Överpiser på skidmarknaden

Vad kan man säga?
Köp begagnat om du vill spara pengar.

Det gäller inte bara skidor. Vad tror du att en ny bil tappar i värde per år? Nej, kanske inte 50% men det är nog mer i månaden än vad man betalar i soppa och försäkringar i ren värdeminskning.

Visst är det kul att köpa billiga skidor men kanske inte så kul att sälja dom så billigt. Jag har nog aldrig sett en demokörd skida (från skiduth.) som har gått ett år som har sjunkit så mycket som 50%, runt 40% brukar dom väl sjunka. Tyvärr så är väl konkuransen inte så värst stor här på skidmarknaden så folk får mer för sina skidor sen är det ju gratis att annonsera. "Man kan ju alltid lägga ut en annons och prova" tänker väl många. Men det är klart, när folk annonserar ut sina oanvända monster 85, årets modell för 8000kr och påstår att det är billigt...

Kan bara instämma i artikelförfattarens åsikter.
Beg.=förbrukat. Alltså... något man vill bli av med. På PRYLAR överlag gäller 50% av priset så fort grejen är beg. Alltså i princip så fort den inte längre kan betraktas som nu. Vilket innebär, sekunden efter det att den lämnat säljstället.

Sen kan man ju alltid försöka sälja beg. prylar med 10-15% värdemiskning, vilket jag bara tycker tyder på att man köpt bort sig från början och inte använt grejerna så pass att man med glädje kan anse prylarna som förbrukade.

Jag förstår inte vad problemet är...
Är du upprörd över att du får för lite betalt för din beg prylar? Eller är du jävligt lycklig över att kunna köpa fjolårsgrejor billigt? Eller är du (håll i mej) förbannad på att folk försöker ta för mycket betalt för sin gamla lagg???
Om det är det senare - hoppas jag du inser det absurda i ditt resonemang och tar bort inlägget. Det är väl för f-n upp till säljaren att sätta priset!!! Tuff shit för honom om ingen vill köpa skrotet!!!

whatever - over och ut

Ser att Daniel J syftar på mina skidor!
Och mitt svar riktar sig mest till honom!
Om du har kritik så går det mycket bra att skriva vem det gäller så att den personen har chans att förklara! Om du skriver sakfel i "kritiken" så blir det något helt annat. Då är det en skär lögn och om man tyder din sida så tillhör du guds barn och en lögn slår nog inte högt i himmlen!? Citrerar din "kritik" //Men det är klart, när folk annonserar ut sina oanvända monster 85, årets modell för 8000kr och påstår att det är billigt...//
Så här står det inte i min annons! Ordet billigt finns inte med!
(Om man söker bland annonser med ordet billigt så finns det en annons och det är en cykel.)
Lade upp skidorna redan förra vintern och har inte ändrat den.
Om en privatperson säljer nya skidor måste då priset vara billigare än i butik? Du kan omöjligt veta hur många skidor jag har och vilken relation jag med skidtillverkare eller dylikt!
Kolla upp nypriset på Monster 85:orna + Tyrolia DX10 (Om du hittar ett par nya i butik?) samt en tyrolia platta så kommer du se att mina 8000:- är billigare än i butik. Vill även framhäva att skidorna nu blivit årets model. (Möjligen kan jag gå ner i pris men jag är inte i penganöd och kan även behålla skidorna) Och i vintras när jag lade upp annonsen så var de kommande säsongs model. Det är väl upp till mig om jag vill göra en avskrivning på mina anläggningstillgångar inför eventuell avyttring eller?
Erinrar mig även om att du ville köpa skidorna men till en annat pris för ett tag sedan (kan ha fel) men det är inte mitt problem om du vill pruta eller har "tunn" plånbok!
Är fullt medveten om att en del priser är skyhöga men en del skidåkare vill ha vissa detaljer som inte "följer med i paket" eller är orginal och kan tänka sig betala mer änn andra!
Ska man dra samma paralell med andra förbrukningsvaror? Att de också skall tappa 50% på ett år?
Tappar en Ferarri lika mycket som en Volvo? Dåligt jämförelse men det finns bra och dåliga skidor, även billigare och dyrare.

Lägg skambud och se det kanske går hem, bättre än att irritera sig kanske helt i onödan!
Observara att jag inte behöver sälja mina skidor, men det står mig fritt att annonsera och styra över eventuell prutmån!

Lima Ko: De enda som sätter överpris är affärerna. Tro mig när jag säger att det finns en anledning att affärerna kan sälja ut skidor till halva priset i slutet av säsongen, den anledningen är att affärerna ändå går med vinst på halva priset.

Rikta din ilska mot affärerna istället för en som vill få tillbaka lite av sina surt förvärvade pengar.

Bor ni i Göteborgstrakten så surfa in på Udens hemsida och få 20% vid ett inköpstillfälle. Inte så tokigt att köpa nytt med den rabatten. Dom har dessutom otroligt bra sortiment på skidprylar.

Anders

Skidor är en "slit-och-släng" vara anser jag. Man köper de, och har de tills de har slitits upp. Då är det ju tämligen att de tappar mer än vad t.ex. en bil gör räknat i procent. Sen så styr ju tillgång och efterfrågan priserna... till viss del...

Jag håller med I inlägget! Det är överpriser här på forumet plus att det är överpris i butik!!! Men man får ju räkna med att om man köper svindyra skidor att man inte får tillbaka de pengarna man lagt! Det får man inte på någonting här i världen eller har jag fel? Varför tjabba om en sådan här sak igentligen!!! Köp skidor Med bar bindning! Kör sönder Skidorna behåll bindningen och köp nya lagg...

Spara iritationen mot varandra och ut och träna i stället det rör de flesta inlägg på forumet...

Snart är det Vinter

Erixon

Vore gott om allt var gratis i världen, inte sant, ingen skor sig på nån och alla är lika stora loosers...
Enkel logik, man får vad man pröjsar för, det finns nya lagg i butik för under tvåtusen inkl. bindning och montering det är fritt och upp till var och en att inhandla ett par av dessa exemplar. Fast min uppfattning är att de som ger sig in i debatter i dessa forum, de vet vad de vill och vad de kan när det gäller skidåkning, stämmer det? Annars har jag svårt att se vad dessa personer har att göra i ett skidcommunity. Priser i affärer är väl egentligen oväsentligt, där är det som vanligt det mycket enkla förhållandet som råder mellan klassiska fröken Utbud och herr Efterfrågan, en eftertraktad skida som finns i begränsad upplaga blir således ganska dyr, enkelt, vad finns att ifrågasätta? Blanda inte in affärsverksamheter i privatannonsering, för det var väl överpriserna i den sistnämnda företeelsen som blev attackerade först?
Den enda som lider av överpriset är annonsören och då lider denne ännu mer på grund av att han/hon själv inte uppfattar sitt pris som högt. Samtidigt nöjer sig inte intressenten med att acceptera att priset är högt i dennes tycke utan ska helst väsnas lite om det också...
Stackars den skidåkare som blir tvungen att sälja de lagg som han/hon har starka känslomässiga band till och delar underbara upplevelser med......

Till sist, det är bara att acceptera verkligheten, på riktigt alltså...

Jazze

Jag syftar på Markus Janssons annons som är rellativt ny (5 september). Om du tycket mitt inlägg om Monster 85 stör dej kan jag ta bort det. "Säljes för endast" stod det och inget annat.

/Daniel

Jovisst är det synd om dem som inte förstår bättre, men deras okunskap är knappast en effekt av annonsen, eller? Handlar man begagnat är det alltid upp till köparen om affären går i lås, säljaren är endast skyldig att informera om så kallade kända fel och brister. Visst händer det att man köper grisen i säcken ibland, moraliskt sett tycker jag säljaren har ett ansvar, men köparens omdöme är avgörande, för köparens egen skull.

Tillbaka
Topp