På väg ner till Innsbruck. Tillbaka söndagkväll. Var ska jag ta vägen?

Hej.

Jag sitter på tåget ner till Innsbruck. Framme sent ikväll (onsdag)
Originalplanen var att ta mig till Ischgl torsdagsmorgon och därifrån göra en egen del av Silvretta Traversen.
Men nu får min polare ledigt och kan vara nere i Innsbruck på fredag så funderar på att cruisa runt i eller precis i närheten av nåt skidsystem tills dess.
Tips mottages gladeligen!

Axamer Lizum var där jag lärde mig åka skidor som barn.
Väldigt trevligt ställe, lite mindre än en halvtimme från Innsbruck, upp i bergen söder om stan.

Har snöat på en del de senaste dagarna runt Innsbruck, annars är det lite svajigt så här pass sent på säsongen i vissa av systemen, även om många har öppet. Men om det krisar är det inte särskilt långt till stubai gletscher och där finns gott om snö!

Tåg från Innsbruck till Mayrhofen tar ca 1:20. Verkar finnas en hel del snö i hela Zillertal just nu, inte bara på glaciären.

Senast ändrad:
Har snöat på en del de senaste dagarna runt Innsbruck, annars är det lite svajigt så här pass sent på säsongen i vissa av systemen, även om många har öppet. Men om det krisar är det inte särskilt långt till stubai gletscher och där finns gott om snö!
Det går regelbundna skidbussar hela dagen med täta turer mellan Innsbruck och Stubaigletscher.
Det vore min rekommendation.
Jag tycker också att Stubai är ett trevligare skidområde än Hintertux. Det känns större och utsikten är också mycket mäktigare.

Kuhtai (by på 2000 meter) Ingår i sölden superpass men kan köpa för bara kuhtai. Borde vara snösäkert! Annars är obergurgel och hochgurgel fantastiskt precis vid sölden!

Kuhtai (by på 2000 meter) Ingår i sölden superpass men kan köpa för bara kuhtai. Borde vara snösäkert! Annars är obergurgel och hochgurgel fantastiskt precis vid sölden!
Halva skidsystemet (sydsidan) i Kühtai ser inte kul ut nu. Gurglarna med sina högt belägna nordvästsluttningar är ett mycket bättre val.
Men om snabb och enkel transport från Innsbruck är viktigt, så är Stubai ett givet val. Kan rekommendera prisvärda och trevliga Gasthof Hoferwirt i centrala Neustift för boende.

Tillbaka
Topp