Svar till alla som skall köpa ny snowboard!

Jag kör på en nitro team gullwing, den är kanon både i puder och i pisten.
Den har rocker mellan fötterna och camber i nose/tail.
Värt att kolla upp tycker jag!

Jag ska vara i Stranda hela vintern och behöver en ny bräda med bindningar.
Har mer eller mindre bestämt för en GNU Carbon Credit 165 men skulle behöva tips på bindningar. Har 45/46 i skostorlek, rätt duktig åkare och det kommer troligtvis bli rätt mycket offpist. helst under 2000 kr och ska kunna skickas till Norge.

Tack för alla tips! kollar runt som bara den!

Är burton bullet bra?
Någon som har någon erfarenhet av never summer?
Blev sugen på never summer proto ct då jag hört massa bra om den. Men är det någon som vet om den går att köpa i sverige alternativt beställa till Sverige?

Marie, w menar wide, inte women. Så, också Bllut är wide, bara för stora fötter (45 ok över)

Tack, det vet jag. Men med tanke på att den är 25,8 och min nuvarande är 25,5 så ser jag inte stor skillnad på 3mm? Har strl 43 på bootsen så har inte precis små fötter. Var bara en tanke då det gällde 3mm.

Men som sagt, never summer, någon som har koll?:)

Tack för alla tips!

Om man har gått ner ca 10kg i vikt är det då någon ide att byta till en mjukare bräda? Kör för närvarande på en Custom X 64 Wide och funderar på att gå till en Custom 65Wide eller 63 som är 25.7 i midjan. Är 190cm lång väger 80kg utan kläder stl 11 i boots. Har kört på allt från 159 till 173 gillar dock spannet mellan 63-65 bäst för allround åkning. Gillar att åka fort och carva regular och switch. Hoppar inte så mycket men gillar att lattja med brädan på snön.

Tjena nu är det så att jag ska börja köra lite snowbord hade jag tänkt :) jag har kört en vecka innan på sälen och tyckte det var mycket kul. Jag skulle nog anse mig själv som nybörjare efter att ha kört en vecka :P

Men iallfal jag är 185 cm lång väger ca 80 kg kommer köra all mountain kommer åka ca 2-3 veckor per år eftersom vi inte har så mycket snö här.

Så har ni någon bra nybörjar bräda som ni kan rekomendera vet inte alls vad e bra nybörjarbäda ligger på så priset lämmnar jag till er ! :D

Tack på förhand :D

Sko strl i mina vanliga skor 42

Senast ändrad:
Jag har tänkt att ge min sambo en ny snowboard och bindningar i julklapp..
Men eftersom jag själv inte åker bräda behöver jag lite hjälp utav proffsen.

Info...
Längd: 179cm
Vikt: 80kg
stl: 42
Dagens bräda (ca7år gammal)
EXTREME E-Line 158cm

Han åker mest i pisten men kan köra nått hopp nångång och offpist nångång, så en pistbräda (allround bräda funkar nog med).. Enligt mig duktig på snowboard, åkt i ett antal år.
Han är mest inne på Burton, men jag är öppen för förslag.
Budget: 5-6000 max

Kan någon rar person kanske hjälpa mig med lite info!!
Vore jäkligt tacksamt :)

andreemidbrand sa:
Tjena nu är det så att jag ska börja köra lite snowbord hade jag tänkt :) jag har kört en vecka innan på sälen och tyckte det var mycket kul. Jag skulle nog anse mig själv som nybörjare efter att ha kört en vecka :P

Men iallfal jag är 185 cm lång väger ca 80 kg kommer köra all mountain kommer åka ca 2-3 veckor per år eftersom vi inte har så mycket snö här.

Så har ni någon bra nybörjar bräda som ni kan rekomendera vet inte alls vad e bra nybörjarbäda ligger på så priset lämmnar jag till er ! :D

Tack på förhand :D

Sko strl i mina vanliga skor 42
Eftersom ingen av de gamla rävarna verkar vilja svara så kanske jag kan hjälpa till med att föreslå någon av All mountain-brädorna under 449$ i följande test:
http://snowboarding.transworld.net/2013-good-wood-snowboard-test/
Längd 158-159 kanske? Du behöver defintivt ingen Wide.

Senast ändrad:
andreemidbrand sa:
OKej tack så mycket men ska jag inte ha längre ot:en sa ju att man ska ha till näsan ?? eller?
Längd på brädan har mer med din vikt än din längd att göra.
Och wide kan/bör man ha om man har stora fötter, jag har 11or på mina boots så jag kör wide men har även en icke-wide bräda.

Hm. Det viktigaste är väl ändå att bootsen och bindningarna passar. Du vill varken att det ska glipa för mycket eller att bootsen inte riktigt ska gå ner i bindningarna. Jag skulle nog testa passformen innan köp.

Halloj!

Tycker det är onödigt att starta ny tråd så skriver här som några andra.
Jag har kollat runt på olika sidor efter snowboard, bindningar och boots men har ingen erfarenhet om storlekar, märken och sånt. Jag är nybörjare och har hyrt tidigare år, vill ha en bräda som funkar i baken och i park. är långt ifrån bra men lär mig fort och vill i framtiden åka med polare i parken. Hade tänkt att köpa en bräda efter jul om det finns affärer med sänkta priser så tips gärna.
Är 182cm lång, väger 87kg och fötterna är 28cm. Kommer åka de flesta helger 5.8 st, inte långt till backe och åker på bakgården.
Har åkt skidor hela mitt liv om det är relevant.

Martini96 sa:
Halloj!

Jag har kollat runt på olika sidor efter snowboard, bindningar och boots men har ingen erfarenhet om storlekar, märken och sånt. Jag är nybörjare och har hyrt tidigare år, vill ha en bräda som funkar i baken och i park. är långt ifrån bra men lär mig fort och vill i framtiden åka med polare i parken. Hade tänkt att köpa en bräda efter jul om det finns affärer med sänkta priser så tips gärna.
Är 182cm lång, väger 87kg och fötterna är 28cm. Kommer åka de flesta helger 5.8 st, inte långt till backe och åker på bakgården.
Kan tipsa dig om top12.se de har 40 % rea på snowboards saker just nu och lite andra deals :) beställde precis från där bra och trevlig support vet dock inte riktigt vad man ska ha som du kanske har förstått av tidigare inlägg men beställde en tecnine bräda iallafall hoppas se blir bra :)

Martini96 sa:
Halloj!

Pja, kanske det här paketet? Lånade en sådan bräda av en polare och den verkade helt ok - och så är den ganska snygg. :) Han åker ett par veckor per år och han verkar extremt nöjd med brädan i jämförelse med utrustningen han hyrt innan.

Och vad gäller boots...ja, du fattar nog av resten av tråden. Det är bara att börja prova, och prova, och prova... Men om du nu börjar med att testa Burton boots och de visar sig passa till din fot så kan du ju i alla fall vara rätt säker på att de passar till bindingarna i länken också. Min ovannämnda polare har Moto och är jättenöjd. Själv kan jag inte ha Burton alls verkar det som...

Senast ändrad:
har lite köpångest som många andra.

idag kör jag på en forum peter line 155cm från 2002.
en sån som är längst till höger är det.
http://www.consignsoft.com/edge/i2.htm

jag kan inte hitta hur hård/mjuk denna brädan är.
men den känns på tok för hård.
när jag försöker få till en press så känns det som om den inte vill böjas alls.
som att åka på en planka känns det som.

jag väger 65kg är 177cm lång och skor 41.

det jag åker är i pisten men ger inte så mycket för att åka sjukt fort.
tänkte jag skulle ge mig på att jibba och köra i parken lite mer i år.

dock inte så stora hopp och så.
bara lite småhopp och boxar-

puder och lössnö är inte något som jag kommer överösas i så det kan bara vara ett plus om det går att köra i.
dom lössnösvängar jag fått är lätträknade hittills så det lär nog fortsätta så.

hade varit gött att plocka på bindningarna jag kör på idag.
det är sånna som sitter med 4 skruvar.

jag fattar inte redigt detta med alla former på brädorna.rocker , camber och allt vad det heter.
jag förstår att alla har sina favoriter.
men vad ska man satsa på som medel åkare som vill öka sina skills?
den jag har nu är iaf twin tip och det gillar jag.
sen går den upp från golvet i mitten om man lägger den ner.

någon som har några brädtips?

Senast ändrad:
Hej,

Om den går upp i mitten är det en camber, och det är nog också det som gör att du tycker att det är svårt att svänga med den. Så jag antar att du ska ha någon typ av Rocker, som ska vara lättare att svänga med. Samt en twin shape eller true twin eftersom du ska köra park och jib.

Du skulle ju kunna testa att använda Burton's Board Finder för att ge dig en hum om vad som kan vara lämpligt för dig. Obs att du kan ändra till metric vilket gör måtten enklare.

Senast ändrad:
gbgpuderludret sa:
Om man har gått ner ca 10kg i vikt är det då någon ide att byta till en mjukare bräda? Kör för närvarande på en Custom X 64 Wide och funderar på att gå till en Custom 65Wide eller 63 som är 25.7 i midjan. Är 190cm lång väger 80kg utan kläder stl 11 i boots. Har kört på allt från 159 till 173 gillar dock spannet mellan 63-65 bäst för allround åkning. Gillar att åka fort och carva regular och switch. Hoppar inte så mycket men gillar att lattja med brädan på snön.
Får ja fråga hur Custom x känns om man väger 90 kg, känns det som att brädan klarar ens vikt? Är inne på just den modellen 165W, och undrar om mina 186 cm och 94 kg blir för tungt för den.

Tjena!

Sitter med en fyra år gammal Ride Havoc som bindningarna börjat ge upp på, har hittat ett par Burton Cartel för 1800kr vilket verkar vara ett bra pris för dom. Men är det någon idé att köpa ett par såna bindningar till en sådan bräda? Eller ska man fläska på och köpa en helt ny bräda?

hallå! Dags för att byta upp sig i brädköp då ja börjar tröttna på en kort bräda och sugen på en längre. Har åkt i tre år på en Ride Yukon, vilket är en kanon bräda i sig. Har 159W modellen men börjar tröttna på att fötterna (strl 45) hänger utanför tåkanten och förstör för skäret. Åker nästan bara pist, men gillar att skojja till det så åker inte bara "utför" :)

Vill ha en bräda som funkar väldigt bra i pisten men som man kan jibba/latcha väldigt mycket med på planmark och som inte är för hård.
Har tittat på Libtech Attack Banana, eller Burtom Custom. Är det någon här som har någon experience av dom? Priset är inte något problem då ja ser det som en investering :)

Mackabitch sa:
Sitter med en fyra år gammal Ride Havoc som bindningarna börjat ge upp på, har hittat ett par Burton Cartel för 1800kr vilket verkar vara ett bra pris för dom. Men är det någon idé att köpa ett par såna bindningar till en sådan bräda?
Nej! Ride Havoc har 4x4 och Burton kör med 3x3. De funkar inte tillsammans. Kolla in Unions bindningar, de funkar med både 3x3 och 4x4.

Burtons grejer kommer ju med discar för alla system, om det inte är EST specifika bindningar. Iaf nyare burton bindningar.

Anticrobotic sa:
OIC. Weheell, då får väl de gamla rävarna här anstränga sig lite mer och hjälpa dem som frågar, så behöver inte gröngölingar som jag komma med felaktig info. Right, Delta? Right? Right? :D
är för gammal och trött för annat än proofreading :D
tur att det finns piggare förmågor som Thomsson som kommer med konstruktiv info :D

Jag har lite problem med en snowboard binding(Head p3). Det är så att jag måste köpa nya boots men ska behålla brädan och har förstått det som så att jag måste reglera bindingen för att de större skorna ska passa.

Skulle va as grymt ifall någon orkade förklara hur man gjorde...

PS. Har tagit ut dom två skruvarna som man ska dra ut för att kunna förflytta häl"spärren" men kan det finnas någon hake eller något för när jag drar i den för att göra den större så rör den sig inte det minsta..:/

Mada92 sa:
gbgpuderludret sa:
Får ja fråga hur Custom x känns om man väger 90 kg, känns det som att brädan klarar ens vikt? Är inne på just den modellen 165W, och undrar om mina 186 cm och 94 kg blir för tungt för den.
Den klarar 94 kg utmärkt. Låg runt 90kg när jag köpte min och den släppte aldrig kantgreppet.

Hej!

Dags för ny bräda för mig också.

Första frågan är om det spelar någon roll om det är dam- eller herrmodell? Jag tror att jag bara har kört på herrbrädor än så länge. Som jag har förstått är det flex, längd och bredd som skiljer. Flex verkar ju variera rätt mkt mellan brädor ändå och längdmässigt ligger snarare mitt i herrspannet (är 180cm lång, dryga 70kg, 39/40 i skor). Frågan är om det är jag ska försöka hitta en dammodell bara för att få den några millimeter smalare? Eller finns det andra skillnader? (Känner den på sig att jag har äggstockar?)

Har nu en Burton Cruizer 53cm (Rocker) som har vart super medan jag lärt mig. Testade dock en kompis bräda som var lite längre (157) och rätt hård (han har köpt den för aggresiv piståkning), och den var fantastiskt mkt roligare i lite fart i pisten.

Är fortfarande inte direkt en erfaren erfaren åkare men nu på det stadiet att jag bränner på rätt bra i de flesta backar och förhållanden, ger mig på en del hopp och skogsturer. Hoppas på mer puder framöver. Vill ha en allroundbräda. Tänkte mig kanske en burton som var några centimeter längre än den jag har och kanske lite styvare, möjligen en "springloaded" istället för en rocker. Är jag ute och cyklar?

Tjena, jag undrar bara vad som är nybörjarvänligast av Camber, V-rocker, Flying-V osv finns ju så jäkla många olika "techs" numera. Med nybörjarvänligt menar jag svårare att få sne-skär i pisten/liften eller efter ett hopp med mera. Camber ska ha bra "pop" har jag hört men känns som att det måste vara svårare att raila och enklare att få skär med de.

Jag hänger 90% av tiden i parken så vill ha en mjuk parkbräda men det enda jag inte riktigt kunnat lista ut är vad man ska ha för "Bends" och "Sidewalls" som det heter på engelska.

Tack på förhand ;)

Senast ändrad:
Ok, jag misstänkte det men var inte riktigt säker. Kör på en Blunt 07 just nu men tycker den är lite stel/hård trots en 3:a i flex på skalan. Läst många andra som sagt samma sak, den är lite svår att buttra och pressa med. Funtar nästan på Burtons White bräda. Billig och mjuk, funkar nog för en medelmåtta som mig. Men får se vad det blir, tror nya kängor är prio just nu för jag har kasst hälfäste i mina nuvarande.

Burton Standard White Edition

Senast ändrad:
Dreven sa:
Tjena, jag undrar bara vad som är nybörjarvänligast av Camber, V-rocker, Flying-V osv finns ju så jäkla många olika "techs" numera. Med nybörjarvänligt menar jag svårare att få sne-skär i pisten/liften eller efter ett hopp med mera. Camber ska ha bra "pop" har jag hört men känns som att det måste vara svårare att raila och enklare att få skär med de.

Jag hänger 90% av tiden i parken så vill ha en mjuk parkbräda men det enda jag inte riktigt kunnat lista ut är vad man ska ha för "Bends" och "Sidewalls" som det heter på engelska.

Tack på förhand ;)
Ptja..I would say....Nybörjarvänligast är att köpa den bräda som man kommer över billigast på blocket eller motsv...och som inte är gjord av papiermache eller något annat konstigt material.
Köp en som inte är tok-lång - hellre mer skateboard än backhoppningsplankor - för att få uppleva glädjen av snowboard. Borde komma undan med max en 5-hunka på brädan. Så finns det pengar över att leta ett par sköna boots som passar bra och framförallt ett par bidningar som håller fast foten på brädan. Jag skulle prioritera bindningen om jag skulle behöva ge en nybörjare köpråd.... därefter bootsen - det ska inte göra ont att åka---sist brädan.... Alla brädor som är mindre än 20 år gamla och inte är av eler tillverkade av något skumt material är helt åkbara för en nybörjare iallafall de första 3-5 åren innan det är dags för Världscup-premiär.

DRAKE-bindningar suger fast foten i brädan - hitta ett par sådana 10 år gamla - så behöver inte hela utrustningen gå på mycket mer än den där 5-hunkan ...har du tur har du hittat en SILENCE eller Burton -bräda billigt på blocket - de verkar kunna hålla länge och kostar inte många ören när de börjat närma sig 15-bast.
Vad gäller längd, shape,stance osv så spelar det mindre roll när du är nybörjare - för du är ju nybörjare - alltså lär du dig åka på det du har! Perfekt ! Då har du inte vant dig vid någon speciell typ av hårdhet, bend, bredd eller så...bara att se till bli bra på det man har....:)

Väljer du att köpa splirrans kan du i allafall hursomhelst glädja dig åt att vad du än köper så kommer det att vara bättre än skiten utan stålkanter som harvades på i början av 80-talet när snurfen blev snow :-)

Undvik en monoski - så blir det kul!

Hä bar å åk! :D

Senast ändrad:
"Size matters. You won't impress anyone by riding a board that‘s too big for you." / som Burton säger :)

Tackar för tipsen, nu var jag dock ute efter specifik information angående olika bends på brädor. Är ingen nybörjare utan var bara ute efter en bräda som är nybörjarvänlig/förlåtande. Svårt att får skär med men funkar helt ok överallt oavsett om det är pist/park/puder. Men får se om jag bara filar ner mina stålkanter på nuvarande brädan istället. För att kunna göra ordentliga butters o skit.

Vore ba skönt att veta lite mer om alla "techs" som brädorna har.

ops...my bad...läste inte originalfrågan :-)

Jag tror/tycker att en vanlig camber ger mest om man åker lite här och där och på olika vis, lite allround...men smaken är som baken :-)

Jag ger mig inte in på att försöka framstå som att jag fattar alla skillnader på olika tekniska specar på olika profiler, därför skall jag inte göra bort mig och försöka låtsas förklara något...men saligen insomnade oneoff förklarade det hela rätt lättbegripligt sisåhär :

" Det finns ett gäng olika konstruktioner på en Snowboard. För ett par år sedan räckte det att veta om man skulle ha en twintip eller direktionell snowboard. Idag är utbudet helt annorlunda. Här kommer vi att koncentrera oss på de olika profilerna som man använder sig utav. Tänk på att många tillverkare använder sig av olika namn för att förklara samma sak, här har vi valt att de namn du ser nedan. Känner du dig osäker så förklarar resp. märke sina konstruktioner djupare på sina hemsidor. Denna guide ger dig dock den information vi tycker att du behöver.

Rocker

En traditionell Rocker bräda har ett "omvänt" spann som gör att du när brädan ligger plant mot snön slipper känslan av att kanterna ska fastna i snön. Från början var Rocker något som användes på Puder brädor för att de skulle flyta fint i snön. Senare upptäckte man att Rocker passar utmärkt till nybörjare (slipp kanter som fastnar) och åkare som gillar att köra Rails och boxar. På Rails och boxar blir fördelen att du enklare gör pressar då brädan redan är böjd åt "rätt" håll. En tredje fördel är att du får en bräda som känns riktigt smidig och snäll då den redan är "förböjd" när du går in i en sväng.

Camber

Det traditionella sättet att tillverka en snowboard. Brädan pressar så att ett spann uppstår mellan bindningarna. Detta ger brädan ett riktigt fint pop som utnyttjas både för att ge dig som åkare en fin "kick" ut ur svängar samt för att ge dig extra kraft till olles. Camber brädor kräver ofta lite mer jobb för att åka på men du blir rikligt belönad av allt liv du känner under dina fötter.

Cam-Rock

Detta är en hybrid konstruktion där man pressar brädan så att man får spann mellan bindningarna och Rocker framför bindningarna. Helt kort ger dig detta en bra blandning av bägge världar. Du får ett riktigt gött pop och bra kick ut ur svängar samtidigt som du slipper oroa dig för hugg och enkelt gör en riktigt grym nose- eller tailpress.

Rock-Cam

Detta är motsatsen till Cam-Rock. Du får en bräda som är väldigt enkel och följsam in och ut ur svängar tack vare Rocker konstruktion mellan bindningarna. Popet till ollies/nollies kommer från det spann som är inbyggt framför bindningarna, detta ger dig en väldigt sk8tig känsla med rejält pop.

Twin-Tip

Precis som namnet antyder en snowboard som ser lika ut i varje ände. Detta passar dig som åkare mycket park/pist och gärna vill ha samma förutsättningar oavsett vilket håll du väljer att åka åt. Nu förtiden är detta den mest använda och uppskattade konstruktionen.

Direktionell

Som namnet antyder är detta en snowboard som är gjort för att åka åt ett håll. Insertsen är ofta monterade så att nosen blir längre än tailen och midjan är givetvis även den ofta flyttad en bit bakåt. Detta passar dig som vill ha en allroundbräda som passar lika bra i djupt puder som i pisten, självklart funkar den även i parken om du vill köra lite hopp och rails/boxar.
"

Tjipp!

Tillbaka
Topp