övnignar för bättre offpistteknik

Pillard

Aktiv medlem
Satt här och läste lite i tekniktrådarna och tänkte utnyttja kunnandet som finns här. Jag klarar mig bra så länge jag håller mig i pisten, visst det finns en hel del att tänka på rent tekniskt men det är inget vidare problem i pisten. Problemet gör sig däremot påminnt i offpisten, framförallt i skogsåkning. När jag håller mig till öppen åkning så kan jag slappna av mer och låta skidorna jobba bättre men när det blir trångt hamnar jag bak på skidorna och försöker mer lyfta runt dem. Det jag behöver är självklart en bättre viktfördelning på skidorna och att få fram händerna bättre.

Min fråga nu är alltså helt enkelt ifall någon har några tips på övningar eller annat man kan sysselsätta sig med i pisterna hemma i Sverige så att man är bättre förberedd när tilfälle bjuds i alperna? Det blir ju lätt så att man bara öser på här hemma så fort man får chansen i backen men i år vill jag se till att slipa tekniken ordentligt.

Dett är mitt problem, 2:30 in i filmen:

Och hit vill jag sträva, 1:00 in i detta klipp:

Jag ser ju var problemet ligger och jag kan ju sitta här och säga vad jag bör jobba mot. Dock är det ju inte alltid jättelätt när man står i backen och jag måste på nåt sätt nöta in så att det sitter naturligt. Alla tips mottages tacksamt.

För att förtydliga, det är alltså den lugna kontrollerade överkroppen jag är på jakt efter. När man kollar Abma t.ex. så ser det ju ut som en låda med skidor som svävar omkring. Enormt kontrollerat och mjukt.

jobba lite mer med stavisättning, då tvingar du fram överkroppen, överdriv gärna dessa rörelser när du tränar så att rörelsen till slut blir automatiserad :-)

Ska försöka med det, det konstiga är bara att skdiorna hr en förmåga att bli väldigt tunga i skogsåkning och då halkar man bakåt eftersom det blir lättare att vrida runt skidorna då. Ett gammalt tips jag hört mycket är att träna puckel, någon som har några andra praktiska varianter?

Utomordentligt bra exempel (båda två).

1, Armarna sträckta framför kroppen, hela tiden, som om du ska ge din älskade en bamsekram!

2. Luta dig framåt, ja och lite till ... skidorna ska belastas jämnt och det innebär att du måste mycket mycket längre fram på skidorna när det blir brant. Känslan ska vara att man faller, faller och svävar utför! :-)

3. Bend your knees! Kryp ihop överdrivet mycket i svängen och sträck ut rejält när du går över till nästa sväng. Dina skidor kommer att svänga av sig själv! När du får den rätta känslan kan du minska på vertikalarbetet och succesivt glida över till en mer surfande stil.

4. Rikta skidspetsarna i fallinjen och börja inte svänga innan du fått upp farten, farten är din bäste vän i det bottenlösa fluffet!

That´s all kids!
MM

efter Mountain Mans inlägg är det mest en liten detalj jag vill tillägga, vill du uppnå en "avslappnad följsam stil" så måste du helt tänka om från din nuvarande stil där du (överdrivet) ser ut som du åker pist. Lössnön är mjuk, behandla den som sådan också, testa åk runt som du har äggskal under skidorna som inte får gå sönder. Jobba mer med att dämpa med knäna och glöm inte MM: s råd nr 4, mannen i filmklippet låter skidorna peka rakt fram och dämpar med knäna. för att kunna åka så måste du ju självklart sluta åka med bakvikt och där kommer råd 1-3 in.

Skidorna känns nog tunga vid skogsåkning för du kanske inte släpper på lika mkt, mer fart så blir det lättare.

Mountain_Man sa:
2. Luta dig framåt, ja och lite till ... skidorna ska belastas jämnt och det innebär att du måste mycket mycket längre fram på skidorna när det blir brant. Känslan ska vara att man faller, faller och svävar utför! :-)

3. Bend your knees! Kryp ihop överdrivet mycket i svängen och sträck ut rejält när du går över till nästa sväng. Dina skidor kommer att svänga av sig själv! När du får den rätta känslan kan du minska på vertikalarbetet och succesivt glida över till en mer surfande stil.
Jag skulle vilja tillföra något till dessa två punkter.

Vad gäller punkt 2.; Det som skall "lutas framåt" är din kropps/positions tyngdpunkt jmfrt med hur du åker 2:30 in i filmen. En tippning i höften hjälper inte.

Vad gäller punkt 3.; Någon som gör detta väldigt bra är Henrik Windstedt. Han ser alltid ut som om han har dubbelt så mycket skaftvinkel i sina pjäxor som andra åkare. Plöstryck, liksom.
[eftersom unge Herr Windstedt har så bylsiga byxor, och ett par gigantiska knäskydd skulle kunna ge samma visuella effekt, så är den här observationen egentligen lite tvivelaktig. Men jag tror det är teknik. ;)]

Sen skulle jag vilja tillföra en punkt 5.

5. Låt svängen ta lite tid/plats. Låt inte den initiella accelerationen i fall-linjen "skrämma" dig till att vrida runt skidorna. Tänk "framåt" en millisekund till så har du fått tid och plats att låta skidorna svänga, är ute ur fallinjen igen, slutat accelerera och fått tillbaka kontroll. Det är ett litet/kort ögonblick men viktigt.

-snö
/r

man kan ju inte mer än instämma med mountain Man och blockmongots kloka kommentarerna. jag tycker att det som också är viktigt är att hela överkroppen ska hela tiden vara riktad mot fall-line. ofta så ser man skidåkare som svänger med hela kroppen. låt bena jobba, armarna med, men hålla huvudet och bröstet neråt! man kan inte (eller det är väldigt svårt att lyckas) luta sig för mycket framåt, när det känns onaturligt, är det oftast korrekt. det kan kännas lite obehagligt i början men sen märker man hur mycket lättare det blir! våga satsa.

ta en privatskidlärare de två första dagarna, hjälper grymt mycket

ta-ta

låter vettigt, frågan är hur man bäst nöter in det när man inte har tillgång till puder. Det som fascinerar mig mest är hur de ser ut att nästan "sitta" när de åker. Det måste ju bli helt ohyggligt jobbigt eller självklart måste det finnas nåt kraftbesparande knep? Sen är ju frågan hur man ska kunna komma farm mer med hela kroppen. Eftersom man säger att man ska ha vikten rakt över foten, bor

fetare skidor är ju också ett tips, kommer inte göra allt men mycket i skogen

jo jag tänkte det också. Men förra året (inte på filmen, den är från året innan) åkte jag på gotama och i år blir det katana. Så jag hoppas inte att bredden på skidorna ska vara problemet. Jag tror nog faktiskt att det ät tekniken som saknas...

Pillard sa:
borde inte ett högt plöstryck betyda att man har vikten framför foten?
Nu finns det ju lika många "skolor" som åsikter, även om många av dessa är, imho, "bara" olika förklaringsmodeller, som beskriver samma sak.

Tyngden/trycket balanserat genom främre trampdynan är en god utgångspunkt i början av sväng. Det innebär ett ganska hårt tryck fram i plösen. Har man en för styv pjäxa kommer man inte dit.
En för mjuk pjäxa och man svajar. Prova att stå i pjäxorna på vardagsrumsgolvet och, med kroppstyngden på hälarna, flexa igenom pjäxan så att dina knäskålar är i lod med tårna. ;)

/r

när diskussionen ändå är igång. Är det nån som kan förklara varför det upplevs som enklare att få runt skidorna, i låg fart, när man har rejäl bakvikt? JAg vill ju undvika bakvikt och vet att den inte är eftersträvansvärd men det måste ju finnas en anledning till att man hamnar i bakvikt. Jag själv upplever ju iaf att när det går sakta och jag vill vara säker på att verkligen få runt skidorna så är detta lättare med rejäl bakvikt. Iaf i djup snö. Min tanke kring detta är att vid rejäl bakvikt är ju mycket mindre skida i kontakt med snön och kortare objekt är ju lättare att vrida runt än långa ting. Lite som om man står på fötterna och vill flytta tårna från höger till vänster så sker ju det lättast om man står på hälarna. Jag förstår ju sen att det blir helt omöjligt att länka ihop såna svängar eftersom skidorna skenar vid bakvikt. Men faktum kvarstår ju, bakvikt blir ju ett lockande nödfallsalternativ att ta till när man inte känner kontroll längre.

åk mycket så kommer det mer och mer. tänk hela tiden fram, fram, fram och böj på bena. sen kan du öva på att låta benen utjämna så höften är helt stilla medans benen sträcks ut och tar emot. I puder är det en speciell teknik där du behöver lära dig känslan där skidorna "glider" över till andra sidan. perfekt att öva på detta o halvbrant terräng med lite snö. Ligg och kör det o försök hitta känslan där skidorna glider över. Sen öka till brantare. Tror dock att problemet sitter i tiden du har åkt? Tar självklart lång tid att få detdär hanterat. Men åk mer så kommer du också möta backen bättre. och det är egentligen det enda felet jag tycker du gör. Och som Joakimh skrev, sitlla med överkroppen i falllinjen. dessa två kombinerat ska nog reda upp det!

Sen skulle du kunna öva på fartkontrollering. då du kanske finner Dendär åkstilen som enda lösningen för att hantera situationen. För när det flackar ut åker du väl inte så där? Där är det väl också bara att nöta. Du kan ju köra i pist likagärna med carvingskidor och försöka hålla kontrollerad fart. Sen lägga i lite lite sladd i svängen när du inte ska öka farten och öva på detta utan att faktiskt sladda något märkbart. Sen i puder blir det liknande fast ännu lättare vilket bara är bra. Möt backen mer och du kommer finna det enklare att bemästra fart, hinder osv. Så lita på dig själv = åk massa

instämmer också med alla ovan!

Nu när jag har experterna här så kan jag ju också passa på att försöka få en förklaring till viktfördelning. Såhär ska ju vikten se ut...

Men enligt samma instruktionsvideo så ser det ut så här när man åker offpist. JAg skulle vilja påstå att om man tar den här senare bilden och vrider åkaren och ställer hans skidor på pla mark så kommer han att ha bakvikt? Drar man där ett lodrätt streck rakt upp från pjäxorna så kommer ju hela kroppen befinna sig bakom det sträcket. Kan det vara så att jag klippt bilden mitt i svängögonblicet och att han just då kan ha en viss bakvikt eller är det nåt jag inte förstår när det handlar om vikter (jag är inte naturvetare utan väldigt mycket samhällsvetare så jag är rätt efterbliven på sånt här)Jag vill ju använda skidorna som referenspunkt till vinklarna men det kanske är fel?

En övning som du kan köra hemma i vilken pist som helst är att åka med stavarna i händerna och hålla dem som typ ett cykelstyre. Håll händerna långt fram och se till att du alltid ser stavarna framför dig, samt se till att de är vågräta, då övar du på att hålla still överkroppen och bara jobba med benen.

I lössnö så är det lättare att åka lite större svängar och se till (precis som tidigare råd) att du har bra fart så att du inte behöver bryta runt skidorna i svängen utan du får bättre flyt i åkningen.

Pillard sa:
när diskussionen ändå är igång. Är det nån som kan förklara varför det upplevs som enklare att få runt skidorna, i låg fart, när man har rejäl bakvikt? JAg vill ju undvika bakvikt och vet att den inte är eftersträvansvärd men det måste ju finnas en anledning till att man hamnar i bakvikt. Jag själv upplever ju iaf att när det går sakta och jag vill vara säker på att verkligen få runt skidorna så är detta lättare med rejäl bakvikt. Iaf i djup snö. Min tanke kring detta är att vid rejäl bakvikt är ju mycket mindre skida i kontakt med snön och kortare objekt är ju lättare att vrida runt än långa ting. Lite som om man står på fötterna och vill flytta tårna från höger till vänster så sker ju det lättast om man står på hälarna. Jag förstår ju sen att det blir helt omöjligt att länka ihop såna svängar eftersom skidorna skenar vid bakvikt. Men faktum kvarstår ju, bakvikt blir ju ett lockande nödfallsalternativ att ta till när man inte känner kontroll längre.
Ibland tar man till lite bakvikt vid lössnöåkning, men med rätt skidor (dvs för dig och din åkning) ska det vara just vid "nödfall". Du är nog rätt ute med din gissning med varför det känns lättare, det som gäller vid bakvikt i lössnö är ju att det sker inte för att man är rädd utan för att man inte "flyter" tillräckligt bra. Bakvikt i pist är nåt annat vilket leder till skenande skidor, i puder så skulle jag inte säga att de skenar, där går det att åka runt med bakvikt nästan hela tiden , det är bara det att det är ineffektivt (och lite tråkigt).

Fartkontroll är sällan ett problem i puder enligt mig, snarare tvärtom, medvridning likaså eftersom du inte åker på kanterna. Pistbetonade skidor med alldeles för mkt skärning (och för lite längd) kan också skapa problem.

Man hamnar på hälarna därför att det är det naturliga sättet att ta sig ner för en backe, tänk att du går utför en backe? då går man med hälarna först. Och det är det som händer när man tappar kontrollen, man försöker "gå" nerför på hälarna.
Det du vill åstadkomma är att kroppen är vinkelrätt mot underlaget och det är långt framåt.
jag kan inte tänka mig något läge där det faktiskt är lättare att vrida runt skidorna när man står i bakvikt, din rörelseberedskap är helt enkelt för kass i det läget.
Ser man bilden ovan (där han åker offpist) så står han nästan vinkelrätt mot skidorna och det gör han för att spetsarna lyfts ur snön, och det gör att han står bakåt om man jämför med underlaget.
Hajjar du?
Just det, övningar.
I offpist så vill du åka mer samlat och mindre aggressivt än i pisten, det är vad du ska träna på. I skogen så står det träd i vägen och det måste man träna på innan man ser utrymmet mellan och inte bara träden. Alltså träna skidåkning i skogen :-) börja där det är glest och börja nerifrån, dvs om du kan åka in i skogen och bara ta några svängar innan du åker ur den och sen tar du högre upp och högre upp....

Senast ändrad:
Jag hade guide i Chamonix förra säsongen med UCPA. Förutsättningarna var de bästa man kunde ha och det va min första riktiga gång i 40+ puder.

Jag hade en ca 85mm skida.

Hade också problem med bakåtvikten först, mest för att det kändes som skidorna skar neråt om jag kom för långt fram. Även att det blev "lättare" med svängningen. Det fanns två stora faktorer för mig som löste detta.

1. Efter att jag hade åkt halva första dagen så va jag totalt slut. Jag hade ändå väldigt bra kondition då! Det är otroligt jobbigt att stå bakåtlutad. Fick lära mig att titta på skidspetsarna så dom verkligen va precis "rakt" i snön (så de inte gick neråt = crash). [Visst det kan lösa sig med en bredare skida för att den flyter bättre än den jag hade. Men att hitta den där punkten precis innan dom skar ner gav mig väldigt mycket.]

2. Mer fart = lättare. Ta längre svängar och glid i snön. Detta gjorde att jag orkade hela dagen och va nästan fräshare efter eftermiddagen än vad jag va vid lunch.

Något som vi också tränade mycket på va puckel. Man säger lite lätt "slappna av i knäna och bara glid". Jag hade GRYMT svårt att slappna av i knäna. Jag lärde mig det hyfsat till näst sista dagen (åkte 8 dagar). Det är verkligen inte lätt att få knäna att gå som ett gummiband utan att hålla emot alldeles för mycket.

Vet inte om det gav så mycket, men jag lyckades hyfsat. Jag är otroligt tävlingsinriktad och vill alltid utvecklas och bli bäst, så jag låg i hårdträning kan man väl säga (för att inte nämna att jag hamnade i en grupp som körde på rejält fort!).

Lycka till =)

Senast ändrad:
Jag är tacksam för all hjälp att försöka förstå det.

"Ser man bilden ovan (där han åker offpist) så står han nästan vinkelrätt mot skidorna och det gör han för att spetsarna lyfts ur snön, och det gör att han står bakåt om man jämför med underlaget."

Om jag förstår detta rätt så är det alltså ok att stå bak lite grann när skidorna skjuter ur snön? JAg har förstått det som att om man tar en rak linje vid skidorna och drar en vinkelrät linje rakt upp från mitten på pjäxan så ska den linjen gå igenom kroppens viktmässiga mittpunkt så att säga, är jag rätt på det då? Om jag drar en sån linje genom off-piståkaren så hamnar ju den linjen helt framför kroppen. Där nånstans startar min förvirring.

När vi pratar om att lättare få runt skidorna är ju det när man står nästan still, alltså ingen fart eller moment och djup snö. Då känner iaf jag att jag får loss skidorna från snön vid bakvikt och kan vrida om. Alltså inte nån direk tåkning utan mer ett sätt att bara ändra riktning vid ett enstaka tillfälle där jag står still. Det jag försöker få ordning på nu är ju att få kontrollen på åkningen så jag inte hamnar stillastående där jag gärna vill vrida om skidorna "uppe ur snön"

ska försöka traggla teknik i början på säsongen nu så ska prova tipset ovan med stavarna som styre. Alla såna tips tages mycket tacksamt emot. :)

Skönt med nån som haft samma problem nyligen. Ska gå igenom dina tips mer noga senare.

"2. Mer fart = lättare. Ta längre svängar och glid i snön. Detta gjorde att jag orkade hela dagen och va nästan fräshare efter eftermiddagen än vad jag va vid lunch."

Låter bra, körde du skog också? Det är där problemet lite uppstår för mig eftersom jag itne vågar stå på bland trän om jag inte känner att jag kan "tvärnita" när som helst

"I offpist så vill du åka mer samlat och mindre aggressivt än i pisten, det är vad du ska träna på. I skogen så står det träd i vägen och det måste man träna på innan man ser utrymmet mellan och inte bara träden. Alltså träna skidåkning i skogen :-) börja där det är glest och börja nerifrån, dvs om du kan åka in i skogen och bara ta några svängar innan du åker ur den och sen tar du högre upp och högre upp...."

Aaah, mycket bra. Ska nog inte bli några problem eftersom jag tänkte köra i idre. Där är fallhöjden så kort så det löser sig av sig självt. Men skog är lite speciellt, framförallt mentalt börjar jag förstå

Hejsan
Det är ju inte svårare att utföra en sväng i skogen än på ett öppet fält. Oftast är det egentligen tvärtom eftersom snön oftare är jämt fördelad jmfört med ett öppet fält med skare, vindpackad snö etc. Nog om det. Problemet med att åka i skogen består ofta dålig framförhållning, fel linje och bakvikt. Dessa problem gör att du inte hinner med, eller hur?
Med dålig framförhållning menar jag att du måste planera din åkning lite längre bland träden. En bra grej är att spana in safe zones, dvs öppnare partier där du har utrymme att stanna om du inte har koll på vart det bär hän. När du är framme vid safe zone skall du redan ha spanat in nästa safe zon och då är det bara att flyta vidare. Om inte, stannar du och börjar om.
Med fel linje menar jag att du inte skall sikta mitt emellan två träd utan du skall snarare använda träden som slalomportar och svänga runt dom. Varför? Jo för att de flesta skogarna är så beskaffade att det bakom luckan mellan två träd ofta står ett annat träd. (Det beror på att träden söker ljus skulle jag tro). Det är därför mycket behagligare att gå nära träden och svänga runt dom då kommer du hålla en jämnare hastighet och ha längre tid på dig att planera nästa manöver.
Bakvikt behöver jag inte kommentera men ändå: Den eventuella fördelen med att få upp spetsarna kompenseras mer än nog av att du hamnar i baksätet och således inte kan välja väg och planera utan skenar. Det finns i fin lössnö heller ingen viktig fördel med att spetsarna ligger högt upp eftersom du åker på snön under skidan och att den snö som är ovanför inte utgör ett problem. Det kan ju dock vara farligt om det finns staket eller rötter under snön men det är en annan historia.

Lycka till
/Matte

Nice, bra förklaring. Frågan är dock hur det hela blir när snön inte är lätt och in längre. Oftast vid rikliga snöfall ligger ju temperaturen runt nollan eller strax över vilket gör att snön blir tung och man upplever problemet med att spetsarna så att säga kör fast och skidorna blir tunga att vrida runt. (med "man" menar jag jag själv. Jag misstänker att ni inte har det problemet alls)Börjar ana att mer bestämdhet kan göra en hel del nytta

Hej!

Bra analys på bilderna. Det är rejält mycket bakvikt i offpiståket.

Många bra tips och funderingar i tråden, jag skulle vilja komplettera med följande;

- Jobba med bra position även i pisten. Det är naturligt att falla tillbaka lite i ny terräng, men om det sitter i ryggmärgen i pisten så kommer snart åkningen sitta utanför densamma också.

- Offpiståkning är inte bara puder. Åk mycket utanför pisten oavsett underlag eller lutning. När du väl får dina drömföre så har vi den där ryggmärgen igen.

- Fokusera inte så mycket på vrid. Det är i stort sett stört omöjligt att vrida en skida i djup snö eller slask eller annat jobbigt underlag. Försök istället hantera svängarna med kant (bra position över skidorna och enkla, utslagsgivande vinklar) och kraft (upp/ner-arbete över skidorna)

- Ihop med skidorna. Det är mycket lättare att åka skogsåkning med skidorna i kloss.

- Ta lektioner. Det finns så mycket värde i det. Tyvärr heter det \"Skidskola\" i Sverige vilket verkar avskräcka många vuxna. Jag kan dock lova att alla skidlärare tycker det är grymt kul med vuxna gäster som bara vill ösa och lära sig mer om offpiståkning.

Lycka till!

// KR

Ett sätt att träna i pisten är att hitta positíon på skidorna och det är att åka med löst knäppta pjäxor nästan oknäppta för att hitta hur du ska stå.
Gör detta med MM och blockmongots tips punkt 1 och 3 så kommer du förstå hur du ska stå punkt 3

oscarius sa:
Många olika skolor presenteras.

Mr_kr sa:
Hej!
- Ihop med skidorna. Det är mycket lättare att åka skogsåkning med skidorna i kloss.
Exempelvis är detta inte särskilt aktuellt med dagens skidor.
Det är klart att bärytan är större med dagens fetingskidor. Däremot kan det säkert för vissa åkare fortfarande vara bra att få ihop skidorna för att inte få ett så trögt vridmoment.

Anders_Nilson sa:
oscarius sa:

Mr_kr sa:
Hej!
Alltid aktuellt att åka mer samlat i offppisten jämfört med pisten även med dagens skidor
Åka med skidorna ihop? Hellre dör jag.

Oki kan leva med tätt ihop

Senast ändrad:
oscarius sa:
Anders_Nilson sa:
oscarius sa:

Alltid aktuellt att åka mer samlat i offppisten jämfört med pisten även med dagens skidor
Åka med skidorna ihop? Hellre dör jag.
Gör det, att vara allsidig och kunna variera din stance utifrån underlag, utrustning och form kommer alltid att ge dig en fördel över de som inte väljer det.
Och det innebär att du ska kunna åka kloss eftersom det i vissa lägen är det mest effektiva. Träna det du är dålig och osäker på, inte det du redan kan och behärskar.

"Gott omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme"

oscarius sa:

Mr_kr sa:
Hej!
När man gör kortsvängar i puder eller åker skog använder man ju "gammal" teknik!
Sen kanske man inte behöver ha skidorna så tätt ihop att dom nuddar varandra nu när skidorna är bredare, men kolla in Mark Abma/Tanner Hall i skogen så åker båda ren kloss...

Senast ändrad:
LawndartGustav sa:
oscarius sa:

Mr_kr sa:
Hej!
När man gör kortsvängar i puder eller åker skog använder man ju "gammal" teknik!
Sen kanske man inte behöver ha skidorna så tätt ihop att dom nuddar varandra nu när skidorna är bredare, men kolla in Mark Abma/Tanner Hall i skogen så åker båda ren kloss...
Jag hade en ucpa-guide i frankrike som tjatade mycket om detta. Han fokuserade dock på skidorna ihop i djup snö för bärighet (visst bär bredare skidor bättre men två breda är ju ännu bättre) och sen skidorna bredare isär vid hårt underlag för att kunna korrigera mot underlaget.

Japp hade samma, en guide som pratade om att man fick hålla ihop benen mer. Nu åkte ingen av oss på ett par 110+ mm midja inte ens guiden. Killen som skrev där uppe tror jag lever lite i en fantasivärd att breda skidor och bred stance är det ända som gäller i dagens åkning...

För att fortfarande hålla sig till topic tycker jag puckel är en grym övning på hur man ska få knäna i ett "gummibandsläge". Samt så MÅSTE du ha bra position när du åker puckel. Annars är man körd, fick jag så fint lära mig den hårda vägen :D

Senast ändrad:
Vannish sa:
Japp hade samma, en guide som pratade om att man fick hålla ihop benen mer. Nu åkte ingen av oss på ett par 110+ mm midja inte ens guiden. Killen som skrev där uppe tror jag lever lite i en fantasivärd att breda skidor och bred stance är det ända som gäller i dagens åkning...

För att fortfarande hålla sig till topic tycker jag puckel är en grym övning på hur man ska få knäna i ett "gummibandsläge". Samt så MÅSTE du ha bra position när du åker puckel. Annars är man körd, fick jag så fint lära mig den hårda vägen :D
Hehe, jag har 111mm i dagsläget. Men ajg vill ändå lära mig grundtekniken så rätt som möjligt och sen får skidbredden vara en extra bonus. JAg tror mycket på puckel också. Dock är det ju inte det lättaste men det är väl bara att satsa och när man kraschat tillräckligt mycket så lär man sig väl eller så hatar man skidåkning för all framtid ;)

LawndartGustav sa:
oscarius sa:

Mr_kr sa:
Hej!
Nääee ... det där är inte mycket till kloss! Då skulle du sett mig på 80-talet, då körde jag kloss så att folk trodde jag stod på en mono, det tog närmare femton år att få isär benen.

Puckel är ett utmärkt sätt att få rätt körställning och snökänsla. Bakåtvikt bestraffas omdelbart och hårt! ;-) Tänk dock på att vertikalarbetet skiljer sig!

/MM

det går ju inte att åka kloss på samma sätt med "moderna" skidor för då har du en skida ovanpå den andra därför är klossen lite mindre klossig än förr.

Pillard: ska du träna puckel nån dag kanske du bör göra det med nåt annat än Katana, annars gör du det nog extra jobbigt för dig själv.

bl0ckm0ng0t sa:
det går ju inte att åka kloss på samma sätt med "moderna" skidor för då har du en skida ovanpå den andra därför är klossen lite mindre klossig än förr.

Pillard: ska du träna puckel nån dag kanske du bör göra det med nåt annat än Katana, annars gör du det nog extra jobbigt för dig själv.
Hehe, jo har nog tänkt hyra nånting att öva grundtekniken på. Nästan så jag börjar ångra att jag sålde iväg mina sl9:or....

Tillbaka
Topp