Svar till alla som skall köpa ny snowboard!

Tackar tackar, nu blev man iaf lite klokare men man vet väl inte riktigt vad man vill ha fören man testat allt själv. De får det ju o låta so bra oavsett vad man väljer.

Senast ändrad:
Jag kör TBT nu, Bataleon Global warmer. Tycker cambern som man får behålla med TBT är mycket bättre än alla sorters rocker, förutom kanske hybridrockers(Camber/rocker blandat).

Man får bättre pop med camber än med rocker och bättre skär än med rocker. TBT är ju bara plus i kanten som gör den förlåtande och jibbig som en rocker. Enligt mig då.
Brädor jag haft och åkt på så ingen tror jag sitter och snackar skit: Venue remote(camber), Bataleon Evil Twin(TBT), Capita horrorscope och Ultrafear(rocker, bästa rockern dessutom), K2 WWW(Rocker, uschh så ostabil), Burton Hate(rocker, ostabilaste brädan jag åkt på. Läskigt), Smokin Superpark(Rockerhybrid, sjukt bra grejer), Bataleon Global Warmer(TBT).

Men allt diffar ju från person till person. Jag kommer nog köra TBT ett tag iaf.

Senast ändrad:
Ah jag tar iaf o skaffar mig TBT till nästa bräda så får vi se hur det känns. Av det jag sett ser det perfekt ut för min typ av åkning.

Hej
Ska köpa en ny bräda och undrar om DC Devun PRO skulle kunna vara nåt för mig. Jag är 179 cm, väger 59 kg och har storlek 42 på mina boots, jag åker nästan bara off-pist. Jag har åkt i 5 år och är en ganska duktig åkare. Jag har åkt på en Nitro T1 146 och tycker att den börjar bli väldigt kort. Jag brukar åka runt 25 - 35 dagar per år. Men länka gärna andra snowboards som är bättre för mig.
Tack på förha

Kanske har jag skrivit i fel tråd.

Riktigt bra inlägg! Skulle nu vilja ha en kommentar ang. en bräda jag funderat på (mest pga att den var billig), Morrow Radium Wide, är det något att ha för en som åkt väldigt länge men åker runt 2 veckor/år? 185cm lång 67kg åker pistat och off-pist så fort jag hittar nåt

Grym information Pinn! Jag har hyrt bräda och åkt några gånger och känt mig sugen på att köpa en. Jag har dock varit för feg och tvekat för många gånger då jag inte hittat något som tilltalar mig. Hjälp skulle uppskattas enormt mycket! Jag kan tänka mig alla sorters märken, vad skulle passa mig som klassas som "nybörjare"? Brädan får inte vara för dyr då jag fortfarande växer i storlekarna.
Information:
Längd: 175-176 kg
Vikt: 55 kg
Skostorlek: 42 2/3-43
Budget: 0- 4000 kr

Hm...vad sägs i så fall om...

Arbor Formula 148/152
Flow Drifter 153
K2 Raygun 150/153
Rome Tour 150/153
Rossignol Taipan 153
Yes the Basic 149/152

Alla dessa är ganska billiga men bra all-mtn/all-mtn freestyle-brädor som lämpar sig bra för nybörjare/medelgoda åkare. Jag föreslår att du läser vidare om dem och sedan avgör vad du tror kan passa dig bäst. Många av dem kan du hitta till nedsatt pris för förra årets modell bara du letar lite.

Anticrobotic sa:
Hm...vad sägs i så fall om...

Arbor Formula 148/152
Flow Drifter 153
K2 Raygun 150/153
Rome Tour 150/153
Rossignol Taipan 153
Yes the Basic 149/152

Alla dessa är ganska billiga men bra all-mtn/all-mtn freestyle-brädor som lämpar sig bra för nybörjare/medelgoda åkare. Jag föreslår att du läser vidare om dem och sedan avgör vad du tror kan passa dig bäst. Många av dem kan du hitta till nedsatt pris för förra årets modell bara du letar lite.
Tackar för dessa tips! Uppskattas enormt. Ska sätta mig ner och kolla igenom alla imorgon. Vad tycker du gällande bidningar och boots? Kan man köpa ett par dyrare tex Burton men använda bidningar från K2? Eller rekommenderar du att köra samma märke?

Bara för det står burton på grejerna betyder det inte att det är bra :rolleyes:

Mitt tips (det jag körde på förra säsongen och det jag kommer köra på i vinter också 67kg/178cm) , bataleon airobic 154 / lobster parkbaord 154, switchback bindningar
Vill du ha ännu mjukare bräda finns Bataleon Fun-kink / Disaster , Lobster Jibbaord

Går att fynda fjolårets från denna sidan för ~3600kr http://www.boards.lv/en/ishop/66876

Hittade sidan via bataleons hemsida och tänkte beställt men beställde årets airobic och disaster istället :D

Boots bör du testa/köpa i butik om du inte haft några relativt nyligen så du vet exakt vad du ska köpa.

Senast ändrad:
linder sa:
Bara för det står burton på grejerna betyder det inte att det är bra :rolleyes:

Mitt tips (det jag körde på förra säsongen och det jag kommer köra på i vinter också 67kg/178cm) , bataleon airobic 154 / lobster parkbaord 154, switchback bindningar
Vill du ha ännu mjukare bräda finns Bataleon Fun-kink / Disaster , Lobster Jibbaord

Går att fynda fjolårets från denna sidan för ~3600kr http://www.boards.lv/en/ishop/66876

Hittade sidan via bataleons hemsida och tänkte beställt men beställde årets airobic och disaster istället :D

Boots bör du testa/köpa i butik om du inte haft några relativt nyligen så du vet exakt vad du ska köpa.
Ska kolla upp det, du svarade inte på min fråga. Borde man ha samma märke på allt? Eller ger det bättre resultat om jag mixar?

Det är nog min oerfarenhet som ställer till det, vilken/vilka sidor ska jag kolla på? Ska jag köpa årets modell, eller förra årets? De flesta sidor jag hittar känns lite sådär, kan du/ni rekommendera någon? Jag vet att jag är en pina just nu men när det här är över ska jag återgälda det på något sätt.

Det brukar inte vara några problem att mixa men burton till exempel har ett eget bindningsystem som heter ICS , det passar inte till något annat. Men har du bindningar och en bräda som passar med varandra så är det bara hitta ett par boots som passar dina fötter :)

Årets vs Fjolårets. Det är oftast ingen större skillnad och vanligtvis enbart grafiken som skiljer men vill man va på säkra sidan så kan man ju läsa på om den specifika modellen :)

Angående sidor att kolla på så kan man ju dels kolla dom största som är rätt lätta att hitta bl.a. bluetomato.com men vill man hitta bra deals så kan man ju alltid söka sig vidare som den sidan jag hittade genom http://bataleon.com/shop där jag klickade runt mig på kartan för att se om dom olika butikerna hade en hemsida :)

Blue-tomato säljer ut modeller från förra året och under kategorin "nybörjare" fastnade jag på dessa. Alla brädor ligger runt 2000 vilket jag är glad för! Dock har jag ingen erfarenhet av någon av dessa märken. Vilken skulle jag må bäst av. Jag vet att det är en övergripande fråga men som sagt, jag föredrar park före off-pist men det är mest backåkning. Ni som tar tid att hjälpa mig med att besvara mina frågor är guld värda!

Burton Bullet 154
Völkl spade 151
Völkl Dash 152
F2 FTWO Reverse 149 (ett par Pipe LXL följer med)

Tjenare!

Jag har bestämt mig för att köpa en bräda jag med. Jag har åkt snowboard en säsong och ville bara kolla om jag har gjort ett bra val ang köp. Jag har ännu inte beställt men ska göra på fredag när csn kmr :)

Min körstil kommer nog vara mest pist just nu, men när jag blir bättre kommer jag nog hellre åka off-pist än ramper och dylikt. Jag vill nog hellre åka snabbt än högt. Dock vill jag ha möjlighet att, när jag får modet, prova på lite hopp.

Jag är 20 år, troligen frädigväxt på 183 cm och ca 78 kg tung. Min skostorlek ligger på 44-46.

Det jag ska köpa är en Burton Sherlock 162W 2014. Till detta ska jag ha ett par Burton Mission EST bindningar. Boots har jag inte valt ut än men tack vare denna guide kommer det nog bli lätt.

Det enda jag är osäker på just nu är om jag ska 158 eller 162 i längd. Jag känner på mig att jag föredrar en stadig snabb åkning än att kunna svänga lite lättare/bättre, men det är det jag vill att ni ska hjälpa mig med.

Jag har hittat brädan och bindningarna i en Tysk internetshop som fraktar till Sverige för ynka 200 kr. I hollywood kostar Sherlock 4999kr, på den tyska sidan kostar bräda+bindingar under 5000 kronor så det låter mycket mer värt att beställa därifrån. Nedan följer länkar till den sidan.

http://www.biker-boarder.de/shopwar...Ware-2nd-2014-Snowboard_detail_53428_856.html

http://www.biker-boarder.de/shopwar...al-Red-Snowboardbindung_detail_30810_857.html

Det sista jag undrar är vad B-ware/2nd betyder.

Det kan tilläggas att jag tänkt ha brädan i cirka 3-4 år minst så vill inte köpa nåt billigt för den största nybörjaren utan jag vill hellre "växa" in i brädan. Jag går nu ettan på högskolan och ska efter trean säsonga så vill att brädan ska funka tills dess.

Jag har tänkt åka minst 10 skiddagar per säsong, men förra säsongen hade jag två veckor så det är ett bra mått.

Vad tycker ni? Har ni nåt att föreslå? Hoppas nån erfaren kan hjälpa mig med mina små frågor! :)

Med tanke på att du ligger på gränsen mellan normal och widebräda är det nog bra om du går igenom processen att välja boots först. Följ instruktionen för boots noggrannt! När du mätt hur lång din fot är kan du börja få en hum om huruvida du ska ha normal eller wide/midwide.

Biker-boarder verkar vara en schysst shop, jag har haft lite att göra med dem innan. B-ware/2nd borde dock betyda att den är begagnad eller använts som demoexemplar, så den kommer inte att vara i fulllständigt nyskick.

Anticrobotic sa:
Med tanke på att du ligger på gränsen mellan normal och widebräda är det nog bra om du går igenom processen att välja boots först. Följ instruktionen för boots noggrannt! När du mätt hur lång din fot är kan du börja få en hum om huruvida du ska ha normal eller wide/midwide.

Biker-boarder verkar vara en schysst shop, jag har haft lite att göra med dem innan. B-ware/2nd borde dock betyda att den är begagnad eller använts som demoexemplar, så den kommer inte att vara i fulllständigt nyskick.
Det med wide är jag nog ganska säker på att jag ska ha dock. Jag har stora fötter och en som jobbar på hollywood sa att Burton gör ganska smala brädor. Jag har ju typ 12 i amerikansk storlek så jag är ganska säker iaf. Men är nog bäst att köpa boots först ändå.

Är det värt att köpa den begagnat då eller punga ut cirka 1000 extra för en ny? Om det är demoex borde den väl inte vara allt för sliten och om en seriös affär säljer den borde den väl vara i bra skick? Dessutom är det årets modell så den kan ju inte ha använts allt för mkt?

Tack för svaret iaf! Vad tkr du angående själva modellen, kmr den passa mig och min körstil?

Hej, jag ska till Åre vecka 3 och funderar på ny bräda då jag börjar bli bättre efter senaste turen till alperna i våras.
Jag började först köra på en gammal Gnu bräda jag fått, gammal, stor och sladdrig. Sen köpte jag en billig warp bräda med camber och den högg duktigt bra när man som nybörjare körde pist första gångerna. Sen köpte min bror en billig morrow fury med rocker och efter att ha testat den så köpte jag med en. Det är en kul leksak att köra sakta å leka med men lite jobbig i röd pist för att inte tala om svår att köra med i svart och omöjlig på is som det kan bli.
Nu tycker jag det är roligt med lite fart och vill hänga på i de röda å svarta pisterna så mina polare jag åker med slipper vänta alltid. Läst en massa om tbt och burtons olika rocker och så men det är väldigt svårt att välja.
Hade först ett par kassa warp boots jag köpte med första brädan och fick köpa stora ride lx bindningar till dem och nu är dom lite stora till mina burton awol boots som sitter som en smäck. Bindningarna som följde med morrow brädan sitter bättre men är väldigt plastiga och svåra att dra upp när man spänt dem. Kanske ska köpa både styvare boots å bräda med bindningar nu kanske?
Morrowbrädan kan man ju alltid ta fram och köra med när det är sämre snö här i skåne..
En annan fundering är om man ska vänta med å handla till man kommer upp och kan prata med kunnig personal?
Har ju top 12 inte alltför långt bort också som alternativ.

Tjena

Jag har ganska stora fötter, 13 och breda, så har märkt att det är ett problem att hitta. Några som har lite tips på boots som allmänt är lite större? Vill ha ganska "stiffa" för jag ska åka mest puder, men jag vill inte heller bli begränsad och inte kunna hoppa lite.

Är i Vancouver så utbudet finns här och jag kan prova. Men var in i dom stora butikerna idag och då tog dom fram ett par direkt som satt fint, men känns så osäkert ändå. Det är ju trots allt i backen dom ska kännas bra, inte i affären.

Undrar också om 9/10 är för "stiffa"? För även om puder är prio så kommer jag vilja hoppa, både backcountry och bygga hopp annars för att lära mig lite trick.

Senast ändrad:
Norling: Jag har breda fötter och kör med Salomon Malamute (nu några år gamla) som jag kör puder, Big Mountain och lite gubbjibbande med. Jag skulle inte vilja ha mjukare och de är klassade som 9/10 (i år, jag är osäker på om de ändrat något). Jag kör mest på en mellanstyv OP-bräda men leker runt en del med barnen på en skatebanan och tycker inte på något sätt att styvheten är negativ. Med åldern har jag gått mot mjukare brädor men inte känt behov av att byta till särskilt mjuka skor.

Bindningar

Hustruns Burton har pajjat (no surprise) och hon har snott mina gamla Union Contact (ja egentligen var det väl hennes från början). Nu har jag inget att spänna fast mig i skate bananen. Jag har försökt att kolla på Flux o Union men fattar för tusan inte vilka bindningar jag ska köpa. Jag kör med ett par Flux TT30 (tack Doughboy!) på en NS Heritage som är bra och mitt omdöme om Union Contact är ok men inte toppen.

Önskemålet är alltså en bindning för en skate banan för att glida runt, gubbjibba och åka skogspuder. Något enstaka halsbrytande blir det väl men egentligen åker NS-brädan fram då. Jag väger strax över 70 och kör med Salomon Malamute strlk 42. Ska jag köpa ny Contact eller hitta på något roligare. Union/Flux är inget krav men Burton blir det inte.

Tack på förhand /M

Tjabba

Ligger och degar i en apartment i st anton i väntan på att säsongen ska dra igång och funderar på vad för bräda jag ska köpa. Jag har under alla tidigare skidresor i mitt liv hyrt skidor/snowboard, men eftersom jag ska spendera en hel säsong i alperna är det dags att för första gången köpa en egen bräda. Jag har aldrig haft chansen eller tiden att prova och jämföra olika brädor och därför vet jag inte riktigt vad som passar mig eller den terräng jag befinner mig i bäst. Jag har dock läst massor men känner mig fortfarande lika vilsen bland alla olika alternativ av brädor/bindningar det finns. Därför vänder jag mig till er som kan och har mer erfarenhet och som kan tipsa om passande brädor.

Jag har varit i st anton förut, och det finns egentligen alla typer av backar, och från vad jag har fått höra, bra tillgänglighet till offpist och puder under stora delar av säsongen. Jag vill ta del av både pist, puder och möjligtvis park, och är därför inne på en stadig all mountain bräda. Med ca 7 veckor spenderade på snowboardåkning under de senaste 4 säsongerna klassar jag mig som en intermediate. Jag gillar brädor som är lätta att svänga med, men som ändå står sig bra vid högre fart i pisten och i pudret. Sammanfattningsvis lutar det alltså åt en all mountain bräda av något slag, mer än så vet jag inte riktigt.

Är 19 år, ca 185 lång och väger ca 70.

Öppen för alla förslag. Fråga vad som helst!
Danke schön som vi säger i österreich ;)

Hej där!

Jag har en bräda från 2012, Burton Custom Flying V small. Har inte koll på hur lång den är men tror runt 140 cm. Jag är ganska kort, 162 cm eller något sådant.. Men är brädan för kort för mig? När jag köpte den sa säljaren att den var bra, men tänkte fråga här också. Har åkt på den i 2 år och det funkar bra, kanske för att jag inte åkt på någon annan bräda på väldigt länge.
Så när det är dags att skaffa en ny, förhoppningsvis inte inom en snar framtid, hur lång ska ens bräda vara?

Allt gott! / Maia :)

Senast redigerad av en moderator:
Hej allihopa, har en kompis som säljer sin JIBBAORD SPECIAL ADDITION HAIRCUT (bilden). Det jag undrar över är om jag skulle kunna åka med denna bräda, jag är fortfarande rookie men vill ju självklart bli bättre. Jag gillar att hoppa men gör inte det extremt mycket, gillar offpist och pist också. Jag pendlar mellan 82-85 kg och är 183cm lång, jag har storleken 43 i skor. Min kompis har ungefär samma mått men jag undrar eftersom det står 20-30cm kortare och denna bräda blir 35cm kortare, funkar brädan med ett par 43 boots? ska jag köpa denna bräda? har letat i evigheter efter en bräda och nu får jag köpa en begagnad om jag vill.

Hej jag är en relativ nybörjare på snowboard har precis lärt mig 180 i hoppen i blå park och börjat hoppa i dom mindre hoppen i stora parken (röda hopp skulle jag tro)
Jag skulle vilja utveckla mig mer i paråkning och har tänkt att köpa ny bräda och har funderat på en Capita
Horrorscope
Vad skulle ni kunna rekommendera för längd på en sån
184cm 84 kg och har ett par burton ruler boots str 44
Kommer åka ett par dagar i veckan under säsong eller har ni några andra tips till bräda og bindningar

Tjena!
De hade försäljning här på skolan och vad jag förstod ganska bra priser, så jag slog till. Blev dock lite fundersam nu i efterhand om brädan inte var för lång. Så alltså, har kört bräda i 10 år, är 23. Har kört på en ganska mjuk, sladdrig och för kort Elanbräda i storlek 148. Kände att jag ville ha något styvare, eftersom jag kör fort i pisten, ibland offpist men hänger aldrig i parken. Nu var det dags att köpa nytt då jag inte tog med den gamla sladderplankan när jag flyttade till Scweiz.

Är 170 cm och väger en 74-75. Blev med en Jones Carbon Flagship 161 för 600 (=4500 SEK). Så alltså, blev den på tok för lång på grund av att priset frestade mig? Var det ens en bra deal? Eller blir det bra eftersom jag kör fort och ändå har lite vikt att pressa? Inser sådär i efterhand att 155-158 nog hade varit optimalt.

Hej!

Jag har en Salomonbräda årsmodell -99 som jag letar efterföljare till. Den är väldigt hård och är uppbyggd flat-camber-flat, om ni förstår vad jag menar? Brädan funkar fortfarande jättebra (har haft den i 15 år!) och är fantastisk att carva med, men så fort det blir uppkört och vallar i backen så har den en tendens att gripa tag i underlaget. Så nu är jag på jakt efter en lika styv bräda, men med rocker-camber-rocker och eftersom jag tycker att Salomon gör helt grymma brädor för just pist så luktar det åt en S. IDOL.

Så till frågan...
Jag är 163 lång och min nuvarande bräda är 144, så jag väljer mellan 144 och 148. Vad tror ni, blir 148 för lång (kör bara pist och inte park)?

Hälsningar,
Maria

Maxa sa:
-Rockerbrädor kan med fördel vara längre än rena camberbrädor. Vid en jämförelse påverkar inte rockern i sig skärningsradien, dvs den effektiva kantländen. Rockern är ju till för att skapa lite bättre framkomlighet när det är uppkört, som du önskar. Annars kan man säga att en kortare bräda (av samma modell) är vridstyvare än den längre. Samtidigt är den längre mer fartstabil.

Isglassmacka sa:
Tjenare! Min kompis har bestämt sig för att börja åka bräda, problemet är ju bara att han är så satans lång. Ca 195 cm och 100+ kg så han skulle då enligt guiden behöva en bräda som är 175. Det är ju ganska svårt att hitta så jag undrar om man bör avböja riktlinjen när personen i fråga börjar bli för hög?

Vad tror ni är lagom längd för honom?
Det är väl helt enkelt bara att köpa den manligaste modellen av valfritt brädmärke :D

Fast 165 -> 170 bör han lätt klara sig på!

http://www.blue-tomato.com/sv-SE/pr...00000001/vc_laenge_cm/80.0-165.0-185.0-185.0/

Hej!
Efter att åkt på en warp bräda förra året som kändes allt för stel och klumpig så tänkte jag skaffa en ny bräda för denna säsongen. Jag har väl mest lärt mig grunderna i åkandet än så länge.
Jag är 173cm lång, vägen 60kg och har storlek 40 på bootsen.
Bara åkt i pisten än så länge men skulle vilja börja i parken och små hopp så småningom, så jag kollat in:
https://www.junkyard.se/snowboard-sk8-banana-fm med några switchback bindningar.
Skulle denna passa mina mått och behov?
Är även öppen för förslag.

Tack på förhand // Nicke

Efter några år nu med skidor där det harvats i pist och offpist så har jag bestämt mig för att återgå till Snowboard igen.

Min senaste bräda var Jussi Oksanens Pro model från 2007 och den fullständigt älskade jag tills jag satte den i en sten och bucklade till allt som fanns.

Vad ska jag sikta på idag för att få en så fin åkupplevelse som jag hade på denna brädan då jag tyckte den funkade överallt, t.om. rails och parkhopp funkade prima på en leknivå.

Skidor som avhandlats är Völkl Wall, Gotama, LPR 115 och Bent Chetler men inget är i jämförelse med en bräda i offpisten

185cm lång
94kg lätt

Offpist och pist i första hand, kommer inte harva rundor i parken då jag inte läker som när jag var 20 längre :)

Tillbaka
Topp