Övergivet liftsystem (Bilderna fixade)

fimbulgeten sa:
Ser ju mer ut att kunna vara Orfa/Orbaden mellan Bollnäs och Järvsö på de där bilderna...
Nej det är inte Orfa, det här är något annat ställe. Har vi konfirmerat att det är Bergsjöbacken någon...?

Hej, sitter här i Sundsvall och kollar, backen ser bekant ut..... Viksjöbacken?
Den ligger norr/nordväst om S-vall, ca 5 mil eller några mil rakt väster om Härnösand.
Har åkt den en gång bara, stället hade två nerfarter, en stuga mitt i backen m.m
Det snöar sjukt mycket där OCH man hade även snökanoner. Har för mig att Viksjö byförening el.dyl. ville köpa upp backen när kommunen inte längre ville driva den men skulle visst ha fått betala överpris så det blev iaf. inget.
Hörde bara i höst att man lade ner dessa backar för att satsa på slänten mitt i Härnösand, där närheten till havet gör att snön ligger djup i Viksjö när det fortfarande är grönt i H-sand......Kommunalt jävla skämt!!! Backarna var branta, snösäkert område......

Det ser ut som hunnebergs backen, men inte så stor chans att det är hunnebergs backen när det var i norrland.

Skulle vilja veta var denna anläggning finns. Jag vet att det finns en gammal övergiven anläggning ungefär vid Hamra i Tänndalen. Har dock inte varit där men åker till Tänndalen vecka 9 och skulle absolut kunna ta mig en titt på den övergivna lilla anläggningen och eventuellt ta några bilder.

lgrstdt sa:
Skulle vilja veta var denna anläggning finns. Jag vet att det finns en gammal övergiven anläggning ungefär vid Hamra i Tänndalen. Har dock inte varit där men åker till Tänndalen vecka 9 och skulle absolut kunna ta mig en titt på den övergivna lilla anläggningen och eventuellt ta några bilder.
fett najs gör så!

lgrstdt sa:
Det är inte Hamra även om den är nedlagd. Den nedlagda stolliften på Hamrafjället har jag åkt i (en gång på sommaren, nerför fjället). Den ligger mittemot de befintliga Hamrabackarna och på vintern kan man faktiskt ana de gamla backarna i all växtlighet. Synd att den stängdes, backarna verkade rätt branta.

Frågan kvarstår, vilken backe är det? Det ser inte ut som fjällen.

SVARTLIEN!!!!!
Känner definitiv igen dragbanan........
Är det inte svansen på en BJÄRV som syns på en av bilderna??????
Ockelbon syns inte till eftersom Jan-E och grabbarna grenslat den för en tur ner till Fjollträsk för att svepa några hojt!!!!

Hej igen. Tror faan det ÄR Viksjöbacken ändå.... Satt och Googlade, försökte hitta fler bilder men gick bet. Hittade dock ett protokoll ifrån nå´n intresseförening ifrån orten där man vill få ta över backen. Liften är sjukt brant på sina ställen, det var minst två nedfarter med bra fallhöjd samt att stället är snösäkert... Backen ligger i norrsluttning så det borde gå tycker man.... Till Hassela är det 6 mil ifrån Svall, de backarna är fler men är faan sämre. Till Viksjö är det bara 5. Jag hann åka en gång innan man lade ner, hade dock förhoppningen att hinna mer men.... Det pratades om flera "kliffs" m.m

snowdiver sa:
Det är på väg till fjällen om man tar inlandsvägen så åker man förbi dessa liftar tror det är nångång efter järvsö eller nått. Känner igen dem som fan om man kollar på bilderna. Syns gör det iaf från inlandsvägen.
japp tror du har helt rätt, vägen heter riksväg 83 och kolla lite utefter den på eniro och så vad jag fan, ser rätt likt ut om man kollar på backens form. ligger efter järvsö som sagt och ganska nära ramsjö vet dock inte vad backen kallas.

edit: backen heter sundshockeln, här finns mer info: http://lix.hisvux.se/~martin/region.php?region=3&anlagg=80

bilder:

2s9xg74.jpg

14n0che.jpg

man får väl tacka eniro då och case closed om allt stämmer och det är den...

Senast ändrad:
surfinglife sa:
Haha, undra hur många som kommer tänka " Vi rustar upp det å skaffar oss en egen skidanläggning" haha jag jallefall, hade varit ballt ;)
WORD

det värsta är att ja tror liften funkar! kanske på en gång eller efter lite smörjing och meck :)

Senast ändrad:
Dubbis sa:
Alex08boo sa:
riktigt intressant tråd om någon vet flera övergivna skidanläggningar/backar/liftar så skriv och lägg gärna upp bilder om ni har!
Håller med! Ska genast kolla om det finns en tråd för nerlagda backar. Annars får vi starta en. Måste kolla om jag har några gamla foton...

I Stockholm finns bara 1/3 av alla backar kvar sedan glansperioden 1975 - 1985. Kommer ni ihåg de här: Ullnabacken, Mosstorpsbacken, Hackstabacken, Fiskartorpet, Högdalstoppen, Blommensbergsbacken (brantast i Stockholm!?), Johannelundstoppen, Lötsjöbacken, Botkyrkabacken, Haningealpen, Albybacken m fl, m fl.

Backen på bilderna känner jag inte igen men man får väl lita på att den ligger i Norrland. Norrland är ju dock ett ganska vidsträckt område...
är det någon av dessa där det finns någon lift kvar som står i backen eller ligger/står någonstans i närheten?

Senast ändrad:
Alex08boo sa:
Dubbis sa:
Alex08boo sa:
riktigt intressant tråd om någon vet flera övergivna skidanläggningar/backar/liftar så skriv och lägg gärna upp bilder om ni har!
Håller med! Ska genast kolla om det finns en tråd för nerlagda backar. Annars får vi starta en. Måste kolla om jag har några gamla foton...

I Stockholm finns bara 1/3 av alla backar kvar sedan glansperioden 1975 - 1985. Kommer ni ihåg de här: Ullnabacken, Mosstorpsbacken, Hackstabacken, Fiskartorpet, Högdalstoppen, Blommensbergsbacken (brantast i Stockholm!?), Johannelundstoppen, Lötsjöbacken, Botkyrkabacken, Haningealpen, Albybacken m fl, m fl.

Backen på bilderna känner jag inte igen men man får väl lita på att den ligger i Norrland. Norrland är ju dock ett ganska vidsträckt område...
är det någon av dessa där det finns någon lift kvar som står i backen eller ligger/står någonstans i närheten?
*Ullnabacken - inga liftar kvar men det finns planer på att starta den som inomhusbacke(!)
*Mosstorpsbacken - tror att liften är borta
*Hackstabacken - enligt en polare finns ingen lift kvar
*Fiskartorpet - lite osäker här, stolparna kan fortfarande finnas kvar (någon som vet?)
*Högdalstoppen - liftarna är bortplockade
*Blommensbergsbacken - endast betongen i marken är kvar
*Johannelundstoppen - inga liftar kvar
*Lötsjöbacken - liftarna borta liksom halva backen där det står bostadshus idag
*Botkyrkabacken - inte en lift så långt ögat når
*Haningealpen - allt verkade vara kvar för 4 år sedan men idag vet jag inte. Det var dock inte i bästa skick
*Albybacken - ingen lift, bara belysning kvar

Dubbis sa:
Alex08boo sa:
Dubbis sa:

*Ullnabacken - inga liftar kvar men det finns planer på att starta den som inomhusbacke(!)
*Mosstorpsbacken - tror att liften är borta
*Hackstabacken - enligt en polare finns ingen lift kvar
*Fiskartorpet - lite osäker här, stolparna kan fortfarande finnas kvar (någon som vet?)
*Högdalstoppen - liftarna är bortplockade
*Blommensbergsbacken - endast betongen i marken är kvar
*Johannelundstoppen - inga liftar kvar
*Lötsjöbacken - liftarna borta liksom halva backen där det står bostadshus idag
*Botkyrkabacken - inte en lift så långt ögat når
*Haningealpen - allt verkade vara kvar för 4 år sedan men idag vet jag inte. Det var dock inte i bästa skick
*Albybacken - ingen lift, bara belysning kvar
Ok, synd att det inte finns kvar då hehe, tackar!

Senast ändrad:
gulbanan sa:
Den där liften ska man ju ta, fixa upp och sen sälja:P de nog ingen som skulle bli ledsen..
jupp smart idé, kan nog tjäna en del på det.

som sagt finns det en lift vid åkersberga ishall som troligen är 2 stols, som ligger och skräpar hehe kan någon som bor i närheten ta lite foton kanske?

Senast ändrad:
Hallå..

De är jag som har fotat backen ni undrar över, tyvärr har jag tappat bort inloggningen till demokrati så jag har en "ny" profil. Bilderna på backen är tagna någonstans kring Kramfors trakterna fem mil ovanför Härnösand. Jag kom inte i riktigt ihåg vart jag skulle men vägen jag åkte på var inte asfalt utan en avlägsen skogsväg. Backen ligger alltså i Västernorrland!! Sista minnet jag har är någonting med Viksjö..

Måste vara Viksjö utanför Härnösand. Har cyklat förbi där några gånger på senare år, en sorglig syn. På 80-talet åkte man hellre dit än till Hassela.

I Tranås finns en liftlös backe med två nerfarter, som går att rensa från sly.
Skulle det mot förmodan komma mkt snö, finns det t.o.m möjlighet till skogsåkning strax intill.

Haningealpen ligger på en sluttning mellan Svartbäcken och Tyresta by som är ett känt naturreservat 2 mil söder om Stockholm. Jag och några vänner brukar "hika" den och åka lite ibland. Riktigt sweet. Liftspåret finns men liften är nedmonterad.. väldigt synd som sagt. För att ta dig dit är det bara att sätta sig på buss 807 från Gullmarsplan och hoppa av på slutstationen Svartbäcken. Knata en kvart längs ett upplyst spår mot Tyresta och du är där.

Senast ändrad:
kognitiv sa:
Hallå..

De är jag som har fotat backen ni undrar över, tyvärr har jag tappat bort inloggningen till demokrati så jag har en \"ny\" profil. Bilderna på backen är tagna någonstans kring Kramfors trakterna fem mil ovanför Härnösand. Jag kom inte i riktigt ihåg vart jag skulle men vägen jag åkte på var inte asfalt utan en avlägsen skogsväg. Backen ligger alltså i Västernorrland!! Sista minnet jag har är någonting med Viksjö..
är nog denna backe i så fall!!! ligger utanför Viksjö och en smal och incke asfaltsväg dit: http://kartor.eniro.se/m/M6ebT , länk till hitta.se kommer med mer fakta och bilder snart...

Senast ändrad:
Jag bor i Åkersberga och om den lift som ligger bakom sporthallen är en stolslift så är det inte den från Hackstabacken den var en knapplift är jag hyfsat övertygad om. Var ju ett tag sen den togs ner.

Pr0z sa:
finns det någon backe i trakterna runt linköping ? tacksam för svar
Ifall du menar en nerlagd backe så finns ju sätravallen. Ligger 3-4 mil utanför Linköping och har funnits någon knapplift där, vet inte om den är kvar dock. Närmsta fungerarande backar är Tolvmannabacken utanför Kisa och Yxbacken utanför Norrköping.

middagshammarn här i Idre har lift,backe och belysning kvar,,stället är dock privat, tar bilder nästa gång jag är där.

SOOL sa:
Angående backen på bilderna, den så kallade "Bergssjöbacken".

Min far hade goda bekanta bosatta söröver som brukade tillbringa vissa vinterhelger i ovan nämnd backe. Men när de kom fram vid midnatt en fredag efter en lång dags bilfärd var hela byn död. Alla hus var tomma och mörka och stugan där de brukade bo var var lämnad med dörr öppen, iskall, fuktig och obeboelig. Det enda som visade tecken på liv var liften, som under tiden de strosade omkring i det som varit deras vinterparadis, gick igång. Min fars bekanta var inte sena med att lämna platsen.
Det ryktas även om att folk har sett skidor med stavar, utan skymt av åkare, åka ner i backen. Även detta efter midnatt när liften gått igång.
mysigt värre

Allemaaan sa:
SOOL sa:
Angående backen på bilderna, den så kallade "Bergssjöbacken".

Min far hade goda bekanta bosatta söröver som brukade tillbringa vissa vinterhelger i ovan nämnd backe. Men när de kom fram vid midnatt en fredag efter en lång dags bilfärd var hela byn död. Alla hus var tomma och mörka och stugan där de brukade bo var var lämnad med dörr öppen, iskall, fuktig och obeboelig. Det enda som visade tecken på liv var liften, som under tiden de strosade omkring i det som varit deras vinterparadis, gick igång. Min fars bekanta var inte sena med att lämna platsen.
Det ryktas även om att folk har sett skidor med stavar, utan skymt av åkare, åka ner i backen. Även detta efter midnatt när liften gått igång.
haha spooky.. men skön berättelse och tack för namnet,
Angåena skidorna som åker i backen mitt i natten, är de skidor från när backen stängdes elr är det nya varje år?

ArvidL2 sa:
Pr0z sa:
finns det någon backe i trakterna runt linköping ? tacksam för svar
Ifall du menar en nerlagd backe så finns ju sätravallen. Ligger 3-4 mil utanför Linköping och har funnits någon knapplift där, vet inte om den är kvar dock. Närmsta fungerarande backar är Tolvmannabacken utanför Kisa och Yxbacken utanför Norrköping.
Sockertoppen i Åtvidaberg, vi har en början på en halfpipe och en replift som varit stängd i över 20 år :)

Dubbis sa:
Alex08boo sa:

Blommensbergsbacken, den åkte jag för ett par helger sedan. Utan lift. Tio minuter upp och tio sekunder ner. Men grymt skön backe, brant och kuperad och faktiskt ett och annat dropp. Man får akta sig bara så att man inte landar i nyponbusken som vuxit sig stor mitt i backen.

Dagen jag var där var det -15 grader, molnfri himmel - och 3-4 dm lössnö... En helt klart originell känsla att stå längst upp med skidspetsarna kikandes över kanten till en brant lössnörepa, med utsikt över hela centrala Stockholm och med Essingeledens åtta körfält strax till vänster.

Vi har en övergiven backe på Ekerö där jag bor, då den var igång fanns det bara en nedfart. Det ena som finns kvar av liftsystemet är en stolpe som ligger i spåret där liften gick. Nuförtiden är backen, som kallas "vattentornsbacken" på grund av vattentornet uppe på toppen, en ganska populär pulkabacke för de mindre. Skulle inte rekommendera att åka där med skidor eller snowboard, ganska sämst.

Nej nu vart man sugen på att ta med ett bensindrivet elverk och åka dit och test liftarna :P Skulle vara najs om de funka

Snödjup

Tillbaka
Topp