagligen rinnande vatten så ni kan packa ner snöskorna och Fjällrävenjackan vid eventuell semestertrip.

Hade det bara legat söder om Dalälven hade väl alla vagabonder i tråden angett postnummer och adress.

Hej

Senast ändrad:
Det finns en övergiven lift här i skellefteå. Rävarstugan kallas liftstugan och den ser ut som ett dass om jag inte minns fel.

Setermaan sa:
Gillar att alla gissar på den exakta beskrivningen: Norrland. Nu vet ni, Hälsingland var det, finns inga isbjörnar där och antagligen rinnande vatten så ni kan packa ner snöskorna och Fjällrävenjackan vid eventuell semestertrip.

Hade det bara legat söder om Dalälven hade väl alla vagabonder i tråden angett postnummer och adress.

Hej
hehe true... :D

Freddanblip sa:
Det finns en övergiven lift här i skellefteå. Rävarstugan kallas liftstugan och den ser ut som ett dass om jag inte minns fel.
najs... men vad heter backen?

Senast ändrad:
Haha den har nog inte ens ett namn, det är en kort flack backe med replift. 4åringar skulle t om ha svårt att roa sig i den backen.

Finns en gammal lift utanför åkersberga ishall om jag inte minns fel.
Ingen backe, bara liften ligger och skräpar på baksidan. Skulle vara kul om man plockade med sej den och gjorde en railpark i närheten :D

ahj sa:
Ingen backe, bara liften ligger och skräpar på baksidan. Skulle vara kul om man plockade med sej den och gjorde en railpark i närheten :D
Är det Hackstabacken? När la de ner den?

Lunedsbacken i Karlskoga står också helt tom nu. Den var i drift senast förra säsongen. Hade man tid skulle man ju göra en enda stor park av hela backen.

Dubbis sa:
ahj sa:
Är det Hackstabacken? När la de ner den?
Ingen aning. Som sagt det är bara en nermonterad lift som ligger bland gamla sargdelar och hockeymål bakom ishallen i åkersberga.

soft värre... bara och ta med sig den och ställe på tomten då ;D någon som har bilder??? vad är det för typ av lift? ankarlift eller?

Senast ändrad:
finns en jääääääääättegammal lift med tillhörande backe här i Gemla utanför Växjö. Det ända som är kvar är lite metallskrot

Angående backen på bilderna, den så kallade "Bergssjöbacken".

Min far hade goda bekanta bosatta söröver som brukade tillbringa vissa vinterhelger i ovan nämnd backe. Men när de kom fram vid midnatt en fredag efter en lång dags bilfärd var hela byn död. Alla hus var tomma och mörka och stugan där de brukade bo var var lämnad med dörr öppen, iskall, fuktig och obeboelig. Det enda som visade tecken på liv var liften, som under tiden de strosade omkring i det som varit deras vinterparadis, gick igång. Min fars bekanta var inte sena med att lämna platsen.
Det ryktas även om att folk har sett skidor med stavar, utan skymt av åkare, åka ner i backen. Även detta efter midnatt när liften gått igång.

SOOL sa:
Angående backen på bilderna, den så kallade "Bergssjöbacken".

Min far hade goda bekanta bosatta söröver som brukade tillbringa vissa vinterhelger i ovan nämnd backe. Men när de kom fram vid midnatt en fredag efter en lång dags bilfärd var hela byn död. Alla hus var tomma och mörka och stugan där de brukade bo var var lämnad med dörr öppen, iskall, fuktig och obeboelig. Det enda som visade tecken på liv var liften, som under tiden de strosade omkring i det som varit deras vinterparadis, gick igång. Min fars bekanta var inte sena med att lämna platsen.
Det ryktas även om att folk har sett skidor med stavar, utan skymt av åkare, åka ner i backen. Även detta efter midnatt när liften gått igång.
haha spooky.. men skön berättelse och tack för namnet,

Snödjup

Tillbaka
Topp