P-böter Åre

Bajsmatte

Aktiv medlem
P-böter Åre
P-vakterna i Åre jobbar för högtryck numera. De senaste dagarna har jag siktat åtminstone ett tjugotal lappade bilar (bla på ica-parkeringen, längs vägen om Tott, Glasbergets gästparkering).

Den tjusiga tanken som man hörde när vakter skulle införas för något år sedan, om att endast bilar som var ett hinder i trafiken skulle lappas verkar ha övergetts. Böterna verkar delas ut endast för att stärka Securitas kassa.

P-böter Åre
Stockholmarna har väl lov nu?
Då är de klart de passar på att samla in lite friska pengar till kassan ;)

P-böter Åre
Två ord: Följ parkeringsreglerna

Det är tillräckligt trångt i den byn med de som står lagligt..
Vi som inte är så flashiga att vi bor mitt i byn måste ta bilen när vi handlar.
Om icaparkeringen blockas av idioter som står där hela dan, då hoppas jag att de får två lappar...

/Fredrik

P-böter Åre
så konstigt att det lappas. Folk parkerar värre här än någon stans jag sätt. Visserligen så finns det få parkeringsplatser. men varför ta med sig bilen över huvudtaget när man lika gärna kan ta tåget? det mesta i Åre ligger inom gångavstånd.

P-böter Åre
Tycker vi ger en eloge till planeringen av parkeringar i Åre av åre kommun!
Tack för att ica parkeringen aldrig är full när man ska handla!

(obs ironi)

P-böter Åre
Keep up the good work P-vakter!! Lappa mera!! Alla stockholmare och norrmän måste lära sig att det inte går att hitta en laglig plats om man har sovit för länge på en solig dag...åk gratis skidbuss eller ta taxi! Kanske dyrt men garanterat billigare än en lapp på rutan. Till alla andra: Håll ut! Snart är påskloven över och det blir som det ska vara. För övrigt så är nog "myrstigen" på torget den värsta jag skådat...

P-böter Åre
det är bättre att parkera i alperna där det bara är att kasta lappen och köra vidare. maken till vilda-västern-parkeringar har sällan skådats.

P-böter Åre
Jo kasta lappen i Chamonix när en snut står vid din bil och skriker timbre och inte släpper den ur sikte förrän du kommer tillbaks med ett frimärke som du köpt för 50 euro.

P-böter Åre
Kanske. Jag hade parkerat på övergångsstället precis utanför turistkontoret och det var ju inte så poppis tydligen. Särskilt inte med svenska plåtar på.

P-böter Åre
Jo jag håller med om att det är bra att det lappas ibland i byn. Inne i centrala delarna eller när folk står riktigt olämpligt. Vad som däremot känns jäkligt grinigt och onödigt är att det numera lappas på platser som tex längs vägen till Tott över natten. Ok om man får böter för att man hindrat snöröjningen, vilket väl måste vara poängen med att det är p-förbud nattetid, men en stjärnklar natt med plusgrader måste ju syftet med boten endast vara att håva in penger - inte att förbättra trafiksituationen. Likaså är det numera stor risk att få lapp om man inte lyckas få en av de sju gästparkeringarna på Glasberget utan ställer sig på den parkering som fram till alldeles nyss var gästparkering men nu tydligen endast skall vara en tom yta.

Ända fram till för några veckor sedan känns det som om det lappades mer "rättvist" jämfört med nu.

Enligt en källa med kontakter inom Securitas har vakterna den senaste tiden fått nya direktiv som säger att de skall fokusera mer på områden med bofasta invånare istället för att gå och lappa turister som står illa. Syftet med det är tydligen att inte reta upp turister. Den uppgiften får väl de som vill tro på - för mig känns den inte orimlig.

Tillbaka
Topp