Övervikt!

• Trådstartare Trådstartare Tim
  • Start datum Start datum

Tim

Ny medlem
Övervikt!
Vad kostar det att ta med för mycket på flyget eller går det att muta sig till en nätt övervikt på en sisådär tio kilo hos kvinnlig incheckningspersonal?

Övervikt!
Hejsan!

Det beror på vilka du flyger med?
SAS och Lufthansa tar 300 kronor för all övervikt och det får max bli 23 kilo allt som allt och det är ju inte mycket...

Däremot har jag kollat med Posten hur mycket det kostar att skicka paket ner...till Österrike e detta, men jag tror det gäller alla EU länder!

Startpriset e 175 kr för bara paketet sen är det 25kr/kg som gäller. Alltså kostar ett kilo 200 kr, två kilo 225 kr, tre kilo 250 kr osv... Inte allt så fasligt dyrt!
Det tar normalt 3-4 vardagar men nu innan jul tar det tid... Man ska skicka senaste idag för att få fram det till jul men annars är det 3-4 dar!

Lycka till!!
// Lea

Övervikt!
300 kr för 23 kilo kanske kan stämma men nu var det 10 kilo och då blir det betydligt dyrare.

När jag flyttade till Tyskland (flög med SAS) hade jag 50 kilo (!) med mig. Tror jag fick betala för 15 kilo övervikt. Räkningen slutade på drygt 1600 kr...

Kolla med flygbolaget och glöm inte att maxa handbagaget (tror det är 8 kilo, men tänk på storleken)

En annan detalj... packa Inte ner något i handbagaget som kan överhuvudtaget drömmas om att användas som vapen. Jag har flygit en hel del efter NY grejen och fått se folk lämna både ett och annat.... (saxar, nagelfilar, pincetter, vin-öppnare etc)

Övervikt!
*hrrm* billigt - INTE! varför inte skicka ner med kompisens kompis grannes exfru, som ska åka bil? borde väl gå att kränga ner en låda med x kilo i en pickup. sen kan man betala i shots, griskött eller kanske jobba som stighund en dag åt vederbörande. tjänster mot tjänster - så borde samhället fungera.

Övervikt!
Bolagen har skärpt reglerna kring övervikt. Jag rekomenderar att undvika för tungt bagage. Ha heller inga vassa föremål i handbagaget. Efter attacken i USA är det i stort sätt förbjudet.
Olika bolag har lite olika regler.

Övervikt!
Fortsätter på föregående inlägg... Tänk på att tex en Leatherman el. motsv. räknas som kniv och således INTE får medtagas i handbagage. Dessvärre har man ju för det mesta checkat in övrigt bagage när det uppdagas att man har terrorvapen i handbagaget, varvid flygplatspersonalen lägger beslag på dyrgripen.

Övervikt!
Det går alldeles utmärkt att ta med sin Victorinox, Letherman eller vad man nu har (man bör iofs ha en Buck). Vad som händer är att ens lille allverktyg får flyga i en egen liten låst låda som när man landat får gå att hämnta ut på anvisad plats. Hur det är ställt om man vill släpa med en rejäl pjäs till kniv vet jag inte men i princip funkar det på det sättet, och gjorde även så till viss del innan 11:e september.

/ Hawk

Övervikt!
Det går INTE alldeles utmärkt att släpa med sig sin lilla fickkniv/multifunktionsverktyg. Vad som händer är att killarna som kollar väskan behåller den. Ingen plastlåda här inte!

Jag råkade själv ut för detta i vintras, dom vägrade hårdnackat. Tack och lov var det en kille som inte hade checkat in sin pjäxbag ännu, så alla kunde fylla upp den med små verktyg och dylikt (till flygplatspersonalens förtret). Detta var i Italien, på Turins flygplats. Det kan hända att det är olika rutiner i olika länder/flygplatser, men det verkar som en alldeles övermåttan dum idé att chansa.

Övervikt!
Osis. Kan nog stämma, jag har inte åkt med alla flybolag. Det är ju lätt att kolla med det aktuella bolag man ska flyga med hur dom ställer sig till Multi-tools...

/ Hawk

Övervikt!
Jag ringde o frågade SAS när jag skulle flyga till åre o dem sa 6kr/kg vilket är ganska ok eller hur? Man fick alltså ha 20kg med sig o all övervikt fick man betala 6kr/kg extra för.

Övervikt!
Jag flög till Grenoble från Stockholm med Air France för två år sedan. Min kompis hade med sig 40 kilo, vilket är 17 mer än man får ha. Vi lyckades trycka ner en del i våra handbagage och i de redan incheckade skidfodralen, men det gick inte att komma ner till mindre än 30 kilo till slut. För detta fick han betala runt 120 kr för varje kilo överstigande 23, dvs runt 850 spänn. Och då vägde våra handbagage runt 10 kilo per man...

6 kr per kilo låter orimligt lågt, det måste vara något missförstånd. Standardpris brukar ligga runt 100 kr per kilo, men de är inte lika hårda på alla flygbolag plus att det beror på hur många som flyger med planet. Lite folk = större chans att klara några kilo övervikt. Tjej = större chans att klara några kilo övervikt (om det är en kille som står vid incheckningen...).

Övervikt!
En sak att tillägga;
Om du packar mer än ett par skidor i ett skidfodral har dom rätt att vägra lasta dem, i alla fall SAS!

Övervikt!
Visst går det att få med lite extra om man har rätt taktik. Lite tips:

-se ut en lämplig "inchecknings-tjej"
-verka lite dum och spela på att du inte visste något om övervikt
-se lite olycklig ut
-titta nedåd och sedan upp igen och rynka lite på pannan (typ som westlife-grabbarna gör i sina videos), glöm inte blicken!

sedan är det i praktiken klart, du kanske kan nämna något om att hon ser förträfflig ut i sin uniform eller liknande.

Jag fick med mig ca 40kg övervikt (dubbla uppsättningar av skidor och pjäxor och massa annat) utan att pröjsa något extra på Austrian Airlines.

Hemresan gick fint den med, trots att jag var ett par skidor rikare och några kilo tyngre - nemas problemas!

/H.

Tillbaka
Topp