Park - hoppbräda/utrustning 2011

• Trådstartare Trådstartare fYL
  • Start datum Start datum

fYL

Ny medlem
Dags för ny bräda.

Dagens läge:
Forum Björn Leines 160 (upplever att skorna/bindningarna sticker ut för mycket, satsa på WIDE?)
Union Force L/XL 15% åt båda hållen (duckstance)
Burton Skor

Längd: 187
Vikt: 75
Fot: 43/44 i vanliga skor

Åker hela berget. Helst hopp i parken, men rails och puder är lovely också!!
Försöker att lära mig åka lika bra åt båda hållen. Twin är drf en förutsättning:)
Ska försöka snurra mycket, och klättrar uppåt på hoppens storlek. Just nu mindre bigjump.

Jag vill att brädan ska ha följande egenskaper:
TWIN
Rocker eller 0 camber eller liknande
(wide?) för att inte fötterna ska sticka ut och mkt skönare till puder.

Var tidigare insnöad på skatebanen men inser att det finns många lika bra brädor till billigare pris!
Hittade en utread burton fix, nåt som skulle passa mig, eller behöver jag isf byta bindningar??
Alla alternativ är välkommna, gärna med liten motivering:)

//Henry

Jag har i princip samma kropps-stats som du, exakt bootstorlek US10.5 med Forumskor som likt Burton är sma pa utsidan), och jag behöver inte wide utan kör kommer inte ihag men antar det är 249-252 midja pa brädorna... wide är ett otyg för kant-kant... men ok för raila/boxar kan det ju kanske vara skönare...

Burton har Channel sa antingen nya EST bindningar or you need an adapter.

deltab0arder sa:
Jag har i princip samma kropps-stats som du, exakt bootstorlek US10.5 med Forumskor som likt Burton är sma pa utsidan), och jag behöver inte wide utan kör kommer inte ihag men antar det är 249-252 midja pa brädorna... wide är ett otyg för kant-kant... men ok för raila/boxar kan det ju kanske vara skönare...

Burton har Channel sa antingen nya EST bindningar or you need an adapter.
Måste ta detta tillfälle att återigen ta upp det här med tjejers utrustning. Om en kille med storlek US10,5 (typ 44) ska köra 24.9 till 25.2, vad ska då tjejer med storlek USW7 (typ 37-38) köra?? I princip alla tjejbrädor är mellan 23 och 24.5 cm i midjan vilket är tok-wide om man ska översätta det till killbrädor.

Är tjejer gjorda av hårdare virke än killar?? Jag vet inte hur ofta jag hör killar som ligger runt 44 i skostorlek som inte vill köra på wide-brädor för att de tycker att brädorna blir sega från kant till kant. Tjejer som ligger på 37-38 och kör 24 -midja gnäller aldrig trots att deras midjebredd motsvarar typ 28 för en kille med 44:or.

Jag vet inte om du menar att vi killar borde klara bredare brädor, eller tillverkarna borde göra smalare grejer åt tjejerna, eller både två. Tänkvärd poäng i alla fall.

Nämnvärt är att här i Munchen där jag bor finns det en boardshop endast för tjejer och deras utrustning! Förutom att det, som jag nämnt i någon annan tråd, finns rena girl camps och girl events.

deltab0arder sa:
Jag vet inte om du menar att vi killar borde klara bredare brädor, eller tillverkarna borde göra smalare grejer åt tjejerna, eller både två. Tänkvärd poäng i alla fall.

Nämnvärt är att här i Munchen där jag bor finns det en boardshop endast för tjejer och deras utrustning! Förutom att det, som jag nämnt i någon annan tråd, finns rena girl camps och girl events.
Jag menar varken det ena eller det andra men tycker att det är ett väldigt intressant faktum. Det blir ännu tydligare om man använder centimeterstorlekar. Jag har 29 i storlek och kör brädor runt 26,5. Min fru har 24 och kör brädor runt 24. Det skulle vara otänkbart att jag körde en bräda med samma midjebredd som min skostorlek. Om tittar på det procentuella förhållandet mellan min brädas midjebredd och min skostorlek så skulle min frus bräda behöva vara knappt 22 cm i midjan för att uppnå samma förhållande till hennes boots. Det finns i princip inget annat än barnbrädor som har så smal midja.

Först en disclaimer: jag hoppas fyl-grabben får något bra input på grundfrågan av någon.

Bredden:
Jag rehabiliterade mig lite i badkaret och tänkte :) men kom inte fram till något mer än att jämställdheten skulle ju medföra 29cm midjebredd - skulle bli en intressant upplevelse hehe.

Tyvärr har jag ingen kunskap direkt om tjejers åkning och utrustning eftersom de bara uttnyttjar mig för transporttjänster :) Men min erfarenhet med bredd:
-en gång i tiden hade jag en santa cruz 155 XXX (där ju 3 x betydde den bredaste) och det var den bästa bräda jag någonsin haft - sen blev den stulen - samlarobjekt sa polisen och mumlade något på katalanska.
-en skräpbit som vi borde kalla surfbräda så kändes det - den hette Burton Canyon och var per default wide tror jag.
-elaka tvillingen för några år sedan som var 159cm lång och bara fanns i wide då... samma sak där - en styv surfbräda...

Min slutsats av detta är 1 Santa Cruz gjorde grymma brädor (tycker nog "ipod" med som efter att ha pajjat sin Volcom under BEO körde vidare på sin gamla malätna Santa och kom 3a) och 2 kanske wide är fine så länge man går ner lite i längd? (typ för mig kanske 55-56wide är ok istället för 58normalwide).

Överflödig kommentar: beror väl på hur man kör ocksa, i pist och vid jibb/lek kanske det är en smaksak hur man föredrar att brädan förhåller sig - men i pipe är det definitivt en fördel att ha snabb kant-kant...

Senast ändrad:
Henry:
Ursäkta att vi rapade din tråd till en helt annan diskussion.
Jag har en superförslag på en bräda till dig men tar det helst via PM så att ingen får för sig att jag utnyttjar forumet för egna syften. Hör av dig om du är intresserad.

Rent generellt tycker jag att du ska leta rätt på en twinbräda, med mycket pop, i spannet 158-162. Min åsikt är att du ska sikta på en midjebredd mellan 25 och 26

Några personliga favoriter:

Never Summer SL
Lib-Tech TRS
Gnu Riders Choice
Rome Postermania
Smokin Superpark
Smokin Big Wig
Signal Omni

deltab0arder sa:
-en gång i tiden hade jag en santa cruz 155 XXX (där ju 3 x betydde den bredaste) och det var den bästa bräda jag någonsin haft
Jag har en 151XXX stående i källaren. En av de lättaste brädorna någonsin och samma teknologi som Gnu Park Pickle med olika svängradie på häl respektive tåkant.

Doughboy sa:
deltab0arder sa:
-en gång i tiden hade jag en santa cruz 155 XXX (där ju 3 x betydde den bredaste) och det var den bästa bräda jag någonsin haft
Jag har en 151XXX stående i källaren. En av de lättaste brädorna någonsin och samma teknologi som Gnu Park Pickle med olika svängradie på häl respektive tåkant.
Måste bara fråga det där med olika skärning på tål och häl kant hur funkar de om man är goofy finns det olika versioner på brädan eller är den twin så man kör åt andra hållet?

Men sheit, Santa är kungliga: de hade alltså redan då något som vissa kommer med som nyhet, olika kantskärningar, sen låga vikten, och själv minns jag bara att det var något med brädkänslan och flexet som var helt perfekt..inte för mkt och inte för lite..Håll hårt i 51an i källaren...den stiger nog i (åtminstone emotionalt) värde!

Andreas80: den borde ju vara twin... annars skulle det ju kräva 2 modeller...

Andreas80 sa:
Måste bara fråga det där med olika skärning på tål och häl kant hur funkar de om man är goofy finns det olika versioner på brädan eller är den twin så man kör åt andra hållet?
Man kör åt andra hållet, helt rätt! Brädan är allstå helt symmetrisk så att man alltid anväder samma kant som hälkant oavsett om man kör goofy eller regular.

kul att många skrivit i tråden, men jag har inte riktigt fått de svar jag vart ute efter:(.. men iaf tack för förslagen som kommit upp:)

om man i framtiden ska satsa på stora hopp, vilket flex bör man ha om man även vill leka på rails och boxar ibland?

Okej men då kanske de räcker med en twinbräda camber och 5-6 flex..

några bra förslag nu när rean glider mot sitt slut :)??

Tillbaka
Topp