Park i Chamonix

StefanHagnesten

Ny medlem
Park i Chamonix
Tja!

nu närmar sig resan till chamonix v 8 o ja har därför en fråga till alla som varit där, har Chamonix en snowboard park? halfpipe? o sist men absolut inte minst, e dom bra?

hoppas på inget annat än positiva svar...

ha dt bra! /Stefan

Park i Chamonix
Det finns varken eller o jag hoppas de inte bygger nån i år heller.
Undantaget det kreationer som byggs i samband med Cham-Jam i april, men dessa underhålles ej, mig veterligen.
Chamonix innebär mestadels åkning utanför pisterna. Pister finns iofs i mängd på kartan, men pistas inte i onödan o är oftast dragna hur som helst, utan nån tanke på terrängen.
Parker o pipar o annat konstgjort trams finns väl tillräckligt av hemma?

/K

Park i Chamonix
När jag var där v13 2003 så var det ett försök till pipe Les Grands Montets, men det var väldigt sent på säsongen, så det var mest sten i den. Ingen höjdare med andra ord.

Det finns dock den del spontana "naturliga" hoppställen lite var stans det är bara att leta reda på dem.

Men jag tror att du kommer få åkning så det räcker iallafall, finns många trevliga ställen =)

//M

Park i Chamonix
Det positiva med Chamonix är väl bla. att man slipper staket och konstgjorda hopp på bergen.
Som Carvingkimbo säger så byggs det lite grejer under Cham-Jam veckorna. Skicross bana och bigjump.
Dom förfaller som tur var av sig själv efter en tid. Har tom. sett att pistmaskinisterna shaktat bort stora delar av den parken efter tävlingarna.

Ett tips kan vara att kolla i Les Houches, längst ner i dalen. Där håller bla. portåkarna till. Också där som tävligar i det alpina grenarna brukar hållas.

Park i Chamonix
Nej de har i princip ingenting, en assunkig pipe är allt, tyvärr...

Varför tycker ni andra att det är bra att det inte finns?

Park i Chamonix
Bra och bra.
Åker jag hela vägen ner till Cham så tycker jag personligen att det är ganska skönt att slippa se klienterier av ungdomar med hängiga brallor som man ser alltjämnt i Sälen.

Sen kan även jag (som slår ihjäl sig i en park) tycka att det kan vara skoj att stanna till och kolla på lite akrobatiska ungdomar som snurrar 2-3 varv innan de slår i backen.
Men jag åker ju inte i första hand till Cham för att beskåda det.
Det finns ju 100-tals andra anläggningar ni kan hänga på. Tror att Cham syger i det avseendet!

Park i Chamonix
tjaba!

oj, vilka reaktioner...hehe...jo visst ja håller me till en viss del! man åker inte till chamonix för att vistas i en uppbyggd park hela veckan men ja gillar all sorts åkning vilket också innefattar lite hoppning, därav min fråga.
sedan finns det ju faktiskt inget skönare hopp än ett naturligt då man kan landa i fluffigt puder men men...en pipe vore ju inte helt fel...

om ja ändrar frågan lite då, vilka områden finns det bästa naturhoppen o dropparna i?

/S

Park i Chamonix
Så ska det låta! Naturliga hopp och småbökig terräng hittar du med fördel i Brevent och Flegere. Ska du nödvändigtvis droppa klippor får du ta A.d Midi liften upp och vara beredd på att hajka/klättra om du kör bräda.
Naturligtvis är denna lekplats endast öppen om du behärskar högalpin terräng, med allt vad det innebär säkerhetsmässigt.
Det är ingen pekpinne, men om du åker dit en vecka, bör du kanske inte ensam utforska områdena där uppe.
Finns en hel del kul smådrop o hopp även i drömskogen, i Grandes Montets, om snötillgången är god.
Hur som helst, bergen räcker för att ha kul, utan staket o bilvrak.

/K

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp