Övningar inför säsongen!

SkidNiklas

Ny medlem
Övningar inför säsongen!
Hejsan alla på forumet!

Jag har i flera år tid följt med forumet men det här blir min första post! Det blev säsongs premiär för mig förra helgen och jag kände mig stel, ur blans och allmänt ostadig. Lite om mig själv: Jag har åkt skidor över 30 år (37 år ung!) och jag skulle tippa att majoriteten här skulle anse att jag är en medelgod skidåkare. Mina möjligheter att åka har minskat sen jag var ung, men jag försöker i alla fall klämma in 3 veckor skidåkning per säsong nuförtiden två veckor i finska eller svenska lappland och en i alperna, förutom lite kvällsåkning i den lokala lilla backen (Om någon undarar bor jag i Finland). Har ni några tips på övningar som jag kunde använda för att snabbare få touchen tillbaka? (Vad har hänt med min känsla för skidorna för ......?) Så min fråga är vad ska jag göra för att snabbast få tillbaka den där känslan som jag vet att ni åkare på freeride har?

Övningar inför säsongen!
Av egen erfarenhet så påstår jag att skridskoåkning är ett av de bästa sätten att förbereda sig på.

Övningar inför säsongen!
didier cuche:
aksel lund svindal:

plocka lite övningar och ideer ifrån de där så blir det nog hyfsat. notera fokus på individuell benstyrka, det är inte så ofta man trycker lika mycket med bägge benen samtidigt...

sen tycker jag att mattias hargins träningsvideor är bra. några av övningarna är lite tvivelaktiga om man inte är elitidrottsman och vet exakt hur och varför man gör dom men iövrigt är de videorna en kanonresurs.

http://mattiashargin.com/traninstips/

Övningar inför säsongen!
Vad är det som "saknas" i skidkänslan just nu? Styrkeövningar är ju bra och en förutsättning för balans osv men känslan får man genom åkning. Men det finns ju såklart saker man kan tänka/träna på för att "känslan" om det nu är det vi pratar om ska bli bättre.

Övningar inför säsongen!
Tackar för svaren och där hittar jag säkert flera bra träningstips, skridskoåkningen har jag inte ens kommit att tänka på fast jag har en rink 100 meter neråt på gatan. Jag formulerade mig lite luddigt i i frågan (fredag kväll!) så jag ska precisera lite. Finns det några bra övningar jag kunde nöta in i den lokala backen. Jag skulle gärna koncentrera mig på vikten fram/bak och fartkontroll med skärande svängar. Backen är ca 600 meter med ett brantare parti där man hinner klämma in några svängar om man vill.

Övningar inför säsongen!
Puckel tror jag är bra att åka för tekniken. Slopepro är ju en sida med skidövningar, men kostar pengar för medlemskap. Finns ju mycket på youtube också. Inga mer specifika råd tyvärr, men jag kan också behöva lite tips på detta!

Övningar inför säsongen!
SkidNiklas sa:
Jag formulerade mig lite luddigt i i frågan (fredag kväll!) så jag ska precisera lite.
Inte så väldigt egentligen. Jag borde ha sett vilken del av forumet du postade i, Åkteknik, och insett att du inte var ute efter sånt som hade varit passande under Hälsa : Träningstips, skador och mattips.

Om du har en backe och vill ha tips om lämpliga övningar så gör du nog bäst i att filma dig själv och posta här så att det finns en möjlighet för folk att hjälpa dig med relevant kritik och lämpliga övningar.

/r

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp