Panasonic DMC-FZ7

sockervadds

Ny medlem
Panasonic DMC-FZ7
Vad tror ni om den kameran? finns på http://www.cyberphoto.se/ för 4390 och den har jag kommit fram till är mest prisvärd/ bäst för pengarna! Ngn som har några invändningar? Ngn kamera fantast?

Jag har även nu tänkt på ytterligare ne möjlighet! Är det värt att lägga ut några tusenlappar till och satsa på en Systemkamera? Det kanske är bättre? Fördelar och så mottages gärna ;D .

Panasonic DMC-FZ7
Hur mycket pengar har du/ har du lust att lägga ut på kamera?
är 4400 max så är det nog den bästa kameran du kan köpa skulle jag säga..Konica mnolta z6 är ett alternativ med ungefär samma specifikationer.. lite billigare, men Konica minolta lägger ner sin tillverkning av kameror och överlåter reservdelstillverkningen till sony..så jag säger att det är det bästa kameraköp du kan göra för 4400 kr!
Chill man, chill!

Panasonic DMC-FZ7
Jag har rekommenderat den kameran åt ett par andra redan. Har tyvärr inga egna erfarenheter men man får väl lita på proffsen. Den har ju fått bra recensioner.
Har tittat länge på superzoomare och den här är bäst hittills för det här priset.

Får väl se om det blir någon kameraaffär för egen del... om det blir det så kommer det troligen att bli en sån här.

Panasonic DMC-FZ7
Har funderat på den kameran jag också men jag läste att det var nåt brusreduceringsgrejs som förstörde bilderna med IS0 högre än 100. Så i det testet rekomenderade de inte kameran om man inte bara skulle fota i strålande solsken. Nu har jag börjat tänka om och det blir nog en digital systemkamera istället...de billigaste med objektiv är ju knappt 1000kr dyrare än FZ7an. Tex http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=istDL1855svart

Panasonic DMC-FZ7
Jag har använt Panasonic FZ5 en hel del under den här säsongen och jag har varit väldigt nöjd med den. Det blir bra bilder och färgåtergivning (om man ställer in vitbalansen) och den är väldigt liten och lätt att ha med sig jämfört med en systemkamera.

FZ7:an verkar enligt www.dpreview.com vara en på alla sätt bättre kamera än FZ5:an så mitt råd är köp.

När det gäller bruset så tar jag ofta bilder inomhus utan blixt och jag tycker inte att bruset är något problem.

Daniel

Panasonic DMC-FZ7
VAd menas med det där ISO 100, resp. 400 osv. VAd är skillnaden på högt och lågt? Är det helt sjuuukt dåligt om en kamera brusar över 100 ISO

Panasonic DMC-FZ7
ISO anger ljuskänsligheten för filmen, i den digitala världen ljuskänsligheten för sensorn.

Låga ISO-tal betyder att du måste få in mer ljus för att exponera rätt (dvs för att inte underexponera = få en för mörk bild), medan du med ett högre ISO-tal inte behöver få in lika mycket ljus för att få exponeringen rätt.
Fotar man mycket inomhus, där belysningen är dålig (gympasalar är ett klassiskt exempel) är höga ISO-tal ett måste. Tyvärr har höga ISO-tal en bieffekt. Bruset blir tydligare vid högre ISO-tal.

Varför måste man få in mycket ljus? Jo, därför att man (oftast) vill ha korta slutartider för att undvika oskärpa. Alltså: ett högre ISO-tal låter dig minska slutartiden = skarpare men något brusiga bilder.

Kompaktkameror brukar ge sjyssta bilder upp (enligt mig) till ISO 400, ibland 800. Allt utöver det brukar ge rätt risiga bilder (om det äns finns högre ISO-tal att välja). Kolla Cyberphoto.se. Där finns det oftast provbilder med kamerorna på olika ISO-tal. Jämför mellan bilder så ser du skillnaden.

Tillbaka
Topp